Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for best mogleg telttur for noen som ikkje er fjellvandt?


Midtgård

Anbefalte innlegg

Hei, skal ta med kjæresten på telttur i sommer, men må øke standarden litt frå turane eg har hatt på eiga hand. En boks snurring sittende i et klaustrofobisk enmannstelt med fiske som einaste dagsyssel er nok en dårlig introduksjon for nokon som aldri har teltet ute før.

 

Har kjøpt inn et flunkendes nytt romslig (og tungt!) tremannstelt, så er i alle fall klaustrofobien bøtet på. Har også bestemt meg for teltplass, perfekt posisjonert ved et fiskevann, gode bademuligheiter og en bekk med kaldt bresmeltevann som fungerer som kjøleskap, så er ikkje bunden til tørrmat og hermetikk. Ikkje uhorvelig langt å gå heller(2.5 time med god tid for rastepause), så slipper forhåpentligvis fallgruvene med utmattelse og gnagesår. 

 

Så til utstyr, hun har ingenting utenom sekk og fjellsko fra før, så må kjøpe alt av den slags. Trenger tips til liggeunderlag og sovepose. Behagelig og varmare enn ein kunne tru er nok stikkorda å gå etter her. Treffer vi bra med været ser vi nok på 8-10 grader om natta. Men dette er likevel 14 grader kaldere enn i kontinentalseng med dundyne.

 

Så må jo dagene fylles med noe, er lite interessant med 16-timers fisketurer, så sitter litt fast med ideer til aktivitet, blir nok bading, en topptur eller to, og muligens litt bærsanking. Men tar imot tips, er ikkje ihuga kortspillere nokon av oss, men ett eller annet jeg kan dra frem om været skulle bli dårlig hadde vært ok.

 

Så var det maten da, tips til snasen kosemat man kan lage på fjellet?

 

Elles noko eg burde tenke på?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

Ett tips er å ikke drikke bresmeltevannet. Det kan være masse skarpe steinpartikler i vannet, som kan gjøre deg skikkelig syk. Står endel på forumet om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takker, det har ikkje eg fått med meg, er det noe konsensus for hvor lang ned fra breen det kan reknast som trygt? Skal seiast at eg har drukket av den bekken en god del ganger tidligere, men sluttet brått da eg kom over en dø sau like ved bekken et par hundre meter oppstrøms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ikke fokusere så mye på at hun er nybegynner og heller la turen bli til underveis. Tenker at det kan være fort gjort å "overtenke" og tilrettelegge i meste laget. De fleste har det i seg bare de kommer seg ut og prøver ;-)

Sørg for god mat (Ikke for komplisert å tilberede), varm sovepose, godt liggeunderlag og et trivelig sted så tenker jeg det blir veldig bra. Kan være greit å se an værmeldingen også. Drittvær på første tur kan gi en høyere terskel til å bli med ut igjen :-)

Endret av whistler
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er villig til å bære litt vekt for trivselens del på matfronten, så har jeg gjort stor suksess hos mitt turfølge med enten pita-/tortillapizza eller tacogryte. For tacogryte så steker jeg kjøttdeig (med tacokrydder, mais og evt løk/annet grønt) hjemme på forhånd og tar med i ziplock-pose. Så sparer man både tid og vekt. Ute i felt koker jeg så opp pasta, blander inn kjøttdeigen og maisen med revet ost, 1 boks rømme/kesam og blander godt sammen. Tacobombe og god stemning for sultne fjellfolk =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Midtgård skrev:

Hei, skal ta med kjæresten på telttur i sommer, men må øke standarden litt frå turane eg har hatt på eiga hand. En boks snurring sittende i et klaustrofobisk enmannstelt med fiske som einaste dagsyssel er nok en dårlig introduksjon for nokon som aldri har teltet ute før.

Elles noko eg burde tenke på?

 

 

Ikke til etterfølgelse.

En kar jeg kjenner tok med forloveden en uke til Børgefjell.  De var ikke forlovet da turen var over.  Årsaken var:  Eneste mat:  Forsvarets stridsproviant anno ca 1970

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, whistler skrev:

Jeg ville prøvd å ikke fokusere så mye på at hun er nybegynner og heller la turen bli til underveis. Tenker at det kan være fort gjort å "overtenke" og tilrettelegge i meste laget. De fleste har det i seg bare de kommer seg ut og prøver ;-)

Sørg for god mat (Ikke for komplisert å tilberede), varm sovepose, godt liggeunderlag og et trivelig sted så tenker jeg det blir veldig bra. Kan være greit å se an værmeldingen også. Drittvær på første tur kan gi en høyere terskel til å bli med ut igjen :-)

Gode råd å ta med seg, ikke minst ordet TRIVSEL.  Jeg kunne ikke sagt det bedre selv, og det sier mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mange gode råd her, får litt assosiasjoner til første tur med kona. Siden vi ble gift har jeg unngått fella @Tom42skrev om ang forsvarets stridsproviant. :)

  • Ikke for tung sekk og for mye slit
  • Mat på en slik tur er viktig som du også skriver, og av tørrmat er pannekakemix topp
  • Hun må ikke fryse, så god sovepose og godt liggeunderlag
  • Været har mye å si (prøv å unngå pøsregn)

Vi kjørte opp i fjellheimen, hvor vi campet ganske nær bilen på vår første tur. Andre turen inn til Dagali og Ossjøen, videre opp over Heinelvi. Holdt oss under tregrensa da kona liker bjørkeskog og ikke snaufjell. Vi fisket, gikk turer og tok livet med ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun liker å lese så ta med en god bok :-)  (eller evt noe annet lesestoff) Er hun "internettavhengig" så føles det kanskje kjipt og skummelt på første tur å være uten 3G... det kan heller komme etterhvert:-) - og da må en ta med en powerbank til mobilen...

 

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst: God sovepose, liggeunderlag og skikkelig ullundertøy (til kveld og natt).

Tips: Hvis man sitter ute og begynner å fryse på kvelden, gå og sank litt ved. Varmen kommer tvert :-).

Tips: Slå av mobilen :-) Se og hør på naturen istedet :-).

Ferskt brød er supert å lage på tur. Vi bruker ferdigbrødblanding (f.eks. kornbrød), f.eks ca 500 gram melblanding fylles over i en dobbel brødpose og tilsett litt salt og noen spiseskjeer bakepulver (da hever det litt i panna). På fjellet tilsettes kun vann (begynn med et par dl) og kna deigen godt i posen, mer vann etterhvertt hvis nødvendig. Den skal være ganske bløt, sånn at du kan lage et hull i hjørnet av posen og skvise ut ei "pølse" i panna og klemme ut. Husk godt med olje, også på stekespade (som er grei å ha for å klemme ut). Stekes på svak varme på begge sider til det er gjennomstekt :-). Hvis det ryker er det for sterk varme (blir svidd). Holder til to frokoster/brød (i vanlig stormkjøkkenpanne). Resten av deigen kan ev. ligge til neste dag. Vil man ha calzonepizza er det bare å fylle oppå deigen med det man vil og brette over før steking på begge sider (når smeltet ost tyter ut er den ferdig). Isåfall kan man jo kanskje bruke hvetemel istedet om man vil :-).  Ellers er jo Real Turmat enkelt, godt og gir god energi (min mening) :-)

God tur, hilsen Kjetil

 

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.