Gå til innhold
  • Bli medlem

Rep av sykkelsko


REs

Anbefalte innlegg

I den senere tiden har jeg merket at det liksom manglet noe når jeg har vert ute og syklet. Det siste lille ekstra som trengs når du starter i et lyskryss eller skal gi det siste lille ekstra for å forlate bakken når du passerer over en bakketopp, og i dag oppdaget jeg årsaken. 

Skoene liksom fjæret litt og årsaken lå i skoenes sole. Den var rett og slett løsnet fra overlæret under Helen.

Et spørsmål er: Hvor mye energi går tapt her? 

Men hovedspørsmålet er om det er noen vits i å forsøke å lime dem, enten selv, etter beste evne, eller å stikke innom en skomaker, hvis ikke denne yrkesgruppen er utdødd.

Skoene er laget av plast og min erfaring er at de fleste slike plasttyper ikke lar seg lime. 

Er det noen som har erfaring med dette?

DSC_0150.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg forsøkt å lime skoene. Først med samme limet som min bestefar alltid brukte når han limte sko, Casco Kontaktlim. Dette var totalt mislykket og jeg begynte å ane at den plasten som skoene var laget av er den typen som ikke lar seg lime med de limtyper som selges i butikkene. Men etter å ha jobbet et par timer med diverse løsemidler for å få fjernet restene av kontaktlimet så gikk jeg over kontaktflatene med sandpapir og gjorde et nytt forsøk med tokomponent epoxylim. Etter vel et døyns herding sjekket jeg skoene på ny og det så faktisk ut som at dette holdt, men med litt bøying og vridning så så det ut til at limet begynte å løsne litt i kanten av sålen. Bare en sykkeltur eller to ville gi svar på om dette ville holde, men det vil jo være ganske kipt å stå i en veggrøft et sted på Nord-Jæren med en sko i flere biter og bli nødt til å ringe etter assistanse.

Etter et par forsøk med lim og litt god fantasi så kom jeg til at jeg hadde gode nok argumenter for å kjøpe meg nye sko, og sånn ble det.

Første prøvetur i dag med nye sko, og det var ganske kjekt, selv om det regnet hele turen.  

137558-nw.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo kjøpt nye sko, men hvis du skulle få ånden over deg, og ønsker å fortsette med reparasjonsforsøkene, så har jeg veldig god erfaring med Aquasure, som egentlig er et neoprenelim, til liming av ting som blir usatt for bevegelse. Nå er jeg usikker på akkurat hvor godt Aquasure vil feste på plast, for det har jeg aldri prøvd, men det har festet på absolutt alt annet jeg har prøvd på. I dette tilfellet tror jeg rett og slett jeg ville ha forsøkt med Tec7, eller lignende fuge-/festemasse fra bygningsindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så fik du ny sko, men er enig med Larix at Aquasure (dyr!) eller den tilsvarende Biltema "piratlim" gummireparasjon 36-2443, 49,90 kr. sikkert kan gjøre jobben. Begge deler er så vidt jeg vet polyurethanlim.  Du skal selvfølgelig slipe og matte og renske begge limflater og surre godt med elektrotape som "LImkemme" under herdingen.

Jeg har limt 75 mm skisko, hvor fronten av sålen hadde løsnet og det holder på 2. sesong. Det er ikke en gummisåle, men et eller annet kunststoff. Så kan du få 2 par sykkelsko!

Epoxylim blir for stiv og vil sprekke ved bevegelse i skoen. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Larix skrev:

Nå har du jo kjøpt nye sko, men hvis du skulle få ånden over deg, og ønsker å fortsette med reparasjonsforsøkene, så har jeg veldig god erfaring med Aquasure, som egentlig er et neoprenelim, til liming av ting som blir usatt for bevegelse. Nå er jeg usikker på akkurat hvor godt Aquasure vil feste på plast, for det har jeg aldri prøvd, men det har festet på absolutt alt annet jeg har prøvd på. I dette tilfellet tror jeg rett og slett jeg ville ha forsøkt med Tec7, eller lignende fuge-/festemasse fra bygningsindustrien.

 

10 timer siden, elgen skrev:

Hei

 

Så fik du ny sko, men er enig med Larix at Aquasure (dyr!) eller den tilsvarende Biltema "piratlim" gummireparasjon 36-2443, 49,90 kr. sikkert kan gjøre jobben. Begge deler er så vidt jeg vet polyurethanlim.  Du skal selvfølgelig slipe og matte og renske begge limflater og surre godt med elektrotape som "LImkemme" under herdingen.

Jeg har limt 75 mm skisko, hvor fronten av sålen hadde løsnet og det holder på 2. sesong. Det er ikke en gummisåle, men et eller annet kunststoff. Så kan du få 2 par sykkelsko!

Epoxylim blir for stiv og vil sprekke ved bevegelse i skoen. 

Elgen

Jeg tviler på om neoprenelim, polyurethanlim eller Tec7 ville ha virket særlig bra. Sålen på en sykkelsko er dønn stiv og da er det nok best å bruke en lim som blir tilsvarende stiv som materialet i solen. Men nå har jeg altså fått meg nye sko og det kan tenkes at min yngste sønn, som ikke tidligere har brukt sykkelsko, tester ut de gamle skoene for å se om også han går over fra joggesko til sykkelsko. Da får vi kanskje testet ut mitt siste forsøk på å lime disse skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har limt lette klassiske skisko hvor såleplasten er helt glatt og hvor hele fronten hadde løsnet (tupp binding). Skoa har nå gjort 150+ mil uten antydning til å løsne.

Brukte treplater og tvinger for å legge press, så tørke 24 timer.

Limet heter Casco LiquiSole.

Bruker det også for å tette hull i gamasjer, bukser, hansker etter isklatring. Det holder seg bevegelig, også i kulde. Sterkeste og beste limet jeg har brukt. Vanlige to-komponent av type epoxy blir for stivt og vil krakkelere og sprekke opp etter en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liquisole (Clas Ohlson) og Aquasure tror jeg er samme type lim og er veldig bra til reparasjon av sko, oppblåsbare liggeunderlag, regntøy, teltduk (ikke silikonert nylon), lapping av tekstiler istedet for å sy, liming av borrelås osv. Oppbevar åpnet tube i fryseren så tørker den ikke ut. Tec7, Biltemas variant Multibond eller rett og slett sanitærsilikon fungerer også bra til mye. Bruk så lite lim som mulig (men mettede flater), det blir sterkest. Når det gjelder sykkelsko med stive såler så kan kanskje lim + noen skruer med forsenkerhode være en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Plastsåler? Jeg tenker med en gang på slikt jeg brukte til modellfly, polycement. Den gjør at plasten smelter, og når den tørker herder plasten igjen. Det limer alt mulig annet også, men det er plast det virkelig er bra på, uvisst hvor godt det ville heftet til selve skoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikaflex!

Det kan brukes til det meste, finnes i flere varianter og er fleksibelt. Noe som vil være essensielt ved liming av sko, selv om sålen kjennes helt stiv.

Det er vel å anta at hadde skoene blitt levert til en skomaker så han brukt lim. Limtypen er vel en yrkeshemlighet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.