Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor drikkeflaske på sommertur i Norge?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg lurer på hvor stor drikkeflaske dere mener er nødvendig/praktisk å ha med seg på sommertur i naturen i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker vi overnatting eller dagstur?
Dagstur:
Ett.stk 1 liters nalgene.

Overnatting:
Pleier å ha med meg 2 stk 1 liter Nalgeneflasker.
Holder vel med 1 under forflytning men skal man ha litt til matlaging og kaffe når man slår opp camp så gidder ikke jeg
å løpe frem og tilbake til nærmeste bekk utover kvelden om det er varmt. Så har en tom som  fylles rett før camp ☺️
Dårlig start på morran om man må velge å bruke siste slump med vann til enten drikke eller kaffe 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Helt avhengig av lengden på turen, tyngden på sekken og hvor varmt det er.

"Hvis kroppsvekten går ned med 2-3 % i løpet av én dag i fjellet, er det meste av tapet som regel vann. Og mister man så mye væske (kroppsvekt), vil yteevnen være nede i 60-70 % av det den var da kroppens vannlagre var fylt." Det skal være bra hardt for at dette skal skje B)

Jeg er ikke alltid flink nok til å drikke, men på langturer med tung sekk er væske viktig. Jeg har noen ganger med sportsdrikk for å etterfylle tapet av mineraler etc. Prøver å drikke litt under hele etappen - hvert kvarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis en halvliters flaske, som det har vært Bris på, men her har jeg  en vannflaske fra Spania fordi den er litt kraftigere.  En Bris(Farris /isklar flaskeer å foretrekke, fordi disse ikke har noen bismak# (se lenger nede) når jeg fyller  på vann.  I tillegg borer jeg ett hull i korken og stikker en plastslange nedi, slik at det er stadig vekk er lett å ta seg en sup. 

59132b1eecfb2_P5100033(640x360).jpg.0fb923c01f959ea6603c9a6820bf6b4c.jpg

Plastslangen får du kjøpt på Biltema.  For å hindre heverteffekten blåser jeg slangen tørr.  Flasken fester jeg til en liten dings som jeg har kjøpt hos Clas Ohlson. 

59132b292ca82_P5100035(640x360).jpg.687153d27c1283fff388cf09875fb844.jpg

 

Dermed er det bare å klipse flasken på plass, og låse nedre del vha et strikk som igjen er festet til hoftebeltet  I campen bare klipser jeg flasken av og setter på en kork,  Dermed har du vannflasken klar om du trenger påfyll i løpet av natten.  . 

Når det gjelder vann i campen har jeg med meg 3 stk "Platipus" vannbholdere a 2 liter pr stk.  1 vannbeholdr veier 34 gram. Disse har jeg kjøpt på EBay.  Der finnes også andre løsninger, men jeg foretrekker to literne fordi de er lette å stue vekk i sekken.   

#BismakOm kun en Colaflaske er for hånden fjernes Bismaken, colasmaken lett vha bakepulver.  Fyll flasken med vann, ha på et parteskjeeer bakepulver.  Vent en stund, rist og tøm ut, og colasmaken på vannet er borte. 

Og med det samme jeg er inne på bakepulver.  Rør ut i bakepulver i litt vann til en passe grøt og smør det på et kløende myggestikk.  Det lindrer hver fall mine myggestikk, og de  er svære.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Snakker vi overnatting eller dagstur?
Dagstur:
Ett.stk 1 liters nalgene.

Overnatting:
Pleier å ha med meg 2 stk 1 liter Nalgeneflasker.
Holder vel med 1 under forflytning men skal man ha litt til matlaging og kaffe når man slår opp camp så gidder ikke jeg
å løpe frem og tilbake til nærmeste bekk utover kvelden om det er varmt. Så har en tom som  fylles rett før camp 263a.png
Dårlig start på morran om man må velge å bruke siste slump med vann til enten drikke eller kaffe 1f914.png

Vi bruker en "folding bucket" til å ha vann i leiren; https://xxl.no/sea-to-summit-folding-bucket-10-liter-sammenleggbar-botte/p/1115080_1_style

10 liter er kanskje i meste laget for en person, men det er greit å ha noe vann i nærheten om man fyrer bål... 

 

Personlig har jeg en 300ml Lifeventure termos med skrulokk, ingen åpne/lukkefunksjon, til kaffe/te/Bailey's + kaffe el. Til kald drikke har jeg en Laken ISO 70 som er en isolert 0.7l flaske. Den holder godt på kulde og kan ligge lenge i solen uten at innholdet blir lunkent, men har ikke testet den med varm drikke siden jeg har Lifeventure flasken. Er det rennende vann langs gåturen bruker jeg bare turkoppen til å drikke underveis. På noen turer har vi også med en vanlig termos som vi koker opp vann til før vi legger oss, det holder til morgenkaffe (insta-typen) om man skulle våkne til regn og ufyselige forhold.

 

Har for øvrig hørt at det ikke er helt heldig å bruke ting som is-te pulver i disse metall drikkeflaskene med belegg på innsiden, da blandingen kan "etse" i belegget. Er man tilhenger av slikt er det greit å ta med en type Olden vannflaske med tut, veier jo bortimot null når den er tom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk to liter vann av drikkesystemet når jeg gikk opp Dyrhaugstinden. Finnes ikke vann i steinrøysa. Drakk vann fra elva nede i dalen i tillegg til det jeg hadde med meg. 

Dagstur går det med en liter vann på varme dager, og så har jeg ofte en mindre flaske med saft også. 

Har gått på vannmangelsmellen og det er ikke så lurt. Har jeg drukket lite så sliter jeg også med å få i meg mat.

Så det kommer jo litt an på hvor man går og hva slags tur det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg farter er jeg sjeldent langt vekke fra vann , og jeg har derfor en 0,5 ltr brusflaske i lårlomma på buksen min som fylles mange ganger i løpet av en dag. Dette holder for meg , men så driver jeg ikke noe fjellklatring heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snyltekopp i lomma for å drikke en skvett av alle bekker jeg krysser. I tillegg har jeg en halvliter vann på flaske. Noe mer trengs ikke. Skal jeg fylle vann til leiren, så tar jeg kjele/gryte fra kokeapparatet. Har aldri leir et sted jeg ikke kan få tak i vann. Om man skal ha en hel dag i en fjellvegg er det jo annerledes da, men der er jeg veldig sjeldent..

Ellers er det en vanesak hvor mye man drikker og spiser. I fjor hadde vi med en kar på jakt som var livredd for ikke å spise eller drikke nok. Det var et forferdelig styr. Man er ikke tilstede i naturen om man bare er opptatt av å kjenne på om man er sulten eller tørst... Det er ingen krise om lagrene er litt mindre på kvelden. De lar seg fylle opp igjen ganske greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går stort sett alltid med et drikkesystem med kapasitet på opptil 3 liter. Nå skal det sies at jeg bare har fyllt den helt opp en gang. Det var fordi jeg skulle på en lang topptur hvor jeg visste at det ikke var mulig å skaffe vann. Ellers så fyller jeg den gjerne med 1,5-2 liter. Da slipper jeg og fylle opp posen igjen for ofte. Den halvkiloen for mye jeg bærer på av vann bryr jeg meg lite om. Viktigere å få i seg vann jevnt og trutt

Endret av tklami
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa

Ikke alle har så store lager. Jeg får fort blodtrykksfall mm om jeg ikke får i meg næring jevnlig. Og da går jeg rett i bakken og alt blir nattamørkt. Det er ikke så kult på tur 😄 det er et slit å få i seg nok veske og mat men det er høyest nødvendig også. Men mulepose og drikkesystem fikser den biffen enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Ellers er det en vanesak hvor mye man drikker og spiser.

Nja, det er vel en sannhet med modifikasjoner?
Man kan "venne" seg til en viss grense men etter det så tar kroppen over.
Personer med fettreserve vil klare seg bedre enn tynne når det kommer til inntak av mat men når det kommer til inntak av væske så stiller nok de fleste ganske likt.
(Dette er noe bla. Forsvaret har forsket mye på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Visst er man forskjellige og det må respekteres, men man tåler mer enn man tror, og hvis man stadig blir fortalt at man må drikke 3 liter, så blir det lett til unødvendig engstelse.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/advarer-mot-overdrevet-vanninntak-vi-er-mennesker-ikke-kameler/a/23494962/

Er jo forskjell på å barbere seg og kutta av seg hodet ja 😂
Har stussa fælt over at folk bøtter nedpå med vann selv med relativt moderat aktivitet.
Var en stund jeg så folk som gikk 1 runde rundt Sognsvann (3,3km) og måtte omtrent ha påfyll på 1 liters flaska.

Regelen om at man skal pissse klart er vel ingen dum regel å følge.
Strax man pisser mørk gult så er man i faresonen om det foregår over lengre tid.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å ha med drikkeflaske på sommerturer (ikke topptur), kun kopp som henger i skulderstropp på sekken. Drikker små mengder for hver bekk som passeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 0,5l plastflaske festet i sidelommen på sekken er stort sett mer en nok om du beveger deg i områder som har endel bekker/vann. Eventuelt bare en lett tilgjengelig kopp fungerer også helt greit. 

Til større toppturer og for turer hvor mye av tiden tilbringes på steder uten naturlig tilgang på vann så bør man nok sørge for å ha nok tilgjengelig vann i sekken tilpasset aktivitetsnivå og tiden du forventer å være uten tilgang på naturlig vann.

Imsdal sine is te flasker er veldig fine, de er slanke og høye og passer nesten overalt.

Det er utrolig dumt å bære rundt på flere liter vann om det ikke er strengt nødvendig. Blir masse unødig dødvekt, blir like dumt som å fylle sekken med to kg gråstein.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å plukke med en 0,5 eller 0,7 liters flaske med sports kork.
Har da ofte en smaks variant som blir tynnet ut for hvert vannhull en passerer og det er fylle tid. hvor ofte kommer an på tilgjengeligheten på vann videre fremover.

Vet jeg at jeg må overnatte et sted hvor det ikke nødvendigvis er tilgang på vann i nærheten har jeg noen 1 liters Platypus poser som jeg kan ta med for å fylle med vann på siste påfyllingplass før kvelden, evt. om det er litt å gå til vann der en har slått seg til for natten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, tubbs skrev:

Er jo forskjell på å barbere seg og kutta av seg hodet ja 1f602.png
Har stussa fælt over at folk bøtter nedpå med vann selv med relativt moderat aktivitet.
Var en stund jeg så folk som gikk 1 runde rundt Sognsvann (3,3km) og måtte omtrent ha påfyll på 1 liters flaska.

Regelen om at man skal pissse klart er vel ingen dum regel å følge.
Strax man pisser mørk gult så er man i faresonen om det foregår over lengre tid.
 

Her er noen av de vanligste mytene om vanndrikking:  https://www.abcnyheter.no/livet/helse/2015/09/15/194872135/nei-du-ma-ikke-drikke-liter-vann-om-dagen

Endret av Turlyst
Fjernet tabell - klikk hvis du har lyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Verdt å lese men er jo allmen kunnskap hos de fleste :) 

Ja, mye sier seg selv :) I forhold til drikkeflaske på fjellet trenger man ikke drikke unødvendig mye. Jeg har bare gått tom en håndfull ganger, noe som merkes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JanRH skrev:

Når det kommer til farge på urin så har vel Forsvaret med over 30 års forskning på dette med væskeinntak under belastning ganske
mye erfaring vil jeg tro. Og dette i alt fra arktiske strøk til ørken.
 

Leste linken over høyner med disse som sier noe annet:
http://www.side3.no/trening/10-tegn-pa-at-du-far-for-lite-vann/3423235862.html

http://www.kk.no/livsstil/tre-tegn-på-du-drikker-lite-vann-22311



 

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vann har sammenheng med aktivitet. På en normal hverdag med gjennomsnittlig normal/lav aktivitet så er det veldig enkelt. Kroppen vår er utstyrt med et klart signal, du blir tørst! Når dette skjer så bør du altså drikke vann. Det er overhodet ikke nødvendig å gå rundt å sutte på ei vannflaske hele arbeidsdagen :) 

Derimot ved høyere aktivitet, ekstreme påkjenninger, høy/lav temperatur og andre lignende forhold så kan tørste signalet bli forstyrret eller komme litt sent. Dette kan da i noen tilfeller føre til redusert allmenn tilstand. Det er derfor man bør passe på å fylle på med vann før det blir for sent. Men da snakker vi altså om litt mere spesielle og sære tilfeller. 

Jeg tror problemet er at folk ikke skiller på disse to helt forskjellige tilfellene som gjør at man misforstått bøtter innpå med vann på helt normale dager.

Problemet er at media gjerne vil lage store oppskrifter og sauser sammen diverse påstander. Som vanlig lages det kompliserte saker ut av helt enkle ting!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg tror problemet er at folk ikke skiller på disse to helt forskjellige tilfellene som gjør at man misforstått bøtter innpå med vann på helt normale dager.

100% enig i den.
Vannflaska ble vel nesten en motesak en stund.
Men, man skal ikke går lengre enn til Norway Cup på Ekeberg for å se hvor kjapt dehydrering og saltmangel kan komme en varm sommerdag
om væskebalansen ikke opprettholdes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.