Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hagle skal eg kjøpa?


Rotax

Anbefalte innlegg

Eg lurer på ka hagle eg skal kjøpa... rundt 3000-5000.. Er førstehagla mi..

Har sett på ei Yildiz Modell SPZ B71:

Kal. 12/70, løpslengde 66 evt. 71cm, faste choker 1/4 og 1/1, enkel avtrekker og ekstraktor.

Pris kun kr. 2999,-

Eller Star Baikal o/u eller s/s

Skal vel egentlig berre bruka dei på rypejakt..

Er det noken som har erfaring med disse haglene?

post-1568-133474420949_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Star Baikal er verdens mest solgte hagler.

Ikke noe galt med dem, men det er ikke noe smekkert våpen, absolut vert å anbefale du klarer ikke å bruke det opp.

Ditt første våpen da skal du ikke kjøpe s/s, etter å ha skutt noen tusen skudd kan du tenke på nytt våpen og da kjøper du s/s.

Ta deg jeger prøven og dra på jakt .

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å velge blant følgende merker: Sabatti, Lanber eller Bettinsoli. Disse koster fra 5000,- og oppover. Personlig så liker jeg ikke Baikal, men for all del, hagla er grei den

ta deg tid og prøv hagla før kjøp.

Lykke til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte instruktøren på jegerprøvekurset mitt om hva jeg burde kjøpe av O/U og S/S.

Han sa at den eneste fordelen han har merket, var at O/U kunne knekkes lenger.

Slik at på lange turer var det fint å la den hvile over nakken.

Ingen erfaring med dette selv, tok jegerprøven på torsdag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

S.S gjør att løpet blir litt breder og da blir det vankeligere å se fuler som ligger litt under løpet.

O.U gjør att løpet blir smalere derfor ser du lettere fulen når den ligger litt under løpet.

S.S er vanskeligere å bruke sånn att man bør ha litt erfaring før man kjøper det

Jeg har s.s selv da jeg syntes att det er stiligere + att jeg begynner å bli "jævelig" gammel i følge mine jakt kamerater he he

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ka er best av s/s og o/u då?

Dette spørsmålet har ingen fasit! :wink: Det er rett og slett en smaksak. Men når det er sagt, er utvalget av O/U helt klart større enn S/S. De riktig gode sideliggerne koster gjerne litt mer.

Over/under hagler er å foretrekke for en nybegynner, da utvalget er bedre og for en rimeligere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har testa begge deler på leirdue skyting og synest s/s var best for der var det mer oversikt synst eg.. Har funnet meg ei Suhl 127 sideligger..(Brukt) Er det ei brukbar hagle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en må være litt forsiktig med hva slags ammo en putter i de gamle sauer suhl s/s-haglene. stålet tåler ikkje trykket fra jaktladd stålammo! det kan bli stygt!

bruker 24gr leirdueammo i stål i det åpneste løpet på min, men bare de dyre og mykere alternativene til jakt! du vil ikkje miste fingrene, så spør i butikken når du kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.