Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gordon valpen


Tveito

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått min første gordon valp og stående fuglehund valp og lurer egentlig på alt😂 korleis trenar dere når dei er valp? Veit jo dette med grunndresur som sitt, ligg, ja, nei osv men med tanke på jakt? Og når og korleis trenar di valpen når den blir større?  Blir jakt på skogsfugl og rype, men mest skogsfugl

Nokon spesielle tips som er viktig å tenke på med gordon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor litt vanskelig til! Men tenker at d kanskje må til etter kvert! Men tenker på før d! Og kva som er vanlig å gjøre?! Ser jo noen bruker rypevinge på fiskestang f.eks. men er dette veldig viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å melde seg inn i raseklubb er aldri dumt, Der kan man få mye bra tips.
Oppdretter av hunden din bør også være en bra kilde til hva du bør gjøre med hunden og når.
Oppdretter sitter jo med mor til kullet samt har sikkert en anelse om hvordan far til valpen er 🙂
Litt "starthjelp" samt info ang trening er noe alle seriøse oppdrettere "har med i prisen" når de selger valp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Som andre har nevnt, meld deg inn i raseklubben snarest, alternativt en annen raseklubb som er aktive i nærmiljøet (de kjenner treningsmetodene). Det er også en del jegerforeninger (jakt og fiske), som har gode og aktive fuglehundgrupper. Det får du råd og kan bli med på treningssamlinger. En fuglehundjeger (i nærområdet) kan også bidra like bra, forutsatt at han har dresserte fuglehunder.  

Det finnes enkelte Valpekurs, 3 - 6 mnd. Men å vente (med viktig dressur) noen måneder, kan by på problemer senere for uerfarne hundeeiere.

Kommer ikke til å lage noen utfyllende oppskrift og den passer heller ikke for alle hunder og hundeeiere. Men etter min mening, bør hovedfokus nå være å få valpen renslig. Dernest etablere gode rutiner med foring og  lufting, hva som er lov og ikke i hus. Husk at et lite nøste av en valp ikke bør få lov til "ting", som en voksen hund heller ikke bør få lov til. Et eks. Valp får lov til å hoppe opp i møblementet/sofa/senger. Hva når hunden blir voksen, er det ønskelig at hunden får lov til å være i sofa, senger, o.l.? Kanskje den kommer inn fra tur og hopper opp i møblementet med sølete bein/pels. Skal det virkelig være nødvendig å både vaske poter, bein og kanskje hele hunden, etter hver luftetur? En GS (langhårede hunder) er støvsuger for bøss og skitt/søle.

1) Av tidlig dressurkommandoer, mener jeg det er viktig (fra første dag) å lære en valp hva et NEI er! Det danner grunnlaget for for hva som er lov og ikke, både i hus og utenfor. 2) Innkallings kommandoen, ønsker jeg personlig at skal være innlært, FØR valpen kan løpe fra meg! 3) I vanlig Linedressur (grunndressur) inngår en særs viktig kommando, for stårende fuglehunder og det er "Sitt kommandoen"! Den vil senere bli en "stoppkommando" (stemme/fløyte), som går på både sikkerhet og nødvendig på både på jakt og jaktprøver. No 2. og 3. er veldig viktige i jaktdressur, men no 1 er med på å danne grunnlaget for kontroll.

Tren aldri, uten at valpen har fokus på deg. Ungå mange repetsjoner, gjerne bare 2 -3 repetisjoner. Mister valpen fokus - stopp. Litt lek mellom hver repetisjon (innlæringsfase - senere bare litt ros) og noe mer etter økten er ferdig. Forlang ikke, at alt skal være perfekt med en gang, men ros all fremgang. Og ikke mist tolmodigheten, prøv å være rolig og veiledene. En kan trene flere økter en kveld (og mange en fridag), bare valpen får litt fri og annen adspredelse mellom, kanskje også mat og litt hvile. Husk også at valper, er som unger, de glemmer lett, selv om de forstår en kommando. Ellers er selvfølglig kos og trygghet viktig, i begynnelsen.

Det med rypevinge, er ikke noe du bør ha fokus på nå de første ukene. Og meningene er delte om dette. Jeg benyttet det litt for maaange år siden, men på senere hunder har jeg ikke benyttet det. Det blir mest "synsstand", noe som jeg ikke har noe tro på. Men det kan selvfølgelig brukes for å trene reis og stoppkommando, hvis valpen/hunden ikke "låser" seg i stand. En av bakdelene er, at en kan få "trege reisere" på enkelte hunder. og som "standtrening" mener jeg det er bortkastet energi. Hunden skal lære å bruke nesa, ikke øynene på jakt. Skal du bruke det, kan det godt vente minst en måned.

Tror jeg stopper der, før det blir en avhandling. :) Men, kan anbefale "Tuppen og lillemor" på FB. Der er det tusener av jegere og opretttere av stående fuglehunder, samt dommere for stående fuglehund prøver. Mye info å få der, selv om det er "mange veier til Rom" og det kan bli forvirrende. Beste er å ha en dyktig gruppe, eller veileder i nærområdene dine. Lykke til! :)

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.