Gå til innhold
  • Bli medlem

Bilstativ til kajakk


AK74

Anbefalte innlegg

Hei, er nødt til å få kjøpt meg et kajakkstativ til bilen snart, og jeg trenger litt råd. Har høy bil, en transporter, og er lita! Har tenkt på et stativ som Thule hullavator, som en kan ta kajakken på liksom på siden. Er det noen her som har erfaring med denne typen på høy bil? Mulig jeg må kjøpe meg ei gardintrapp i tillegg. :-) Dyrt, men hvis det hjelper meg å få kajakken dit jeg vil, så er kanskje en slik type stativ løsningen. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt avhengig av utforming av bil, og vekt på kajakk kan kanskje Thule Hydroglide være et alternativ. Det er et tradisjonelle krybber der den bakerste er kledd med filt. Du kan dermed legge baugen opp på bilen, og gli kajakken på plass. For min kajakk som akkurat er lett nok til at jeg får den opp på skulderen er dette en grei måte å laste på. (Har du et billigere stativ kan du selvsagt kopiere ideen ved å legge et håndkle eller noe over det bakerste stativet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
15 timer siden, Anund Wigen skrev:

Prøv heller Easylift (http://www.easylift.no/tablet/index.html). Hadde Thule hydroglide på en transporter og syntes det var noe træl å stå på en gardintrapp og balansere for å få kajakken på plass. Nå har jeg bare en liten krakk og løfter elegant kajakken på transporteren alene..

Den der så kjekk ut!

Hvordan er vindfanget med den høye saken på taket? Er det noe stress å kjøre i 80 km/t med litt normalt vær og vind? Jeg regner med at dette ikke er noe man kjører med i storm? (Da padler man vel ikke så mye heller.)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Den der så kjekk ut!

Hvordan er vindfanget med den høye saken på taket? Er det noe stress å kjøre i 80 km/t med litt normalt vær og vind? Jeg regner med at dette ikke er noe man kjører med i storm? (Da padler man vel ikke så mye heller.)

Eg har selv et kajakkstativ fra Thule der kajakken står på siden under transport, ala easylift. Men uten muligheten for å vippe den ned langs siden.

Fungerer svært dårlig om det blåser litt (problematisk selv i moderat vind mindre enn 8-10 m/s), og har opplevd flere ganger at kajakk og stativ vrir seg på takbøylene om motvinden kommer litt inn fra siden (noe den ofte gjør på svingete velstandsveier.....). Har derfor kondemnert stativet og gått over til kun å bruke de faste krybbene der kajakken ligger plant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Den der så kjekk ut!

Hvordan er vindfanget med den høye saken på taket? Er det noe stress å kjøre i 80 km/t med litt normalt vær og vind? Jeg regner med at dette ikke er noe man kjører med i storm? (Da padler man vel ikke så mye heller.)

Ikke noe problem i det hele tatt.  Også beste måte å transportere en plastkajakk da de er mer utsatt for deformering om de blir liggende flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.