Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste. Hjelp, tips og erfaringer. Felles tråd.


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan like så greit hoppe i det først!
Har lagd en pakkeliste for en 3-4 dagers tur på fjellet. Setter opp "base" og tar dagsturer derifra. Problemet er at når jeg ser på pakkelista får jeg litt følelsen av at jeg skal flytte dit, ikke bare campe der i noen dager.  Samtidig ser jeg at total vekt, uten mat, er litt i tyngste laget for en kar med litt dårlig rygg.
Håper noen kan komme med et tips om hvor jeg kan spare litt vekt, eventuelt si ifra om jeg har glemt noe vitalt? :) (selv om det ser ut som jeg har pakka ned hele utstyrsboden)  
PS: Er åpen for å legge i noen kroner for å få ned vekta om du har et godt forslag :)

 

link til Liste: pakkeliste 3-4 dager i fjellet

 

Endret av Roger_Raccoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Roger_Raccoon said:

Håper noen kan komme med et tips om hvor jeg kan spare litt vekt, eventuelt si ifra om jeg har glemt noe vitalt? :) (selv om det ser ut som jeg har pakka ned hele utstyrsboden)  

Det første man ofte ser på for å få vekta ned er de 3 store (bo, bære, sove). Det er fullt mulig å få disse ned under/rundt 1 kg hver. Deretter kan du se på lettere kjøkkenutstyr og klær. Neste steg videre derfra er å kutte ut unødvendige ting som ikke blir brukt.

Her kan du se veldig kjapt hva som stort sett er med meg på slike turer. Som du ser veier sekken din mer enn mitt bo/bære/sove-system totalt. Du kan veldig enkelt spare ca 4 kg ved å bytte ut telt og sekk i noe lettere. Jeg kan anbefale Tarptent Scarp 1 eller Moment DW(som jeg har) eller Helsport Ringstind Superlight som telt. Når vi er to på tur bærer vi Helsport Fjellheimen 3 Camp Superlight(dette vil ha god plass til hund og regnes da som ca 1 kg per pers). Hva sekk angår er Bergans Helium 55 helt ypperlig.

Sandalene ville jeg byttet ut med crocs eller lagt de hjemme. Du trenger ikke backup til fjellskoene, det blir overkill.

Ellers er det generelt mye småting som bare baller på seg. Hva som er verdt det er opp til hver enkelt, men skal du noen gang i fremtiden bytte ut noen av småtingene så har jeg funnet ut at det er lurere å undersøke først på nettet hva som finnes enn å kjøpe det første og "beste" i butikken. Cognac og gass kan du for øvrig klassifisere som "consumable" ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slanke en sekk handler om tre ting

1) hva er overflødig

2) hva kan du bytte ut i noe lettere - denne posten kan fort bli veldig dyr dersom du ikke passer på

3) har du noe som kan fylle flere funksjoner

Som @Nimrad sier så er det noen ting du kan gjøre for å få vekten drastisk ned - bytte sekk og telt. Problemet er jo at dette koster. Samtidig så er det vel slik at teltet er for to? Da kan jo hver enkelt sette halvparten av vekten på seg - bare for å visualisere hva hver enkelt "koster" av vekt i regnskapet. 

Du har også noen dobbelt opp - både kniv og gerber? Både fjellsko og sandaler?

Jeg syns du har med mye fornuftig, og utgangspunktet mitt er at man i hovedsak skal bruke det man har, så kan man bytte ut når slitasje/bruk endres. Liggeunderlagene dine er jo 1 kg til sammen. Bytt ut Trango med Thermarest neoair xlite og spar nesten en halvkilo. Men som sagt - gjør det når behovet er der.

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kaffekjele, gryte og stekepanne. Det holder lenge med gryte og stekepanne, da kan du pakke primusen trygt inni gryten. Gryten kan man både koke vann i, og steke i. Men jeg tar selv med stekepanne, med mindre jeg kun skal smelte snø, da blir det ett lokk.

Spriten kan du helle over på plastflaske fra polet, eller bælme nedpå før du går. Hvis du ikke skal langt, så kan det hende den ikke kicker inn før du har satt opp campen 😂

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Multitool, da trenger man ikke kniv, eller omvendt. Jeg har kun med multitool på vintertur, for å reparere ski/teltstenger. På barmark, kun kniv.

førstehjelpsputen var tung. Pakk kun det du trenger i en lett pakkpose eller glidelåsppse. Porsjonspose med branngelè (kan brukes til mye) og noen enkle ting er nok.

spar på det som er billig/gratis først. Sove/bo/bæresystemet ditt er jo veldig bra, selv om det finnes mye lettere (og tyngre) saker. Men det koster mye å bytte, bare for å få det lettere.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser to soveposer i listen her? Jeg vil anta at Mamut Kompakt holder ned til null, særlig når du har så pass mye ekstra klær. Og jeg er enig med @Mareng: det enkleste og billigste er å la noe ligge hjemme. Teltet ditt er ypperlig og gir god plass. Jeg har planer om solotur med telt som veier tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg en pakkliste på ett exelle regneark. Absolutt alt jeg noen gang har puttet i ryggsekken, eller kan tenke meg at jeg noen gang kommer til å putte i en ryggsekk, er veid og lagt inn på regnearket. Kjøper en ny dibbedutt , veier jeg den og legger inn. Kjøper jeg en ny kniv , veies den og legges inn. På denne måten pakker jeg først sekken foran pc´en før jeg beynner å putte opp i sekken. Da vet jeg hva sekken veier hver gang. Og jeg klarer å være bestemt. Bare det jeg har bestemt meg for skal opp i sekken , kommer opp i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd og tips alle sammen! Mye god kunnskap å suge til seg på dette forumet. flotte folk!


@Nimrad Jeg har leita litt i kjelleren og tatt frem en Bergans Superlight sovepose, denne + superundertøy holder vel nok. alpine underlaget får og ligge igjen. da fikk jeg bort 1kg med en gang. Teltet og trango liggeunderlag må nok duge en sesong til ;)    

@ost Måtte se over lista en gang til med argusøyne. du har rett. noen ting har jeg dobbelt av, og noe kan brukes til to ting.  jeg har fjerna kniven, håndtaket, sandalene og ei gryte.kan koke fisk i kaffekjelen, multitool kan være både kniv og håndtak. sandaler er vel strengt tatt overkill.  og hva skal jeg med tørkesnor der det ikke finnes tre?  skal pakke ned alt utstyret og se hvor mye det er snakk om i volum. så ut å lete etter en lettere sekk :)

@Mareng godt poeng, beholder kjelen da primus og fyrstikker får plass i den, både stekepanne og kaffe med alu-smak er viktigere enn kokt fisk ;) kniven får ligge igjen hjemme. førstehjelpsmappa skal jeg få ned til 80-100 gr, noe mer enn det kan jeg ikke love da jeg er gift med en streng farmasøyt.. MEN, å tømme god cognac på plastikkflaske?? da bærer jeg heller tungt ;)

@ArveS du så nok 2 soveposer fordi jeg redigerte lista i det øyeblikket, nå er kompakten borte. superlight pose, superundertøy, og lakenpose til nød. :)

Alt i Alt, så har jeg fått slanka bort 2,3 kilo så langt. takk for hjelpa folkens :D

Å investere i alt jeg har lyst til for å få ned vekta kan nok defineres som en kontrollert prøvesprenging av ekteskapet, får ta det litt etter litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Soveposen din er kanskje ikke varm nok til alle fjellturer? Helt avhengig av når og hvor du drar. T-limit på 14 grader er litt lite. Lakenpose og ullundertøy kan gi det ett par tre grader.

Temperatur European Standard EN13537
T-Extreme: 3°C
T-Lim: 14°C
T-Comfort: 17°C
T-Max: 26°C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 timer siden, Roger_Raccoon skrev:

@JanRH godt poeng, kan vel supplere med thermolite compact lakenpose, rundt 260gr.(?) Da holder jeg vekta nede, varmen oppe, og til en overkommelig pris 1f60a.png

Sommer i høyfjellet kan by på utetemperaturer ned mot 0 og noen ganger lavere, litt avhengig av når på sommeren og værtype der og da. Det var ett år jeg hadde nærmere 20 grader i teltet tidlig kveld, men det var unntaket. Jeg har en 400 grams dunpose som dekker, vår, sommer og høst (+10/12 til -6). Som en ren sommerpose i fjellet kommer du langt med 300 gram dun og T-limit på mellom +5 og 0. Jeg vil heller ha en litt kjølig natt en gang i blant enn å svette det meste av sommeren. Jeg har også vært bra kald det meste av natta i en sovepose som holdt +15 grader, noe som heller ikke frister.

Min sovepose har lang glidelås, og trolig må jeg lufte over 10 grader inne i teltet. Som en ren sommerpose ville jeg hatt T-limit på mellom +5 og 0. Bruker du lakenpose, ullundertøy og ev. lue kan +5 holde bra. Andre sover bra i en 600 grams dunpose - vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner eller har slått opp de forskjellige buksene så registrerer jeg at du både har bukse under bekledning og ekstra klær. Til turer over flere dager der det ikke er sikkert om det blir regn eller ikke prioriterer jeg kun 1 bukse som helst er skall. Til kortere turer over et par dager der det er meldt lite eller ikke noe nedbør kan jeg ta en annen bukse, men jeg velger aldri dobbelt. Om det er tid på året der jeg bruker f.eks "superundertøy" eller lignende under så er det det jeg prioriterer å ha ekstra av. 

Maten din har ikke summert seg og teller dermed ikke med på totalen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bare meg, men jeg har sjeldent med ekstra klær på tur. Det spørs jo selvfølgelig på været og hvor man skal, men ull fra topp til tå, og så skall utenpå er som regel det eneste jeg bruker.

Pakking er litt prøving og feiling. Etter et par turer finner man fort ut av hva man trenger og ikke trenger. Jeg pakka ofte med meg litt ekstra greier og småting "sånn i tilfelle", men som jeg endte opp med å aldri bruke.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.