Gå til innhold
  • Bli medlem

Lurer litt på dette bildet...


sovelenge

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går ikke særlig i høyfjellet midt på vinteren. Men lurer litt på dette bildet, er denne ruten folket tar på bildet noe dere anser som trygt? Ville du gått alene opp her?

Det er ikke ment å være kritisk eller negativ ifh til dette bildet, jeg er bare nyskjerrig på hva andre mener.

Er selvfølgelig klar over at det er forskjellig grad av snøskredfare.

http://www.panoramio.com/photo/69472672

 

Endret av graham
Slettet bilde og la inn nettadresse til det etter oppfordring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange parametere som ligger bak slike vurderinger. Ut fra kun ett bilde er det vanskelig å si noe konkret. 


Jeg synes heller ikke du skal laste ned bilder fra nett og legge dem ut her. Det er rett og slett ikke tillatt og du risikerer regning fra fotografen. Det holder lenge å linke til bildet der det allerede finnes på nett: 

 


http://www.panoramio.com/photo/69472672

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Espen Ørud said:

Det er mange parametere som ligger bak slike vurderinger. Ut fra kun ett bilde er det vanskelig å si noe konkret. 


Jeg synes heller ikke du skal laste ned bilder fra nett og legge dem ut her. Det er rett og slett ikke tillatt og du risikerer regning fra fotografen. Det holder lenge å linke til bildet der det allerede finnes på nett: 

 


http://www.panoramio.com/photo/69472672

Aha takk for at du påpekte det. For se om moderator/admin kan endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel en sånn typisk skavl som har bygget seg opp når det har blåst. Den trenger ikke være spesielt farlig hvis ikke snøkrystallene er av en sånn type som ikke fester seg i hverandre. Det finnes veldig mange typer snøkrystaller og de forandre seg hele tiden avhengig av temperatur og vind.

http://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/snokrystaller/snokrystaller08-hvor-mange-typer-snokrystaller-finnes-det.html

Men som det ble nevnt tidligere i denne tråden så er det mange ting som spiller inn her. Snøens beskaffenhet, temperatur, tid siden skavlen ble dannet etc. men slike skavler kan også lett ta oppmerksomheten bort fra f.eks. området som ligger til høyre i bildet.  Når denne skavlen har bygget seg opp så er det nok på grunn av den fordypningen som ligger under skavlen, men helt til høyre i bildet så har du en skråning hvor det i samme periode kan ga bygget seg opp mye snø. En sånn side, fra toppen og ned foran de bakerste skiløperne kan holde seg i ro rett og slett på grunn av at snømassene hviler på bunnen av skråningen, men hvis det går en skiløper forbi, så vil skisporet lage et kutt i fundamentet og hele sida kan komme seilende nedover. 

En skavl som henger utover er som regel lettest lengst ute og tykkest inne ved roten. det er derfor ikke sikkert at denne vil falle ned før snøen har smeltet eller forandret seg så mye at du får runde- eller begerkrystaller. Disse krystallene oppfører seg ofte som erter i en pose. Hull i posen og alle raser ut. Men det kan se ut som at denne skavlen, hvis den faller ned, vil stoppe i snøen rett under. Skråningen ut fra fordypningen under skavlen er ikke bratt nok til at den representerer noen stor skredfare. Jeg ville være mer skeptisk til skråningen til høyre i bildet.

Men som trådstarter antyder så er nok ikke dette et veldig lurt veivalg, uansett forhold når snøen ligger som den gjør. Om et eventuelt skred ville nå skiløperne er ikke så godt å si, men man kan aldri vite.

Hvis jeg skulle våge meg på å gjette så ville jeg tro at det ville kunne komme mye mer snø fra skråningen til høyre i bildet og det er ikke godt å hvite hva som befinner seg utenfor bildet. Jeg ville tippe på at du ville få en bruddkant like under toppen og skredbanen ville være noe i retning av hva pilene viser. (Men dette er bare gjetting basert på det lille som henger igjen fra en tid for lenge siden.)

Skjermbilde.JPG.bda28b2e2e105b2cc1d8b9a7d912a18e.JPG

Jeg har drevet en del med skredredning og har også vert med på å lage kurs og  undervist på kurs for å utdanne redningspersonell til innsats ved snøskredulykker, men det er lenge siden og en hel del kan være glemt og mye kan ha forandret seg siden den gang. 

 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser til venstre i bildekanten at det har løsnet snø - uten at man kanskje kan kalle det snøskred.

Det ligger et bilde til av samme situasjonen - det er umulig å tolke skredfare ut fra slike bilder, men jeg må si jeg ville vært glad om jeg var turleder og alle hadde passert uansett!

http://www.panoramio.com/photo/69469502#

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen stedet: Oppstigningen fra Fossavatnet mot Fuglafjellet i Bergsdalen. Her finnes det ikke veldig mange alternative traseer enn den som faktisk ble valgt (inn i elvedalen nederst til venstre i bildet). Helninger over 31 grader er markert med gult, oransje, rødt og brunt. Dette er særs utfordrende terreng dersom forholdene er ustabile. Turlederne har nok gjort en grundig jobb med å vurdere skredfaren på forhånd! 

 

Skjermbilde 2017-05-11 kl. 11.29.20.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjell Iver skrev:

Man ser til venstre i bildekanten at det har løsnet snø - uten at man kanskje kan kalle det snøskred.

Det ligger et bilde til av samme situasjonen - det er umulig å tolke skredfare ut fra slike bilder, men jeg må si jeg ville vært glad om jeg var turleder og alle hadde passert uansett!

http://www.panoramio.com/photo/69469502#

 

Ja, den skavlen som henger over vannet på høyre side på dette bildet er nok en tanke skumlere enn den på det første bildet. Til venstre i bildet har det også falt ned noe snø fra en skavl uten at det ser ut til å være noe mer enn noe løs snø som har trillet på toppen av snøen under.

Det er umulig for oss å si noe om skredfaren i området ut fra et par bilder og hvis dette er en organisert tur med turleder så må vi anta at forholdene er vurdert og funnet å være trygge. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd, jeg vil ikke forholde meg til om det er trygt for folkene på bildet, men slike meningsutvekslinger om terreng i relasjon til veivalg, skredfare og andre fare er jo interessante og i beste fall opplysende og dannende!
Finnes uendelig mange "vanlige turer" og "normal ruter" vinterstid som ikke tåler å bli gått på feil dag. Det vet de lokale for hvem det er "normalt" eller "vanlig", men dessverre blir "vanlig" og "normal" oppfattet av mange utenforstående eller uten rett kompetanse som trygt.

Er det trygt? - Kommer an på...!

Men om vi ser på terrenget i det vetle bratthetskartet @TR postet, da er det jo ikke en enorm eksponert rute de har tatt. Men det er ikke en enkel tur om en tenker på ATES terreng klassifisering (Enkel, utfordrende og kompleks terreng - Link til artikkel fra ISSW 2006 om ATES).
Skavler må en jo alltid tenke på, om de utgjør en risiko, men her må en og igjennom løsne- og utløpsområder minst 2 plasser - opptil vatnet(?) og videre som synes på bildene og.
Moro om @TS kunne lagt ut kart over hele turen fra start til slutt, og da kunne me sjå på terrenget og det optimale/hensiktsmessige veivalg? 
Terrenget er jo grunnstenen hvorfra, en kan beslutte om en tur er innenfor eller ikke på ulike dager og forhold :).
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, RAS skrev:

Moro om @TS kunne lagt ut kart over hele turen fra start til slutt, og da kunne me sjå på terrenget og det optimale/hensiktsmessige veivalg? 
Terrenget er jo grunnstenen hvorfra, en kan beslutte om en tur er innenfor eller ikke på ulike dager og forhold :).
 

Du mente kanskje turstarter? Turen bildet er fra var et fellestur med Bergen Turlag fra Hamlagrøosen til Kvamskogen som arrangeres hver vår. Akkurat hvilken rute denne turen faktisk gikk vet ikke jeg, men slik jeg kjenner området er det to "vanlige" skitraseer i dette området (jf. for eksempel https://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2638423). Det øverste bildet under viser ruten til selve Fuglafjellet; det nederste viser ruten som ikke går opp på toppen, men omgår den sør-øst før ferden fortsetter til Kvamskogen. I mine øyne er dette "challenging" terreng. For øvrig er jeg helt enig i at nettopp terrengvurderingen er utgangspunktet for turplanleggingen. 

Skjermbilde 2017-05-12 kl. 11.09.45.png

Skjermbilde 2017-05-12 kl. 11.10.43.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et veldig interessant terreng, med mye mikro-terreng en må/kan jobbe med :)

Terreng som dette er definitivt utfordrende, hadde ikke likt å komme inn der med et vedvarende svakt lag høgt i snødekket og dårlig sikt...!!!

Men det ser jo ut til en faktisk kan gå denne del av turen skredtrygt, men god terreng forståelse og god sikt...
Opp fra Fugledalen har en, denne "store" SØ flanke med et ca. 100m høgt og 150-200 bredt løsne område i toppen innen det veldig bratt (>50grader).
Fra Fossavatnet til Øvre Fugladalsvatnet, ser det ut til en kan snike seg opp mellom løsneområder og utløpsområder via små-rygger i mikroterrenget øst for bekkedalen.
Men en ting er jo hva kartet siger, nået annet er hvordan terrenget rent faktisk tar seg ut på dagen...


ATES.JPG.abc770d0dce9d879fa46d495356edacf.JPG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er morsomt! Du har nok helt rett! Jeg har hatt en ubehagelig opplevelse i dette området som jeg i dag grøsser over å tenke på - feil veivalg ned fra Fossavatnet mot Fugladalsvatnet som endte med en hårreisende idiotisk travers øverst i flanken som vender NØ. I ettertidens grelle lys hadde jeg superflaks med forholdene (dette skjedde lenge før jeg begynte å skaffe meg litt mer kunnskap om ferdsel i vinterfjellet). 

Den alternative østligste traseen mellom Fossavatnet og Øvre Fugladalsvatnet du har tegnet inn ser fin ut. Men her ville jeg ha vurdert grundig konsekvensene av eventuell utglidning mot elvegjelet ved hardt og isete føre. Terrengvurderingen må gå hånd i hånd med vurderingen av snøforholdene - og  skredfaren er ikke den eneste tingen å ta med i betraktning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøskred kan nå langt :

https://www.youtube.com/watch?v=6JxmFHFGF2I

Sikkert ikke helt representativt for fjellene i Bergsdalen, men jeg vil nok tippe at et evt skred lett kan nå de røde strekene dere har tegnet opp. Spesielt siden toppene i området er opp i 1000 m. Det er nå endel videoer på youtube hvor folk står å måper av begeistring over de ser et skred, så plutselig går det opp for de at skredet faktisk kommer til nå de.

Mange ting veies opp mot belønning vs risiko. For min del så blir ikke belønningen (en skitur) verdt risikoen i dette tilfellet.

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.