Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny tursko - La Sportiva Core GTX


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne dele et førsteintrykk av noen ny tursko jeg akkurat skaffet meg, La Sportiva Core GTX:

9015718674462_1106555_grey-green_113195_jpg.thumb.jpg.e1bb5f303d4e9fb5eccfe1adf0c7db7b.jpg

Etter å ha gått veien fra tunge svære klassiske fjellsko i lær til mer moderne og lettere GTX halvhøye sko så var tiden inne for å innvestere i noen skikkelig lette og raske sko :)
Jeg har i noen år brukt Salomon Quest 4D GTX og har stort sett vært veldig fornøyd med disse. Har vel omlag 600km på disse skoene men til tross for dette holder de fortsatt bra sammen selv om sålen begynner og bli sliten og GTX membranen har sagt takk og farvell litt for tidlig.

Jeg går ganske mye og aktivt i ulendt terreng, typisk 3-4 turer i uka, vanligvis fra 300-400 høydemeter i forskjell over alt fra 5-10km. Dette er dagsturer og så kommer de lengre fotturene i tillegg når jeg får tid til slikt :) Etter å ha sett på mange typer sko så skilte La Sportiva Core GTX seg ut fra mengden, ekstremt lette, full GTX i den nye surround utgaven og vibram såle. Jeg fant ingen andre ankelhøye sko som matchet dette. Siden jeg hadde gavekort på den lokale jakt/fiske butikken så ble det til å prøve dem litt der. Jeg ble ganske sjokkert når jeg løftet den ene skoen ut av esken, 382 gram er utrolig lett for denne klassen av sko! Myke og gode og de føltes perfekt på bena og sålen virket solid. Siden prisen var satt ned til 1200 spenn så var avgjørelsen enkel!

Ivrig etter å prøve de nye vidunder skoa så tok jeg en av de vante turen opp det lokale skisenteret og en runde rundt toppen og ned på andre siden og rundt. Denne turen er en skikkelig test for sko, den inneholder bratte stigninger i variert terreng med både hard/løs stein, skogs-stier og endel bratte nedover partier i forskjellig terreng. Siden det også har vært endel snøsmelting i høyden så var det både våte partier, noe snø, noe søle og noen små bekker her og der - fint å se hvor vantette de var.

Feste/Grep:
Skoene biter utrolig godt fra seg i bratt terreng, vibram har alltid vært bra på sånt. Salomon sine contigrip såler har aldri imponert meg i forhold. Selv på litt større våte steiner bet de seg bra fast og jeg opplevde svært få glipptak. De var også utrolig bra nedover ulendt terreng og hælene hadde et utrolig godt feste og dempet det meste jeg tråkket på godt. Alt i alt veldig bra førsteintrykk her!

Pusteegenskaper:
Til å være GTX sko så er det så langt de skoene jeg har brukt som puster best. Etter 6 kilometer i høyt tempo kunne jeg konstatere at de tynne ullsokkene var ganske tørre og fine til tross for at jeg ikke sparte på kruttet, deilig å ta av seg sko når sokkene ikke er bløte av svette :) Litt små-dampende var det men etter en kort stund i det fri så var både sokker og sko helt tørre.

Vanntetthet:
Ruta jeg gikk hadde som sagt ganske så mange våte partier og jeg gikk med vilje ganske mye rett i disse for å få testet skoa. De ble regelmessig dynket i våt søle, pytter og våte myraktig områder. Til min store overraskelse så hadde det ikke trengt inn noe fuktighet i skoen og alle partier på sokkene var helt tørre etter turen! Det betyr at membranen holder unna meget bra til tross for så ekstreme forhold og at jeg føler meg trygg på at de tåler en dukkert eller ti. Det som jo gjennstår å se er hvordan membranen fungerer etter et halvt år, min erfaring med de fleste GTX membraner er at de ofte går føyken etter alt fra 4-8 måneder - skal prøve å oppdatere på dette etterhvert!

Komfort/støtte:
Det er uten tvil de mest komfortable skoa jeg noen gang har gått fottur med, det trykker ikke på noen steder og jeg følte ingen ubehagelige klemminger noe sted. Det er noe helt eget å røske i vei innover stiene når det nesten ikke føles som du har sko på bena. Vibrax sålene er noe tynnere og mykere en de litt kraftigere variantene men de er mer en nok tykke til at det ikke var vondt å tråkke på spisse og kantete steiner. Sidene på skoa er ganske tynne slik at jeg merket det bedre når jeg sparket borti steiner eller tråkket litt skjevt da de klemte godt inn i skoen men det hadde jeg forventet. Vil ikke si det er noe stort problem. Jeg merket at ankelstøtten som jo var ganske heftig på Solomon skoa var endel mindre på disse. Men jeg regner med at når jeg får trent opp anklene over litt tid så vil ikke det være noe problem - man må bare "gå inn" anklene litt mer.

La Sportiva bruker også Ortholite såler (samme som Salomon) og er etter min vurdering de beste sålene som finnes.

Konklusjon:
Disse skoa utkonkurerer ganske lett mine Salomon quest 4D og det sier mye for de er kjent for og være noen av de mest komfortable skoene i sin klasse. Jeg håper å få lagt bak meg hundrevis av kilometer i disse skoene både på fjellet og i lavlandet og jeg har stor tro på at jeg har gjort rett valg i sko jungelen. Det faktum at de er såpass lette og tynne vil også gjøre det å tørke dem til en kjapp affære om uhellet skulle være ute. Jeg oppdaterer denne minitesten så snart jeg får brukt dem enda mer. Det føles som og gå i joggesko :) 
Denne type sko er nok ikke for alle men om du går mye fotturer så er det viktig å ha lette og gode sko som former seg etter foten din.

Her kan du se en liten video av skoen (de kommer i to typer, en lav (synthesis) og en høyere (core)

 

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som det kan være lurt av deg å følge litt med på, er om limingen mellom tåkappen i gummi og jukselæret helt fremst holder stand. Vi var flere som opplevde at det løsnet her - det kan ha vært en dårlig batch, eller så er det en generell svakhet ved konstruksjonen. Jeg beskrev det i dette innlegget, mens @Syvfjell beskrev det i dette innlegget. Den forebyggende stripen med AquaSeal som jeg la på over limskjøten over det nye paret jeg fikk, har etterhvert løsnet, og det har også fabrikantens liming under gjort - men jeg tror at trikset er å rubbe opp den tunglimte gummien for å gi limet noe å feste seg i. Selv om jeg har sans for skoene (dog er utdaterte Inov-8 Roclite 400 GTX fortsatt bedre for meg), er jeg ikke happy med limtrøbbelet - jeg synes det er dårlig av LaSportiva å sende dette ut på markedet. Jeg tror ikke jeg kommer til å reklamere på dem en gang til (jeg vil nok heller lime dem selv, forhåpentligvis så det holder), men oppfordrer i alle fall andre til å reklamere om de får samme feil. Reklamasjoner kan virke oppdragende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset @a_aa - Skal følge med ekstra nøye på akkurat det problemet. Såler som løsner i limingen akkurat der er ikke et ukjent fenomen generelt sett. Nå forventer ikke jeg at denne typen sko skal holde i flere år og tusenvis av kilometer, om jeg kan klemme ut rundt 1000km så er jeg mer en fornøyd. Gode sko er noe av det viktigste man kan bruke penger på etter min mening, spesielt om man går ganske aktivt :) 
Siden vibram er kjent for å ganske myk gummi og derfor slites raskere enn andre såler så er oppsiden at de limer seg fast på alt av underlag. Når alt kommer til alt så forventer jeg at en så lett sko som denne holder i kortere tid en de litt tyngre og kraftigere skoa men blir spennende og se fremover :) 

Setter pris på om flere har lignende eller andre erfaringer med disse skoene som de vil dele!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Butikken i Bergen hadde limt de igjen, det løsnet seg med en gang ved neste tur (dog mindre enn første gangen), og jeg gadd ikke reklamere til butikken igjen, føler meg alltid litt uglesett... en annen ting. Den "beehive" teksturen gjør at de er vanskelige å vaske og impregnere skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En liten oppdatering på disse skoene.

Jeg har nå brukt disse i ca 3mnd fra starten av mai og tilbakelagt omlag 175km.
Terrenget har vært variert både tørt og vått, fjell og skog.

Jeg kan uten tvil si at det er de mest behagelige skoa jeg har gått med og jeg har gjennomført flere turer på over 20km i et strekk både med og uten sekk.
Det har ikke blitt noen problemer eller fysiske skader på skoene og de har holdt utrolig bra sånn sett også. Altså konstruksjonskvaliteten virker bra.

Ingen antydning til gnagsår eller vondter noe sted med disse skoa :) 

Desverre så har Gore-Tex Surround membranen nå takket for seg. En times rusling i f.eks litt våt lyng og jeg er våt på bena! Spesielt høyre sko er værst men også venstre lekker bra. Membranen frem til nå har vært ubeklagelig. Dette er litt skuffende da jeg hadde håpet å få litt mer ut av membranen.

Har nå klaget til butikk/importør så blir spennende å se hvordan service jeg får - holder dere oppdatert ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Erik-L-77: Membranen på mine Core GTX holdt omtrent like lenge som hos deg. Har ikke reklamert :no:

Før mente jeg at om man skulle ha Gore-Tex i støvlene, burde den være beskyttet av lær. Tekstil på utsiden kan gi økt sannsynlighet for at membranen punkteres av ting og tang som sniker seg inn gjennom veven. Ga Core-støvlene sjansen da XXL hadde et godt tilbud, og jeg hadde forhåpninger om at belegget på utsiden av tekstilet kunne øke beskyttelsen av membranen betraktelig. Sånn gikk det ikke, og jeg er tilbake til at Gore-Tex bør beskyttes av lær (og da kan man selvsagt også klare seg uten membran om man pleier læret godt).

Er ellers enig i at Core GTX er riktig så behagelige å ha på føttene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Brukte Core GTX i delvis smårøft terreng ila helgen, og etterpå så den ene støvelen slik ut:

5988b4ca4c721_Pingleliming(IMG_20170807_091405903).jpg.93eadfa5814b914e4b0bbc18f8389b73.jpg

Dette er altså støvlene jeg fikk nye på reklamasjon fordi limingen gikk opp på det første paret. Her er sålen nå løsnet til godt under tærne.

Enten har jeg misforstått hva disse støvlene skal tåle, eller så har LaSportiva vært uheldig med en produksjonsbatch som jeg har fått to par fra, eller så har LaSportiva rett og slett konstruert og produsert en støvel med elendig levetid. De er ikke penger rett ut av vinduet, de funker jo bra så lenge de funker - problemet er at det er myyye kortere enn jeg liker.:huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, a_aa said:

Det ble litt av det i helgen, og det akselererte skadene på støvlene svært raskt. 

Vil nok tro at denne typen sko i hovedsak ikke er kraftige nok til å tåle den typen belastning over tid... men sålen skal vel heller ikke løsne helt på den måten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.