Gå til innhold
  • Bli medlem

Vondt i bestemmelsen. Mogen eller Mårbu


marius-j

Anbefalte innlegg

Skal på den årlige turen med far og bror i juli. Vi har vært på Hardangervidda en gang før og vil tilbake i år. Det vi vurderer er enten å ta båten til Mogen og gå et stykke langs Kvenna før vi setter opp lavvo, eller å ta båten til Mårbu og finne plass til lavvoen et stykke forbi der. Stikkord: noen småtopper å gå til, fiske og flotte omgivelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lagt meg til oppe ved Vollevatn i Kvenna nær der elva fra Mjågevatn kommer ned (Skvetta). Da er det ikke lange biten inn til Mjågevatn/Skardvatn og Grunntjønn. Kan gi fine dags(rund-)turer i området med spennende fiskevann. Det er flere spennende fiskevann nord for Kvenna i det området. Vil man ha bærehjelp kan man leie seg kløvhest på Argehovd mener jeg.

Kanotur på Kvenna er vel mest strevsomt opp til Holmavatnet fra Valldalen og ned til Argehovd med lange bærestrekk her. Kløvhest kan være en ide hvis man tar seg råd.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ville lagt meg til oppe ved Vollevatn i Kvenna nær der elva fra Mjågevatn kommer ned (Skvetta). Da er det ikke lange biten inn til Mjågevatn/Skardvatn og Grunntjønn. Kan gi fine dags(rund-)turer i området med spennende fiskevann.

:)

Og ikke glem å legge flua på svøm i Skvetta, der går det en og annen kilosørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ville lagt meg til oppe ved Vollevatn i Kvenna nær der elva fra Mjågevatn kommer ned (Skvetta). Da er det ikke lange biten inn til Mjågevatn/Skardvatn og Grunntjønn. Kan gi fine dags(rund-)turer i området med spennende fiskevann. Det er flere spennende fiskevann nord for Kvenna i det området. Vil man ha bærehjelp kan man leie seg kløvhest på Argehovd mener jeg.

Kanotur på Kvenna er vel mest strevsomt opp til Holmavatnet fra Valldalen og ned til Argehovd med lange bærestrekk her. Kløvhest kan være en ide hvis man tar seg råd.

:)

Jeg leide en gang kløvhest (2004?) med fører fra Synken til Prestetjørni.  For en luksustur.  Ikke var så himla dyrt heller.  Betalte kr 1200. Utrolig spennende å gå foran i urene - og finne den beste traseen, m a o tenke som en hest.  Vurderer sterkt denne løsningen i år om det fremdeles er hest å leie i rimelig nærhet fra Synken - om jeg må gå derfra.  Kommer til å kontakte turistkontoret på Rjukan eller "en eller annen" i Tinn kommune.  Eller  ved nærmere ettertanke er det nok noen her på FF som ved beskjed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjørja skrev:

Høres ut som en heftig og tung tur med kano opp fra Middalsbu til Holmavatnet. Selve padlingen må jo være helt super. Jeg ville nok heller satset på en packraft med tanke på turen opp Vivassdalen.

Ja grøss og gru. Kjørte NED Vivassdalen til Middalsbu på ski i vinter og jeg tenkte mange ganger på hvordan det må være å gå opp her. Ser for meg det er tungt nok uten kano ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

24 km fra Mårbu til Lågaros i følge https://www.ut.no/tur/2.12094/ + noen kilometer ned til Geitvassdalen. Jeg har gått turen uten lavo, men med telt og full oppakning - kanskje litt lenger enn hva trådstarter ønsker. For meg var det en lang og tung etappe. Fisket var topp!

Følelsen jeg hadde når sekken ble tatt av er beskrevet i en annen tråd om følelsen av vektløshet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir langt når man skal gå en omvei som det der... Hvorfor i all verden skal man gå til Lågaros? Over til Geitvassdalen er ikke så mye lenger enn opp til Vollevatnet, som er beskrevet over her. Og mer lettgått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helt enig - tenkte automatisk Lågaros :oops:. Det er kortere den andre ruten du foreslo, dvs ca 15 km. Min feil! Det er innen rekkevidde, selv med lavo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.