Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da guttungen slippes av på Trollaktiv på Evje en Fredag kl.15 tifdlig i Juni og skal hentes Søndag etter lunsj en gang, trenger jeg noe å fylle disse dagene med. Og hva bedre enn å ta en helgetur i det vakre Setesdalsområdet?

Både hytteovernatting og telt fungerer. Helst DNT sti da dette er totalt ukjent område for meg å gå i. Det er kanskje for mye snø enda der til å gå Langeid-Gaukhei-Øyvsbu-Langeid?

Tips mottas med takk :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det holder seg like kjølig som nå spørs det om ikke Langeid-Gaukhei-Øyuvsbu-Langeid har for mye snø tidlig i juni. Kommer varmen kan det kanskje gå. Det er uansett en fin tur med dagsetapper rundt 6-7 timer. Et alternativ er kanskje å kjøre til Ljosland og gå inn til Lakkenstova, en kort gåtur på et par timer.

Hvis du satser på telt er mulighetene mange. F.eks. innover fra Bortelid eller Ljosland, begge steder har DNT-stier. Eller opp i Setesdal austhei (der er jeg ikke kjent)

Bildet under er tatt fra Vardeheia på Bortelid i Åseral søndag 7. mai. 700-800 m.o.h. Fortsatt en del snø, selv om det er bart på toppene og innimellom.

20170507_122930.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for info, det kan virke som om det blir litt kjølig oppi fjellet ved Gaukhei ja - hadde ønsket litt vårstemning og blomstring på veien uten snø..... Austhei er kanskje mer passende da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av UTE avdelingen

Navn: Ørretfiske og fjelltur - fem døgn i Austheiane
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2017-11-08
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Tove og huskien Kiro får fem fine døgn i Austheiane. Ørreten biter og Tove finner vannet hun har drømt om. 

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av UTE avdelingen
      Tove og huskien Kiro får fem fine døgn i Austheiane. Ørreten biter og Tove finner vannet hun har drømt om. 
    • Av Kbmk
      Hei! 
      Dette er mitt første innlegg på Fjellforum etter over ett år med lesing! Nå har lurer jeg litt på hva vi skal finne på, ut.no ga meg ikke så mange gode tips dessverre. 

Jeg og min mann bor i Oslo og vi har ikke bil. Vi ønsker å komme oss vekk og til fjells i helgen, med buss eller tog. 
      Vi har tidligere tatt buss til Rondane, men det blir litt i lengste laget for en helgetur. Håper noen av dere har noen gode tips til hva vi kan finne på. 

Vi ønsker oss; Ved tregrensa eller over tregrensa, enkel adkomst med kollektivtrafikk og nokså greit terreng å gå i   Vi planlegger å telte, men en koselig DNT-hytte er heller ikke å forakte. 

Noen med erfaringer/tips der ute? 
    • Av ost
      Hei
      Med (også selvforskyldt) bakgrunn i familiære forhold har de tidligere drømmene om ukesturer hit og dit måttet skrinlegges. I sommer sitter jeg igjen med en helg til egen frie benyttelse. Da ønsker jeg å oppleve deler av marka rundt Oslo som jeg ellers ikke benytter, i denne omgang Østmarka. 
      Tanken er buss/tog til f.eks Tomter, for så å ta beina fatt og ende opp en plass mellom Furuset og Strømmen. I luftlinje er ikke dette mer enn tre mil, og med en helg til full utnyttelse ønsker jeg å komme over mest mulig. 
      Så: Hvor er det jeg bør gå og hva er det jeg bør oppleve? Er det spesielle plasser i naturreservatet som bør sees og nytes? Bortgjemte hellere som kan soves under? Magiske plasser? Kulturhistoriske verdifulle minner?
      Alle som har innspill, kom med det, så jeg kan sy sammen en best mulig tur. Kommer det inn mange gode forslag kan jeg godt dele turplanen her inne.  
      Jeg skal gå med telt eller presenning, fisker ikke, og ønsker primært å gå på stier/utenom motorveiene. Helgen/tidspunktet er enda ikke fastsatt. I utgangspunktet går jeg alene, dette er min alenetid i en ellers hektisk hverdag. Skulle det likevel være andre tilsvarende sjeler her inne som blir fristet til å gå nogenlunde samme turen og det tilfeldigvis skulle sammenfalle med når jeg endelig får gått kan det være hyggelig å slå av en prat..
      jeg tar også imot tips på PM, dersom man ikke vil dele informasjon i full offentlighet. 
      Full rapport vil selvfølgelig deles med forumet i etterkant.
    • Av Erik Haaland
      Nydelig tur i Åmli traktene i Austheiene
      Dette var min første tur i Aust Agder Turistforening sitt område i Austheiene, nærmere bestemt rundt Skarsvassbu i Åmli. Kjøreturen for å komme dit er i seg selv verdt en tur da Setesdalen leverer i all sin prakt på denne tiden av året. Med litt tåkeregn i luften ble også alle lukter forsterket på vei opp og gav en ekstra dimensjon til turen. Stien frem til Skarsvassbu er veldig godt merket og man har vært flinke med å legge klopper på myrete områder, bra jobba AAT!
      Vel fremme ved Skarsvassbu legger jeg meg ikke inn på hytta men setter opp camp litt bortenfor. Planen var å sove under åpen himmel, så jeg satte opp teltet som en nødløsning i tilfelle det begynte å regne. Og jo da, regnet kom kl. 0030 og jeg måtte flytte meg inn der. Neste gang tar jeg tarpen med heller i skogsområde som dette….
      Skjult lenke - logg inn for å se den til AAT hytta Skarsvassbu på UT.no – besøk Austheiene du også, det anbefales på det sterkeste!! 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive