Gå til innhold
  • Bli medlem

Terka's drodletråd for tur med barna sommeren 2017


Terka

Anbefalte innlegg

Drodletråd for undetegnedes sommerferie.

Startsted for sommerferien  er endret til at jeg skal hente arvingene hos mormor og morfar nær Røros. Vi har 3 uker ferie, og planen var opprinnelig å dra rett hjemmefra til stedet vi har tilgang på ytterst i Hardanger og tilbringe hele ferien i området der.

I stedet starter vi ved Røros og skal ende opp ytterst i Hardanger. Mellom her ligger jo både Rondane og Jotunheimen.

Vi kommer nok til å ha med kajakker, sykker, og generelt turutstyr. Muligens også utstyrt for bre og klatring.

Tenker å ta med barna en tur inn til området Leirvassbu, en tur innom Hurrungane osv, men ingen ting er sprikret i stein.

Hva finnes av bra turer og opplevelser for en niåring og (snart) åtteåring mellom Røros og Hardanger (som ikke koster skjorta til pappa'n)?

Tar gjerne imot tips og forslag. 😀 Vi har 3 uker på oss før vi må være hjemme på østlandet, siste uke antagelig brukt i Hardanger, men jeg lar været styre.

Ett alternativ er å starte med å svippe innom Funäsdalen (Sverige) og ta med barna opp den Via Ferrata'en de har fått oppp der:  http://www.topsport.se/topsport/24063.klattring_pa_funasdalsberget.html

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt med så god tid og så åpen plan!Jeg har ca 7 dager på meg og skal ta en rundtur fra meg til Bergen - Sognefjellet på vei til, Hardanger på vei hjem. Har så smått begynt å finne ut av ting vi vil eller må oppleve på veien til eller fra. Vår utfrordriing blir vel å klare å få dyttet ting inn på en litt kortere tidsplan. Må jo ha nok tid til å besøke både søster og venner i Bergen også. En ting jeg vet vi skal ha med oss er Mimmisbrunnr - Klimaparken ved Juvasshytta.

Ellers henger jeg gjerne litt i tråden her for å få tips både til vår tur, men likegjerne til senere turer også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 2017-5-4 at 10:22 AM, Tessatroll said:

Padle tømmerennene frå Feragen til Røros

Dette kan fort bli en realitet det det ut til. 😀 

Jeg har fått invitasjon til å bli med noen andre med barn i samme alder som skal på tur i området med kano uke 28. Eneste jeg skeptisk til er at på vann som Femunden, Feragen ++ kan blåse opp veldig fort og bli store/krappe bølger. For egen del et det helt innafor, men barna startet i egen kajakk i påska dette året. Jeg er imponert over hvor mye vær dem takler, men vil ikke at den skal ha for utfordrende forhold enda eller utsette dem for for stor risiko. 

Hva finnes av trygge rutevalg i området?

Barns padler plastkajakke menes jeg har glassfiberkajakk, regner ikke med at det skal by på problemer. (Tåler mye alle sammen.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang grov sjø og unger - Padlet aktivt da jeg var rundt 12-15. Husker vi hadde noe veldig inspirerende/morsomme transport etapper i veldig grov sjø med konkurransebåter, gode redningsvester og følgebåt samt en økt på sommeren for å forberede oss på hva som skjedde om/når vi gikk rundt.

Vet ikke om det er mulig for deg å la de teste litt grenser for hva de klarer  og samtidig hva som skjer når de velter i "kontrollerte" omgivelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tips det @Phoney , og absolutt i tråd med mine tanker.

Utfordringen er at jeg har barna en uke fra midten av neste uke (annenhver uke hos mamman og pappa'n) før dem reiser på ferie til mormor og morfar, hvorpå jeg henter dem der før evt tur med kajakk i Femundsregionen. Vi får evt øve litt på å gå rundt neste helg. 

Mulig jeg overtenker litt her mtp risiko? Begge er sjøvante, og som delfiner når det bades (svømmer greit med hode over vann, trives godt under vann). Niåringen ser ut som, og håndterer kajakken, som om han skulle ha padlet selv i flere år, mens hun på snart åtte er litt mer forsiktig. Vi padlet og badet i vådrakter på Vestlandet i påska når sjøen  holdt 6°C, har prøvd oss i litt vind, og begge har prøvd å bli hektet på slepetau og bli slept av meg i min kajakk.

Jeg kan la dem padle i våtdrakt, evt Long John & tørrtopp (bedre armbevegelighet), våtsko og hansker om været skulle være utrygt. Utsetter dem gjerne for utfordringer som gir mestring og opplevelser, men ønsker ikke å ta risiko ift liv og helse.

Selv har jeg padlet f.eks. Sjoa/elv, åpent hav, i liten storm (overrasket av værskifte på padleetappe på 3 ukers tur), etc., og føler meg rimelig trygg i kajakk ift (u)vær og vann. Handler nok mer om at jeg skal føle meg trygg på at det ikke blir noen dårlige opplevelser for barna som tar fra dem lysten & tryggheten på å padle kajakk tror jeg.. 🤔 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Terka skrev:

Dette kan fort bli en realitet det det ut til. 1f600.png 

Jeg har fått invitasjon til å bli med noen andre med barn i samme alder som skal på tur i området med kano uke 28. Eneste jeg skeptisk til er at på vann som Femunden, Feragen ++ kan blåse opp veldig fort og bli store/krappe bølger. For egen del et det helt innafor, men barna startet i egen kajakk i påska dette året. Jeg er imponert over hvor mye vær dem takler, men vil ikke at den skal ha for utfordrende forhold enda eller utsette dem for for stor risiko. 

Hva finnes av trygge rutevalg i området?

Barns padler plastkajakke menes jeg har glassfiberkajakk, regner ikke med at det skal by på problemer. (Tåler mye alle sammen.)

Ikkje padle femunden med dei, men start frå nord ein stad, til dømes frå Synnervika. 

Leig kano i staden, så kan alle tre sitte i samme farkost?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått snakka litt med en av de som skal på tur og har med egen 7åring. Det blir padling max et par meter fra land og strandhogg/ikke ut på vann om været skulle tilsi det. Dem har vært der flere ganger før så dem er kjent med steder og forhold. Eneste det da står på er at dem får til å ta ferie uke 28. ☺

@Hammer! 😀 Hadde vært supertrivelig å få møtt dere, men ila uke 29 er vi nok enten et stykke vest i Jotunheimen, eller kommer frem til Hardanger mot slutten av den uken. Vær og modus på barna bestemmer valg av opplevelser og tempo frem til Hardanger.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.