Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur rundt Trondheim med brattest stigning


Thrusthamster

Anbefalte innlegg

For treningens skyld pleier jeg å ta en tur på mellom 8-10 timer hver uke der jeg prøver å få flest mulige meter med stigning i løpet av en dag.

Flyttet til Trondheim for litt siden. Nå har jeg gjort topp7-turen, som var fin og lang, men ikke så mye stigning (ca 1000 meter). Denne uken tenkte jeg å gå Vassfjellet fra Kvål, siden der er det rundt 700 meter per tur opp. Så går jeg runder opp og ned der med sekk til jeg har holdt på i 10 timer og ser hvor mange jeg får.

Er det noen andre forslag dere vet om?

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellene rundt Trondheim er jo generelt ikke særlig høye, skal man ha litt kjappe høydemeter så blir kanskje Trollheimen nærmeste alternativ? Der er det i hvert fall nok av knauser å ta av.

Ellers så kan du jo gå fra bortmed Bosbergaunet gård (man får parkert like før gården) og gå opp på Bosbergheia, ned til Skjellbreia og via Storheia tilbake.

Fra Høvringen opp til Geitfjellet kan man jo bakse seg opp skogsbakkene, med den fantastisk masete krypfuruskogen rett før toppen. Litt kart må vel studeres så man unngår stupene.

Munken er jo et populært skifjell, får en del kjappe høydemeter der ser jeg på kartet. Har ikke vært der selv. Ligger mellom Vanvikan og Leksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lite med bratte fjell her egentlig.

Har du sjekket ut Rensfjellet? 

Munken er fin og forholdvis bratt hele veien. Stien starter på samme sted som via ferrata ruten. 

I Bymarka kan jeg foreslå å starte fra Skistua, gå til Herbernheia og Flakkheia. Gå ned ved Kongersåsvatnet, og bort på nedsiden av Elsetheia. Opp Steindalen til Bosbergheia. Her kan du også fortsette over til Storheia, og tilbake til Skistua. 

Har ikke helt oversikt over antall høydemeter her, men man går mye utenom sti. Stedvis myr og småkratt. Det kan være vel så tungt spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 12.23, Mandarin skrev:

Er lite med bratte fjell her egentlig.

Har du sjekket ut Rensfjellet? 

Munken er fin og forholdvis bratt hele veien. Stien starter på samme sted som via ferrata ruten. 

I Bymarka kan jeg foreslå å starte fra Skistua, gå til Herbernheia og Flakkheia. Gå ned ved Kongersåsvatnet, og bort på nedsiden av Elsetheia. Opp Steindalen til Bosbergheia. Her kan du også fortsette over til Storheia, og tilbake til Skistua. 

Har ikke helt oversikt over antall høydemeter her, men man går mye utenom sti. Stedvis myr og småkratt. Det kan være vel så tungt spør du meg. 

Munken ser interessant ut. Var på Vassfjellet i dag, men på to runder opp ble det bare 1000 høydemeter på 23 km distanse. Hadde vært greit med noe brattere så jeg kan få litt flere høydemeter inn i beina.

Er veststien på Munken merket hele veien opp? Vet du noe om snøforholdene der nå? Ser ut til at jeg må ta hurtigbåten dit og gå bort til klatrestien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Thrusthamster skrev:

Munken ser interessant ut. Var på Vassfjellet i dag, men på to runder opp ble det bare 1000 høydemeter på 23 km distanse. Hadde vært greit med noe brattere så jeg kan få litt flere høydemeter inn i beina.

Er veststien på Munken merket hele veien opp? Vet du noe om snøforholdene der nå? Ser ut til at jeg må ta hurtigbåten dit og gå bort til klatrestien.

Husker ikke om den er merket, men stien er tydelig. Stien er samlet til å begynne med, så deler den seg til klatrestien og den vanlige stien. 

De åpnet for klatring for noen uker siden. Så da vil jeg tro det er greit å gå også. 

Det er ca 6km fra vanvikan og bort til stien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sykkel dessverre. Men før jeg får litt mer penger til overs til å ta hurtigbåten (studentbudsjett) en gang i uka tur/retur så har jeg funnet ut at Brubakken er den bratteste bakken i Trondheim tydeligvis. 20% stigning. Så hvis du ser en fyr som løper opp og ned der i noen timer i strekk er det bare å stoppe innom og si hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hammer skrev:

det er jo vitterligen en del kneiker både i bymarka og estenstadmarka som er brattere enn brubakken, og ikke minst lengere. 

Hvor da? Brubakken er litt mer tilgjengelig iallfall, men lengre hadde vært fint. Fant ut om Brubakken på nettet, er veldig lite lokalkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Thrusthamster skrev:

Hvor da? Brubakken er litt mer tilgjengelig iallfall, men lengre hadde vært fint. Fant ut om Brubakken på nettet, er veldig lite lokalkjent.

Tja, er noen drag like ved bekken parkering som er relativt bratte og noe lengere enn brubakken. Pleier selv å fyke opp en del små skogstier i området rundt tomsetmyra, opp i svarttjønndalen området osv. Ikke veldig mange høydemeter, men ganske kronglete, en del myr og til tider ganske bratt. Nok til å knerte både min kondis og iallfall et par kompiser sin (og jeg som trodde jeg var i rævva form). Fra estenstadtjønna og opp mot Månen er det også rimelig bratt. tja.. flere områder der som er brattere og lengere enn brubakken, men som sagt ikke mange høydemeter. Får stort sett være i fred og når man holder seg unna stiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hammer skrev:

Tja, er noen drag like ved bekken parkering som er relativt bratte og noe lengere enn brubakken. Pleier selv å fyke opp en del små skogstier i området rundt tomsetmyra, opp i svarttjønndalen området osv. Ikke veldig mange høydemeter, men ganske kronglete, en del myr og til tider ganske bratt. Nok til å knerte både min kondis og iallfall et par kompiser sin (og jeg som trodde jeg var i rævva form). Fra estenstadtjønna og opp mot Månen er det også rimelig bratt. tja.. flere områder der som er brattere og lengere enn brubakken, men som sagt ikke mange høydemeter. Får stort sett være i fred og når man holder seg unna stiene.

Jeg kikket litt på de områdene men var vanskelig å finne mye informasjon.

Noe jeg fant i dag ser interessant ut: https://www.strava.com/segments/8264010

Det er en sti som går fra fjorden opp mot Våttakammen som ser ut til å være rundt 25-30% stigning opp 200 høydemetre (600 meter distanse, den fortsetter litt forbi segmentet jeg linket, navnet er Serpentinerne). Skal sjekke den etter helgen.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er de 2 bratteste bakkene jeg kommer på i farta i Estenstadmarka i alle fall, men skal ikke påstå at noen av de er spesielt lange.

 

Ellers ser jeg ofte folk som løper opp og ned Blussvollbakken. Begynner slakt, men er ganske så bratt på slutten

 

estenstad.jpg

blussvoll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2017 den 22.02, snilen skrev:

Jeg trente for Aconcagua mens jeg var på jobbopphold på flatlandet i Kina. 20 turer opp trappa til 16. etasje i hotellet ga ca 1000 høydemeter.   Noe sær nødløsning, men du kan jo finne et høyt hus i Trondhjem kanskje ? Tyholttårnet ? Så slipper du unna trønderværet... 

Å springe trappene opp langs den store hoppbakken i Granåsen Skisenter x antall ganger er en ganske populær treningsaktivitet. Det kan kanskje være noe? Slipper ikke været da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2017 den 22.48, graham skrev:

Å springe trappene opp langs den store hoppbakken i Granåsen Skisenter x antall ganger er en ganske populær treningsaktivitet. Det kan kanskje være noe? Slipper ikke været da men..

Det er denne typen trening jeg pleier å gjøre. Etter å ha oppsøkt et par bratte bakker rundtom har jeg funnet ut at det er mye mer tidseffektivt å bare fortsette i trappene og heller ta mer sosiale turer ute i naturen. Pleier å gjøre 3 timer i trappene av gangen i bygget jeg bor i, 7 etasjer. Får se om det hjelper når det er ut i Jotunheimen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.