Gå til innhold
Det er 433 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt Helsports Varanger lavvo 8-10 og er på utkikk etter en god, trygg, praktisk og ikke altfor dyr vedovn til lavvoen. "Alle" her bruker Helsport sin vedovn som fungerer bra. Har dere erfaringer med den sml med andre ovner. Leste litt om G-Stove som virka veldig bra. Er ute etter trygg ovn i bruk som er praktisk og gir god varme kalde vinterkvelder i Finnmark. I helga som var krøp gradestokken ned til -20, heldigvis uten vind, men begge deler kan forekomme samtidig når vi er på tur. Gleder meg til å lese ærlige og gode råd fra dere mer erfarne brukere!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du bor i Finnmark,  så ta også en titt på Sogra lavvo ovn. De har visst forhandler der oppe, i tillegg til at de sender ovner. Den ovnen varmer som et lite Lokomotiv! Brenner lenge om du struper den, og "spiser alt". Sogra har et skjold som fordeler og sirkulerer varmen, samtidig som det forhindrer at du får farts-striper på hunden om den kommer litt for nære. God plass til to gryter på toppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ny i år. ikke for stor.....Skjult lenke - logg inn for å se den  Vil tro den finnes billigere hos noen butikker omkring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 433 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av NinaSG
      Jeg tenker kjøpe mitt første telt. Mine «krav» er lav vekt (er ikke særlig sterk...) og god romfølelse med flere inn-/utganger, derav kuppeltelt. 

Teltet skal brukes til fjellturer på sommerstid. Hva gjelder størrelse så skulle jeg gjerne holdt vekten til et 2-manns telt, men ser for meg at et 3-manns telt er mer praktiske for to personer som ikke ønsker å ligge oppå hverandre. 

Prismessig er jeg OK med å bevege meg opp rundt 8000. 

Etter å ha lest mye her og ellers på internett (samt tatt en kjapp tur innom en sportsbutikk) vurderer jeg nå følgende tre telt-serier:
      Marmot Tungsten UL MSR Hubba NX Helsport Reinsfjell Superlight  
      Har noen erfaringer med én eller flere av disse? 

Marmot Tungsten UL serien virker være den letteste (jippi!), men jeg frykter det kan bli vel mye trekk med dette teltet... Noen som har hatt med i fjellet? (Har funnet lite om dette teltet i UL utgave.)

Om jeg går for Tungsten UL eller Hubba NX kommer jeg til  kjøpe footprint (til tross for ekstra vekte) slik at samtlige tre telt kan settes opp i regnvær.
    • Av eriblist
      Hei
      Da har tiden kommet for å gå til innkjøp av nytt 3 manns telt, ønsker et lett tunnel telt.
      Tunnel telt har jeg i dag også men dette er 4 manns telt.
      Har sett på Helsport, Hilleberg ,Fjellreven og Robens, håper å kunne få et telt som veier ca 2,3 Kg

Det jeg har kommet frem til så lang er at det står i mellom Hilleberg Anjan 3GT og Helsport Lofoten superlight camp, det er fordeler og ulemper med begge 2
      Hilleberg ulemper: Duken går ikke helt ned til bakken vil dette være en risiko ved hardt regnvær, og vill det bli mere mygg i forteltet,  det har ikke noen lufte kanaler, kan ikke åpne opp hele fronten på forteltet, døra i innerteltet har kun myggnetting,
      Hilleberg fordeler: Kan dra opp teltduken i bakkant, større plass i fotenden, bedre plass i forteltet , feste løsningen i endene av teltduken ser mere solid ut.
      Helsport Ulemper: Smalt ved fotenden i innerteltet, mindre fortelt, tynnere bunnduk, feste anordningen i endene ser dårlig ut, 
      Helsport: fordeler: Kan åpne hele fronten, teltduk går helt ned til bakken, tenker det da tåler hardt regnvær bedre og mindre mygg i forteltet, Norsk produsent, har lufte kanaler.

Det finnes jo mange andre produsenter der ute, er det noen andre merker jeg burde se før jeg tar et valg? og er det noen som har erfaringer med de 2 teltene jeg står i mellom, fordeler og ulemper
      Hilleberg: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Helsport: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Takk for svar😃
    • Av Ernst Hansen
      Har akkurat fått en ny sovepose fra Helsport, en i rago down serien, en dunpose for kalde forhold. Jeg har merket at det er en del områder, under og spesielt langs høyre søm nesten uten dunfyll, der bare det tynne stoffet kjennes mellom fingrene. 
      Vil det sies å være normalt, at dunet forflytter seg eller at posen er sydd slik, eller kan det være produksjonsfeil? 

• Av Memento mori
      Det finnes ikke sikker is, men det finnes sikre skøytere. Kunnskap om is er viktig, og alle som beveger seg på isen må skaffe seg kunnskap for egen sikkerhet. Har du det, åpner det seg et utrolig fint transportmiddel, nemlig -turskøyter.  Du kan få unike opplevelser, når isen spiller på lag.
      Hele verselinjen er «Carpe diem quam minimum credula postero», det vil si «Grip dagen, stol så lite som mulig på den neste». På turskøyter er dette tilfelle i praksis. Når isen har lagt seg, og har blitt sterk nok til å kunne gå på med nødvendig kunnskap og utstyr, og før det kommer snø på den, oppstår gyldne turmuligheter. Ofte står det om timer.

Andre helga i mars var et slik tidspunkt. På fredags ettermiddagen, gikk jeg rundt Storøya. Her måtte jeg gå langs land, bølgene har brutt ned isen slik at det som var igjen var sterkt nok til å gå på.

Veldig klar og fin stålis. Det syns en hvit sprekk i isen, da ser jeg hvor tykk den faktisk er.

Det som er med turskøyter er at du bruker skiskoa, og har bindinger på skøytene. Fort gjort å vippe de av, slik som her hvor jeg måtte på land rundt et lite nes. Spesielt sko med BC bonden er nesten like gode å gå på som fjellsko. 

Tok også av skøytene når jeg gikk tvers over Geitøya. GPS sporet er lastet opp på Skridsko.net som er et eldre svenskt system for de som går på turskøyter. 

RegObs.no har også mye info om både snø og is. Lett å lese isen her, hit men ikke lengere....

Nesten skummelt klart, så bunn på 4-5 meter. Legg merke til sprekkene i isen, de gir mye informasjon om tykkelsen på isen. Blir kalt gardin, ikke sprekker i isen, da er du på veldig tynn is, og må bruke staven for å sjekk hvor tykk den er.

På lørdagens fellestur med Rollers var vi 13 stk. Dette er ruta vi gikk. Ofte er det enkel områder slik som her mellom øyer og land, at det dannes is i et basseng. Vi prøvde oss mot Utøya, men var for tynn is, til at en gruppe på 13, kunne gå begge veier.
      Her filmer jeg mens de bare glir, fantastisk lyd fra ise, og en hører at den er tynnnere.

Det er mye press i isen, her har det blitt et telt, men ved vind kan det bli åpne sprekker, som blir fort større. 

Søndagens nybegynnertur samlet nesten 40 stk. 

Franklin er meget flink til å formidle sitt budskap. Mange lærte veldig mye på kort tid. 

Pause med bål hører med på en slik tur.

Litt åpne råker, også kalt for vindbrønner. 

Her er vi ved iskanten. Vinden bryter ned isen til den er sterk nok til å tåle vinden. Her kunne vi gå helt til kanten. Stavene brukes til å sjekke tykkelse på isen. 

Franklin går litt, for så å stoppe og fortelle, så å gå ett stykke igjen.

Hold en arms avstand på isen. Her hadde det knaket litt, da mange klumpet seg rundt Franklin, som på forrige stopp hadde sagt, hold avstand...

Etter søndagens felles tur, ble Karianne, Jo og Nils med meg på en ny tur. Vi gikk mot Frognøya, på utrolig fine forhold, superglatt og hard is. Skrittstropp på sekken, isstav, ispigger og kasteline hører med. 

Nyslipte skøyter var et must. Sjelden hard is. Jo sjekker mot en sprekk i isen, vinden har begynt å flytte et kjempestort flak ut i fjorden. 

Pause i sola, på Bønsnes brygge, siden dette var en ekstra tur, delte vi broderlig det vi hadde igjen av drikke og mat. Var så varmt at vi satt bare i tøyet vi gikk i, selv om alle hadde med ekstra tøy i tilfelle vi gikk gjennom.

Det er en isskole på varsom.no - denne anbefales. Mer åpne råker mot Storøya, Normarka i bakgrunn.
      Hoppepassering av sprekk. 

Søndagens tur, 27 km. De som gikk mest var oppe i nesten 50 km på en dag. Legg merke til at jeg har lagret et punkt 0057 ute på isen, dette på grunn av at det var vanskelig og finne et sted å passere over.

Fantasisk flott filmet av Nils, både fotograf og objekt i motsatt rotasjon.

Vi møtte Terje på isen, en av de lokale som er veldig flink til å være tidlig utpå og nyte fin ny is. 
      For mer info: varsom.no og skiforeningens turskøytegruppe, Skridsko.net og ikke minst Rollers som holder til i Oslo, men som går turer i hele østlandsområdet. 
      Natt til mandag kom det snø, og eventyret var over for denne gang. 
      Bilder og film er tatt av Karianne Mortensen, Nils M. Huseby og meg selv.

• Av Hagbard97
      Hei!
      Etter en del nætter i syntetiske telt i kaldt vær, -10 og kaldere, har jeg besluttet meg for å prøve å bruke bomullstelt. Har sett mye på Polar Bjørn sine pyramidetelt, men har skønt at de ikke produseres lengre. Noen som vet om noen andre som fortsatt lager pyramidetelt i bomull? Eller noen som har et de vil selge?

Asbjørn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.