Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor drikkeflaske på sommertur i Norge?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Annonse
1 hour ago, tubbs said:

100% enig i den.
Vannflaska ble vel nesten en motesak en stund.
Men, man skal ikke går lengre enn til Norway Cup på Ekeberg for å se hvor kjapt dehydrering og saltmangel kan komme en varm sommerdag
om væskebalansen ikke opprettholdes.

Nettopp, man må vurdere de spesielle situasjonene og det kan noen ganger være vanskelig når man blir distrahert av andre ting. Har selv gått i fella ved flere tilfeller, erfaring gjør ofte klok ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg prøver hardt å skjule mitt indre aktive smilebånd når jeg ser folk gående - på en åpenbart ikke særlig lang tur - med et Batman-belte fylt med 3-4-5 vannflasker rundt livet :) 

Men når jeg en sjelden gang legger ut på lange vandringer uten pauser, som 7-fjellsturen eller 7 søstre, kan jeg faktisk minne litt om Batman selv ;). Da har jeg med to halvliters-flasker - den ene med en god slump Seltin og innholdet i et par-tre magnesiumpiller, og den andre med rent vann. Jeg satser da på å få etterfylt rent vann hist og pist underveis, mens "elektrolytt-vannet" nipper jeg til nå og da. Jeg drikker når jeg er tørst, og kjenner meg tørr i munnen - har ikke noen rutiner som sier "drikk NÅ selv om du ikke er tørst". Ofte tar jeg ikke med særlig mat på sånne turer, men hvis jeg gjør det kan jeg droppe "elektrolyttvannet" og heller ha med spekemat elns som bør kunne gjøre mye av samme nytten.

På kortere turer - opp til 3-4 timer vandring - tar jeg enten med null vann, eller nøyer meg med en halvlitersflaske.

Ellers synes jeg lengre turer i tørrfrost er mest krevende mhp vann - du har ingen snø å smelte, småbekker kan være tilnærmet bunnfrosset, og du må ha riktig utstyr for å komme gjennom isen på et vatn. Da kan det være verdt å bære med seg mer vann enn vanlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Ellers synes jeg lengre turer i tørrfrost er mest krevende mhp vann - du har ingen snø å smelte, småbekker kan være tilnærmet bunnfrosset, og du må ha riktig utstyr for å komme gjennom isen på et vatn. Da kan det være verdt å bære med seg mer vann enn vanlig. 

Ei lita øks veier det samme som en halvliter vann. Og så skaffer den ved i tillegg, som kan være greit på så kalde dager.. ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt gå i fjellet en time eller to uten å drikke. På f.eks. en treningstur eller fjelltur på 1/2 - 1 time vil du ikke ha noen effekt av det vannet du drikker før etterpå. Det tar en stund før vannet blir tatt opp i kroppen og man kan like godt drikke etter en treningsøkt. For stort vanninntak på tur ender bare opp med "vassvom", vann som ligger og skvalper i en utspilt magesekk.

Jeg drikker alltid når jeg er tørst, ikke bare en liten slurk i ny og ne. Min erfaring er også at hvis man går og smådrikker over lengre tid så blir det også mye "småpissing".

Jeg pleier også å ha med f.eks. en liten bit spekepølse som jeg tar en bit av når jeg drikker. Da får du litt salt og diverse andre stoffer som kroppen trenger.

Det samme gjelder for inntak av en del typer mat. Jeg bor sånn til at jeg til stadighet møter på militært personell som svetter seg gjennom en 8 - 10 km lang løype, med sekk eller annen oppakning. På matstasjonene deler de ofte ut bananer. Bananer er rike på karbohydrater, men fordøyes veldig sakte og de fleste får nok ikke glede av disse bananene før turen er slutt. Men det kan kanskje være like greit, så blir man ikke så slapp etterpå.

stock-vector-tired-vector-cartoon-soldier-in-helmet-with-big-bag-250750858.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.