Gå til innhold
  • Bli medlem

GUIDE 10 PLUS SOLAR KIT


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Jeg har gått til anskaffelse av GUIDE 10 PLUS SOLAR KIT da jeg var i USA nå nylig. Jeg har tidligere hatt noe andre solcellepanel og ikke vært helt fornøyd med effekten. Jeg har lett etter erfaringer hvor folk har brukt store powerbanks osv, så derfor valgte jeg å skrive litt om dette, og ikke bare nevne funksjonen til den lille powerbanken som følger med.

Dette er faktisk så bra som de skryter av. Det følger med en powerbank med AA-batterier som man kan bytte ut med andre NIMH-batterier man kjøper hvor som helst. Man kan også putte AAA-batterier i powerbanken og da får man ladet opp batterier til hodelykt etc. Solcellepanelet har uttak til denne powerbanken med en egen kabel som lader raskere enn USB. Man har også en USB-utgang og et 12V sigarettenner-uttak. Det gjør at man faktisk kan lade denne powerbanken pluss en USB-enhet samtidig. Jeg har nå prøvd å lade en 20.000mAh powerbank og den lada halve batteripakken i løpet av en dag her i Trøndelag. Det var ikke klar himmel, men en del innslag av synlig sol. Powerbanken vil nok være full i løpet av dag 2 idag. Solcellepanelet veier lite og tar liten plass. Man har ei smart lomme på baksiden av solcellepanelet for å oppbevare utstyr etc. Det følger også med reimer og små karabinkroker til å feste panelet på sekken. Til denne prisen, er jeg veldig imponert. Jeg får nå ladet både foto og videokamera via denne løsningen. Powerbanken på 20.000mAh har to uttak, hvorav den ene er 2.1A som gjør at man lett lader tablets. Den store powerbanken på 20.000mAh kjøpte jeg på teknikmagasinet til rundt 500,- Selve solcellepakken koster litt i overkant av en tusenlapp. 

 

IMG_0314.jpg

IMG_0315.jpg

IMG_0316.jpg

Endret av fightingfalcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Har hatt øynene mine på en av disse fra goalzero etter jeg møtte en som hadde det på sekken i Femundsmarka i fjor, men har ikke helt hatt råd til det som student ennå.
Hvordan er den powerbanken som følger med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet ut en oppgradert modell av solcellepanelet nå som heter nomad 7 plus. Den jeg kjøpte kom da uten powerbank inkludert, men det hadde jeg fra før så det er ingen problem. Har ikke fått testa det ordentlig i felten enda, vil nok heller ikke skje før jeg skal på ukestur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Den powerbanken som følger med er helt på det jevne. Nokså liten kapasitet mtp dens vekt og volum. Men det er kult med mulighet for å lade AA/AAA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite innspill på solcelle fronten. Etter tre år med nomad 13 og tilhørende sherpa 50 må jeg si jeg er ganske imponert, men alt er ikke gull og grønne skoger dessverre. Siste større testing som ble gjort var island på tvers i fjor sommer der panelet ble brukt i 3 uker i strekk. På perfekte dager med panelet hengende på sekken mot solen klarer du ca 35wh med dette oppsette. At panelet fungerer når det ikke er direkte sollys som treffer er nok mye ønsketenking, ja det lyser at den lader, men dette er så lite at en hel dag med overskyet vær kan sammenlignes med 5min sol. For min del med mye skiftende vær var dette et greit oppsett for å få ladet: ipod(vær andre dag), telefon (lite bruk) og kamera (mye brukt). her hadde jeg alltid greit med strøm fra solcellepanelet. Jeg har også laderen for aa/aaa batterier, men denne synes jeg blir meningsløs da strømtapet du får ved å bruke den som powerbank er veldig stort. Kan nok funke greit om du trenger batterier til lykt og gps, men her vil jeg ofte være sikker på å ha nok strøm så jeg foretrekker litium batterier fra ebay. Jeg kan også nevne at den har blitt brukt på andre ekspedisjoner som kryssing av Finnmark på ski, flere høye fjell og mange ukesturer.

Så mitt tips er om du trenger strøm til tilsvarende utstyr, så funker mitt oppsett fint til 1 pers på lengre turer. Er planen turer under 8 dager bruker jeg som regel bare powerbanken, som jeg derimot har lite å utsette på. Dermed ville jeg nok anbefalt de fleste en sherpa 50 eventuelt sherpa 100 og heller droppet solcellepanel helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.