Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med drikkesekker


Anbefalte innlegg

Hei,

fant ingen lignende tråder her inne.

Noen som bruker drikkesekker på dagsturer og har noen erfaringer å dele? Helst med tanke på merke og utforming.

Savner sterkt en selv, med drikkesystem, plass til matpakke og ett klesplagg. Men ser mange er veldig tilpasset jogging eller sykling. Vil jo ha en sekk med "vanlige" rom og ikke til sykkelverktøy og hjelm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bare drikkesekk på topptur når det er upraktisk å ha mange flasker i sekken og jeg må ha med mye vann. Unngår det så mye som mulig da vann i pose smaker høgg. 

Jeg har som oftest bare posen oppe i sekken med slange ut. En sekk som er fin på tur og har opplegg for vannreservoir er osprey talon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Prebb skrev:

Jeg bruker bare drikkesekk på topptur når det er upraktisk å ha mange flasker i sekken og jeg må ha med mye vann. Unngår det så mye som mulig da vann i pose smaker høgg. 

Jeg har som oftest bare posen oppe i sekken med slange ut. En sekk som er fin på tur og har opplegg for vannreservoir er osprey talon. 

Smaker det annerledes enn fra plastflaske altså? Den tanken har ikke slått meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Mandarin skrev:

Smaker det annerledes enn fra plastflaske altså? Den tanken har ikke slått meg..

Ja, smaker innestengt vann med plastaroma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker osprey tempest sekk med osprey drikkesystem. Veldig fornøyd og synes ikke det smaker særlig plast av den.. Mye dyr der jeg går så dagsturer er med medbragt vann. (Sett 2 sauekadaver på 4 turer nå.. selv uten ulv på jæren.. (ene turen var riktignok til Ulvarudlå😳)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Brukte nørrøna Falketind 45 med camelbak sin pose, og en mindre berganssekk på ca 18 liter. De fleste sekker er tilpasset deikkesystem.

Etter 2 fabrikater av poser, har jeg sluttet helt med poser. Det smaker dritt av vannet.

Bruker defor en 0,5 liter platypus som jeg har i brystlommen på jakken, eller en 0,7 liter feltflaske med neoprentrekk på vinterturer. Så kan jeg ha mer drikke i en flaske/thermos i sekken ved behov for å bære mer.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mandarin skrev:

Takk for alle svar. Nå unngår jeg skuffelsen. Holder meg til vannflaska jeg gitt! 

Hvis du kan unngå det så bør du. Det skal ikke være BPA i plast lengre, men at det smaker noe tolker jeg som at noe plast (eller hva det måtte være) smitter over i vannet. Det er sikkert for små doser til at det er skadelig, men jeg vet jo ikke. Like greit å være trygg samtidig som man sparer seg for usmak. Likevel er det situasjoner hvor det praktiske trumfer dette. Som på turer hvor det er vanskelig å få tak i vann. Typisk toppturer på vinteren. Husk dog isolert slange i minusgrader og å blåse vannet ut av slangen når en er ferdig å drikke. Ellers kan røret fryse.

Et annet tips er at det selges drikkeflaskeholdere en kan feste på skulderstroppen på sekken. Veldig praktisk å ha drikken i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo i og for seg at du har landet på vannflaska, men vil likevel vise at drikkepose ikke helt bør avvises. Altså, ta en tur på polet. Der har de drikkeposer i forskjellige størrelser. Originalt er de omsluttet av papp, men ikke la deg lure, for inni der ligger en allerede fylt drikkepose til omtrent samme pris som en tom drikkepose på sportsbutikken. Det allerede iværende innhold kan helles ut, men er slett ikke nødvendig da dette kan være en god grunn til å be noen gode venner på besøk.

Uansett når innholdet så er tømt er det på tide å avkle posens omsluttende papphylster. Valgte du hvitt kan du på tur nyte synet av hvor mye vann du til en hver tid har igjen. Valgte du rødt kan du istedet nyte kaldt vann lengre pga posens "sølvpapirmateriale" som holder vannet kaldt og godt. Skulle det kjennes noe bismak av vannet er det fordi den ikke ble skylt godt nok etter første gangs bruk noe som vel ikke kan sies å være direkte feil. 

Skal innrømme at posen ikke alltid er med på tur, men mistenker jeg litt vanskelig vanntilgang er den med. Med sine 36gr. er det ingen katastrofe om den ikke blir brukt.

Er det så ikke noe negativt, jo: Den er mest praktisk å bruke sammen med en Imsdalflaske, altså at det fylles fra pose til flaske. Den er lettest å fylle fra spring, bekk eller foss. Ved fylling fra et vann brukes også Imsdalflaska, men nå fra flaske til pose. 

Denne posen har jeg brukt sporadisk i ca 9 år. Kanskje på tide å skaffe en ny?

WP_20170514_001.thumb.jpg.53639b8044706c7930587d7b6a931692.jpgWP_20170514_002.thumb.jpg.92b61e668fe22b563b17f59637c1245a.jpg

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en to-liters Hydraulics-blære fra Osprey, av typen som ble laget før CamelBak saksøkte Osprey for brudd på patentrettigheter.

Jeg har brukt den mye mindre enn jeg trodde da jeg kjøpte den - stort sett bruker jeg en eller to halvlitersflasker i stedet. Drikkesystemet, med drikkeventilen holdt på plass av magnet i nærheten av munnen, er genialt for dem som ønsker å bevege seg og nippe vann samtidig. Men det er ikke sånn jeg normalt gjør det - jeg er av typen som tar en kort pause, får igjen pusten, knipser et bilde, fikser på småting og drikker nok vann (gjerne rett fra naturen om pausestedet har muligheten for det) til at tørsten slukkes, og går videre.

Har ikke kjent plastsmak av vannet. Men spesielt om jeg bruker blæra i den rammeløse Inov-8-sekken min, vil den bli liggende tett inntil min varme rygg - og lunkent vann smaker "dødt", selv om det ikke er forurenset av noe. (Tror det har noe med at gasser som er oppløst i vannet og gir det en friskere smak, må ut av vannet når temperaturen stiger.) Er egentlig ikke veldig bekymret for at blæra avgir skumle stoffer til vannet, i hvert fall ikke noe særlig mer enn hele rørledningsnettet av ymse kvalitet som leverer tappevann hjemme.

Til tross for at det er sjelden jeg bruker den, har jeg ikke tenkt å kvitte meg med den - er helt enig med @Prebb i at en drikkesekk kan være praktisk å ha med på noen type turer - først og fremst når du trenger litt ekstra kapasitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikkeblære har sin misjon men ikke til alle turer. Vil nok si den er mest hendig til kortere treningsturer i høyt tempo over kortere tid. Spesielt om det er veldig varmt ute.
Til mer normale fotturer så er den nok ikke så anvendelig som mange andre allerede har påpekt ;)

Forøvrig så er @rayun sitt tips meget hendig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis har jo en drikkeblære en slange med en biteventil i enden, men som @rayun viser, finnes det altså en mellomting mellom vanlige flasker og vanlige drikkeblærer - kanskje man skal kalle det "blæreflaske" på norsk? Det gjør nå uansett valgmulighetene flere, om det er positivt eller ikke, tja ... I tillegg til Vinmonopol-versjonen (som nok er et hakk mer arbeidsomt å fylle opp, den er jo kun ment for å tømmes i lystig lag), finnes det flust av andre merker og utforminger: 

Platypus har hatt sine soft bottles på markedet i mange mange år: https://www.platy.com/ie/bottles-storage. Salomon, CamelBak med flere har også etterhvert kommet med blæreflasker.

Jeg bruker halvlitersflasker (vanlige) fra Inov-8, de har også mer eller mindre gått over til blæreflasker nå: https://www.inov-8.com/row/trail-running/equipment/hydration

Og Osprey? Jepp, de har også begynt med blæreflasker, der en av flasketoppene er et rør med biteventil: https://www.ospreyeurope.com/shop/eu_en/hydraulics-500ml-softflask. Det er jo nesten en drikkeblære kamuflert som en flaske :) 

img587e1346bfe8c1.75117596.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite apropos til drikkesystemter. Biteventilen/munnstykket har mye å si. 

Personlug synes jeg Camelback sin er ubrukelig fordi den kun kan brukes en vei. Og det kommer for lite vann ut. Osprey sin er helt klart mye bedre. 

Drikkesystem er helt gull for oss som liker oss i steinrøysa for å se på utsikten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Gittiamo skrev:

Biteventilen/munnstykket har mye å si.

Enig, skal man først ta "bryet" med et drikkesystem, er det viktig at biteventilen er god. Har intet å utsette på Osprey sin jeg heller :) 

58 minutter siden, Mareng skrev:

Ikke rar folk ble dehydrert i gamle-dager, før dette kom på markedet...

Det hendte nok at folk i gamle dager ble dehydrert (for ikke å si døde av vannmangel), men i de siste 5000 år er det i hvert fall ikke pga mangel på drikkevannsblære-teknologi i markedet: https://en.wikipedia.org/wiki/Waterskin  :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at mange er lunkne til drikkeblære her. Jeg bruker en blære fra Source som jeg er veldig fornøyd med. Jeg trenger å drikke en del underveis (jeg svetter i hvert fall nok) og synes det er veldig greit å ha vann tilgjengelig gjennom slange fra drikkeblære. Synes ikke det er usmak på vannet. Legger alltid blæra i sekken slik at den holder temperaturen best. Spesielt når det er varmt er holder vannet seg kjølig mye lenger enn f.eks i en flaske i en meshlomme. Har prøvd å ha den i Osprey Talon sitt rom for blære, men da varmes bare vannet til kroppstemperatur fra ryggen. Mulig jeg bærer mere vann enn nødvendig, men jeg vil heller ha vannet tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.