Gå til innhold
  • Bli medlem

Artig sykkeldebatt på VGD


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse

Her var det mange sinnatagger ja... :wink:

Som antatt er det svært mange farlige og lite intelligente bilister på veiene. De viser en total mangel på forståelse (og vilje til å forstå), og har overhodet ingen peiling på hva en racersykkel er. De fleste av dem har sannsynligvis lite/ingen erfaring fra forholdene på sykkelstier, og de har svært lite kjennskap til veitrafikkloven. De kjenner heller ikke til hvilke hastigheter en landeveisrytter kan oppnå, og heller ikke til hvorfor man gjerne sykler i større felt. I Norge er det desverre nesten en menneskerett å få "lappen"; denne debatten viser bare at mange bilister aldri burde ha sittet bak et ratt.

Enormt mange innlegg på VGD, siterer noen (gadd ikke lese alt):

joakas

Det egentlige problemet er jo at så snart visse menn setter seg bak rattet i en bil slutter de to hjerneceller de hadde fra før å fungere. De samme mennene som irriterer seg over syklister som overholder loven er de samme som roper å slår i rattet over andre trege bilister. For å si det ærligt så skjønner jeg ikke hvad argumentet til bilistene er... Loven taler mot alt det dere sier herinne så HOLD KJEFT. Bruk hellere den sparte sinne til konstruktivt arbeide så dere kan tjene litt kroner til finansiering av den penisforlengelse dere så sårt trenger... Hvis flere syklet ville dere ikke trengt å sinnt over køer, sinnt over dårlig P-pladser, sinnt over ditt å datt... hvorfor er dere så sinte dere små fete menn?

Maks1

Vet du hva du snakker om?

Jeg har kjørt lastebil i noen år, jeg må si det værste er når disse idiotene kommer syklene på hovedveien når det er sykkelsti langs veien, da presser jeg også, skal jeg love deg.

Det er ikke så lett å komme med et vogntog eller lastebil og skal passere disse tullingene når de ikke en gang vil registrere hva som skjer bak dem.

Jeg sier så lenge de har sykkelsti må de forstå at de må bruke den også.

svar fra joakas

=> Så flott at du innrømmer lovbrudd da. Det må være det ypperste tegn på manglende intelligens å skryte av lovbrudd - kanskje ikke så rart at du er trailersjåfør når alt kommer til alt.

I øvrigt skal jeg uten å ha statistikken foran meg proklamere at der er omvendt proportionalitet mellom toleranse overfor syklister å utdanning/intelligens. Mistenker litt at alle disse sinte trafikanter er "No-bodys" når de ikke er bak rattet.

svar fra OstePOP95

- Er du klar over hva som skjer dersom en av disse syklistene havner under et av hjulene dine? Da blir du tiltalt for drap. Og det er faen ikke lett å forholde seg rolig på sykkelen når disse helsikes vogntogene suser forbi i forbudt fart 15 cm fra skulderen min. Jeg regner med at du er klar over at jeg har rimelig god hukommelse, og HUSKER for eksempel registreringsnummer på biler og slikt. Politiet liker heller ikke lastebilsjåfører som tror de eier veien...

svar fra roadkill88

Til deg, Maks1:

Legg trailer-nøklene på hylla TVERT! Ikke bare innrømmer du, som Willy påpekte, at du jevnlig bryter loven (noe du bør passe GODT på å ikke gjøre, for mange syklister er etter hvert blitt MEGET gode til å huske nummer!), men du forstår tydeligvis heller ikke hvor ufattelig farlig lufttrykket en lastebil fører med seg er for en syklist. Lastebiler som holder god avstand kan allerede være nok til å få sykkelen til å vagle (noe som i og for seg er greit nok), men når så lastebilen kommer nærmere vil denne vaglinga bli mye sterkere, og kommer styret borti kjøretøyet, ligger syklisten kvestet i vegkanten, og du blir (om syklisten f.eks. skulle havne under ett hjul eller to) dømt for uaktsomt drap.

Butters

Her er noen wannabee proffer som sykler på veiene her og de er rett og slett gærne eller så er de hjernedøde, de sykler i en puljer på 6-10 stykker med gjerne 4 i bredden på hovedveien selv om det er gang og sykkelsti, 2 meter ved siden av hovedveien..

Jeg kom rundt en rimelig knapp sving i ca 85km/t (80 sone) hva finner jeg rundt svingen? Jo disse pappskallene og de syklet i bredden i ca 40 km/t... Hadde det kommet bil imot hadde jeg neppe klart å stoppe før jeg ville truffet de... De måtte ha stoppet i svingen en stund og akkurat startet igjen, for jeg så de ikke på rettstrekken før svingen.

Jon_vegard

Sykkelstien på siden av veien er til gående og folk som sykler rolig. Ikke til folk som er ute å trener med racer sykkel... Når man er ute og trener går det ofte i over 50km/t for de som trener mye. De kan selfølgelig ikke trene i disse hastigetene der barn, eldre og andre går/sykler rolig? Det er idiotisk å si at de får holde seg på GANGfeltene. Det er farligere om de sykler der. Har selv hvert ute å syklet med min far og min søster når jeg var mindre, opplevde da ofte biler som presset oss mot kanten viste finger og tutet. Dette er helt uten grunn, det er lov å sykle i veien og skal biler kjøre forbi er det vanlige regler som gjelder. Det blir det samme som å kjøre med en moped som følger reglene. 45km/t...

Heidita

Jeg må jo bare si at MANGE sykklister som sykler i flokk og som ligger ved siden av hverandre og ikke etter skaper stor FARE i trafikken. Og det er ikke så gøy og måtte henge etter de for sikten er for dårlig til å kjøre forbi, da kunne de hjulpet bilisten og seg selv ved å legge seg etter hverandre og ikke skape dødsulykker ut av dette.

Hvis fartsgrensen er 80 og syklisten møter motbakke og i en sving mot venstre uten sikt og syklisten ligger maks i 40 + at bil nr 2 kommer bak meg igjen som ikke helt ser hva som skjer i svingen og der kommer han i 80!!!! Hvem har da skylden når det smeller? Legg dere vaffal etterhverandre for faen

DrWinston

Et poeng som lett drukner i denne debatten (der er på ingen måte ny) er det faktum at når jeg og andre sykler i 30-50 km i timen så vil det være direkte livsfarlig å gjøre det på gangsti der myke traffikanter ferdes. Jeg vil gå så langt som å hevde at det er uaktsomt.

roadkill88

Hvis du leser de første sidene av debatten vil du se at veitrafikkloven er mye diskutert, og at alt pekte i syklistenes favør! At de ligger flere i bredden forstår jeg at kan være slitsomt, men som noen tidligere nevnte ANBEFALER POLITIET at man skal ligge to i bredden, så bilister må foreta en ordentlig forbikjøing, og ikke moser en ut i grøfta. Vil du være uenig, go ahead, men når du har politiet i mot deg bør du kanskje vurdere om det er du som tar feil!

svar fra zzurfer

heidu roadkill!

Så allt politiet sier er det som er rett mener du?!

Vel vel to i bredden kan jeg leve med, men snakk med politiet om tre eller fire i bredden, ti i lengden. Her snakker vi om en skikkelig forbikjøring spør du meg!!

Jeg ser ikke problemet med å kjøre forbi syklister som ligger en og en i bredden.

Hvis man moser dem ned i grøfta når de ligger en og en, hva hindrer meg fra og mose dem ned to og to??!!

Du må ikke ta hva polititet sier for den nakne sannhet. De har ikke alltid koll de heller. Bare for politiet sier at det er smart betyr vel ikke at det gjelder overallt hele tiden vel???

olivenolje

Fotgjengerfelt er artig. Ble påkjørt i et slikt her en dag. Satt på sykkelen og ventet på grønn mann. Da den grønne mannen dukket opp skjøv jeg fra og startet syklingen. Jeg hadde på dette tidspunkt øyekontakt med fyren som stod med blinklys og ventet på grønt lys og altså skulle krysse fotgjengerfeltet. Han starter også, og kjører inn i meg MED VILJE for , som han sa, "å gi meg en lærepenge". Jeg forklarte ham at dersom jeg hadde gått over fotgjengerfeltet i stedet for å sykle, ville han ha måttet lengre enn om jeg, slik jeg gjorde nå, forsøkte å sykle over. Det var altså raskest og enklest for oss begge at jeg syklet. Han sa seg for så vidt enig i dette, før han kjørte meg til legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det en gang i tiden fantes en sånn pinne man kunne plassere på sykkelen som stakk et godt stykke ut til venstre og hadde en refleks ytterst. Kom bilene for nære så risikerte de å få ripe i lakken. Finnes sånne ennå ?

Ellers vil jeg anbefale Bærum politikammer. Ringer man dit og oppgir nummeret på en bil så får man vite hvem som er eier. Har man blitt sprutet på så er det jo alltid greit å få vite hvem som eier bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ein på jobben har ein 1 meter lang bambuspinne med refleks og spiker ytterst bak på sykkelen, denne gir han god plass i vegbana :roll:

Og kjem sinnataggane for nær, ja då vert det ei fin stripe i den ellers så fine Audien, Saaben elller kva det måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.