Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskyttelsestrekk (lagring) til kano


Anbefalte innlegg

Jeg har en Pelican 15.5 kano laget i et materiale som heter Ram-X. Dette materialet har noen svakheter ved eksponering i sol lys, det blir deformert relativt raskt. For øyeblikket bruker jeg en standard type presenning som jeg må kle kanoen inn i og surre med tau som beskyttelse, men nå i sesongen er dette en tungvindt løsning. Lurer derfor på om noen kjenner til en eller annen type trekk som er laget for dette formålet som jeg ev. bare kan feste til kanoen med strikktau, som også vil være mye mer praktisk å ta med på lengre turer der kanoen gjerne blir liggende i noen dager uten å bli brukt. Primært skal et slikt trekk beskytte undersiden av kanoen mot UV stråler, men ser jo også for meg at det kan brukes til å lage et dekk over den åpne delen av kanoen slik at man kan lagre ting tørt oppi den når man er på tur og den ikke er i bruk (hvis det eksisterer vanntette slike trekk selvfølgelig).

 

Alle tips mottas med takk, også tips til hjemmelaget trekk er velkomne. (Jeg er dog ikke noe god til å sy...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde adri giddet å bry meg så mye for en Pelican. Defirmeringen du opplever er trolig oilcanning som følge av dårlig støping fra fabrikk. Å finne en Pelican uten deformering hører vel til skjeldenhetene.

Til flytransport av kano bruker jeg en presenning sydd som en sylinder i passer i lengde og bredde. Så bruker jeg to stumper tau og binder kano og trekk som en smellbonbon. Da slipper jeg strikker og styr for å få den til å sitte på.

Koppen her på forumet har et eller annet tyvek stoff som trekk over cockpitene på kajakkene sine. Det så bra ut men veit ikke hvor tett det er. Poenget der var at det skulle komme fukt ut, men det er ikke noe poeng med Pelican som ikke har noe som råtner i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, den løsningen med presenning i sylinderform var et godt tips :)

 

Jeg var obs på utfordringen med deformasjon når jeg kjøpte kanoen, så det kom ikke akkurat som noen overraskelse, men siden jeg prøver å få utstyr til å holde over tid for mest mulig value for money vil jeg prøve å beskytte den så godt jeg kan. Her ligger det også et miljøaspekt siden det tross alt er en plastkano, så jeg vil nødig belaste miljøet med å kjøpe en ny kano etter kort tid pga dårlig vedlikehold, dessuten er jeg veldig fornøyd med den, prisen tatt i betraktning, da jeg kun har erfaring med leie kanoer fra før. Den kan være en tanke ustabil med kun personer og ingen oppakning ombord, men du verden så stabil den var når vi fyllte den til randen med sekker ol. Jeg synes også den er veldig retningsstabil og krever veldig lite kraft for å holde farten sammenlignet med alt jeg har padlet tidligere. For å være en plast kano synes jeg den er "lett", får den opp på taket av en Ford Transit varebil alene uten hjelp (jeg er 197cm høy).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Såvidt jeg kan se er "Ram-X" bare Polyethylen, og vil mest sannsynlig forme seg tilbake til sin naturlige form når den blir kaldere. Har selv en kajakk fra Native i PE, og denne ligger i sola hele sommeren uten problemer. Jeg hadde ikke giddet å gjøre så mye ut av det som du sikter til her, om det kun hadde vært for problemet med sollys. Men, ett sånt trekk som du er på utkikk etter kunne jeg tenke meg selv, for å holde løv, pollen og annen møkk unna, så gi gjerne beskjed om du finner noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.9.2017 den 21.05, Jonski skrev:

Såvidt jeg kan se er "Ram-X" bare Polyethylen, og vil mest sannsynlig forme seg tilbake til sin naturlige form når den blir kaldere. Har selv en kajakk fra Native i PE, og denne ligger i sola hele sommeren uten problemer. Jeg hadde ikke giddet å gjøre så mye ut av det som du sikter til her, om det kun hadde vært for problemet med sollys. Men, ett sånt trekk som du er på utkikk etter kunne jeg tenke meg selv, for å holde løv, pollen og annen møkk unna, så gi gjerne beskjed om du finner noe.

 

Jeg endte opp med å kjøpe en solid presenning på Clas Ohlson, 2 sett med klemmer og noen regulerbare strikk med kroker i endene. La presenningen utover bakken, la kanoen oppå og brettet over ripen på hver side og skar av med kniv. Skal se om jeg får tatt et bilde eller 2 til helgen, det er jo ikke lys utendørs i ukedagene for vi som jobber dagtid, for øyeblikket :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.