Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan rigge pennedupp/antennedupp til markfiske?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Jeg kjøpte nettopp en pakke med pennedupper på biltema. Hvordan bør jeg rigge dette for å fiske etter ørrett i skogsvann?

Jeg har fisket med andersduppen hittil, og da tar jeg hovedsena gjennom duppen, gjennom ett hullsøkke, og rett i kroken hvor jeg fester en feit mark. Jeg har noen ganger knytt en senebit til hovedsena ca 3 meter over duppen som en duppstopper, slik at duppen sleper agnet langs bunnen hvis duppen driver med vinden.

Jeg har fått fisk på denne måten i mange år, men mange sier at denne ikke er følsom nok, at en mindre dupp vil fiske bedre og jeg vil prøve noe nytt.

Jeg hadde tenkt å trè hovedsenen gjennom øyet i bunnen, feste på noen splitthagl over kroken, og bruke en senebit som duppstopper noen meter inn på hovedsenen. Er dette rett måte å fiske på, om jeg vil fiske langs bunnen?

1. Hvor mye splitthagl bør jeg feste på senen?

2. Hvor langt mellom krok og splitthagl?

3. Hva er det øverste øyet på duppen til? (Se bildet).

4. Disse duppene kostet 40kr for 5 stk, de kjennes så lette ut at jeg ikke forstår hvordan man skal kunne kaste langt med dette. Noen tips til bedre dupper eller måter å få kastet dette ut på?

Takker for alle svar :)

 

 

IMG_0210.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ja 🙂
Finnes vel 3 alternativer på hvordan folk rigger de.
Noen trer sena gjennom bunnøyet og klemmer forsiktig fast ett BB splitthaggel på sena (på hver side av øyet) slik at duppen låses.
Ikke helt ideèlt om man vil justere dybden ofte. Denne metoden skader også sena om man justerer mye.

Duppstoppere er att annet alternativ. Tre på duppstopper, så sena gjennom øyet og så duppstopper. Duppen kan nå
justeres enkelt uten at sena tar skade. En ok metode om duppen er lett.

Alternativ 3 er å bruke duppadapter alà Milo. Adapteret festes på sena med 2 silikonslangebiter og er justerbart samtidig
som man kan bytte dupp ved hjelp av hurtiglåsen på adapteret. (sluklåstype)
https://komplettfritid.no/product/milo-quick-feste-adapter

Om det ikke står noe på duppen ang. vekting så må du nok frem med skurebøtta og prøve deg frem.
Har man SSG, AAA og BB splithagl så klarer man seg som regel.

Jeg liker å ha ett BB hagl ca.25cm fra krok. Dette får ned agn "passe" kjapt men gir litt "on the drop" effekt på større agn som mark.
Resten av splitthaglene fester jeg litt etter forhold. Om det er elv, bekk eller dype vann. Men i vann så er midt i mellom ønsket fiskedybde en grei regel.  Klemmes de ikke på for hardt så kan de jo justeres 🙂

Ang. fiskeavstand så er det få dupper som er følsomme og samtidig langtkastende. Milo har noen men koster vel 80 kr+ pr. dupp.
Samt at øyet man fester sena på ikke holder lenge etter vår erfaring.
Følsomme dupper er ofte tynne og lette og derfor sjeldent egnet til avstandsfiske.
Derfor de fleste benytter spesialstenger til den type fiske (matchstenger) som er fra 13 fot og oppover. Og tynn sene for minst mulig motstand.

Håper at svaret var bittelitt til hjelp 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Takker så meget @tubbs :)

Så man fisker altså med duppstopper under duppen også, ikke bare over og/eller glidende som ved anderduppen? Ser for meg at det er lett for at ting surrer seg fast når man kaster ut og duppen henger fast 2 meter inn på senen i kastet...

Noen som vet hva den øverste ringen på siden av duppen skal brukes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt. ta på 2 duppstoppere før du trer på duppen og fiske den glidende som du nevner 🙂
Og bruke begge øynene på duppen. Det vil nok gjære takkelet litt lmer aerodynamisk.
Dupptypen du linker til er vel egentlig en nedskalert utgave av "makrelldupp" og er vel ikke mye brukt blandt duppfiskeentusiaster. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mareng

Synes duppen fra biltema var helt konge jeg. Ser den minste berøring av agnet :)

Jeg skifter litt mellom sluk og dupp på stangen. Hva gjør dere med splithaglene? Åpner dere dem med en liten tang for å få de av senen, for å klemme de på igjen neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mareng said:

Synes duppen fra biltema var helt konge jeg. Ser den minste berøring av agnet :)

Jeg skifter litt mellom sluk og dupp på stangen. Hva gjør dere med splithaglene? Åpner dere dem med en liten tang for å få de av senen, for å klemme de på igjen neste gang?

Åpner de med tenna stort sett og tar vare på dem. 

Til litt enklere fiske (som ørret, røya, abbor osv) så bruker jeg gjerne noen som har sånn klype på seg så de lar seg åpne. Dvs slike: 

Reusable-split-shot-fishing-lead-sinker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
13 minutter siden, can skrev:

Eg kjøpte ein sån her før helga https://www.xxl.no/milo-oves-kastedupp-30g/p/1101815_1_style kjøpte på xxl er detta brukande til fiske med makk? Har lyst til å utvida repertoaret litt, har aldri fiska med makk før. Tenkte å rigga den med ein duppstoppar eller liggnande før duppen, gøten gjennom med litt bly på så makken søkke.

Til hvilket bruk? Dette er stort sett for grovt til det aller meste. (Pga oppdriften) Uten å ta størrelsen helt ut fra bildene så er denne typen gjerne beregnet på holde agnfisk flytende og blir alt for grovt til det aller meste av fiske med mark...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg startet jo denne tråden :)

Etter litt mer erfaring med pennedupper, så har jeg funnet ut at jeg vanligvis foretrekker andersduppen/atomduppen fordi den kaster langt, man kan fiske aktivt med den, og det er lett å plassere agnet der man ønsker. For nybegynnere tenker jeg dette er ett fint sted å starte. I tillegg er du garantert null krøll på senen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.