Gå til innhold
  • Bli medlem

Yttertøy i bomull


Mandarin

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er nok litt spinnoff fra den andre tråden om yttertøy.

Hvem andre enn Fjellreven leverer yttertøy i bomull/evt. blanding?

Jeg savner en jakke som ikke er i plastmateriale.

Drømmen er en halvlang jakke til dame som dekker rumpa. Som holder vinden ute nogenlunde. Puster godt, trenger ikke være vanntett. Ikke foret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Mandarin skrev:

Hei!

Dette er nok litt spinnoff fra den andre tråden om yttertøy.

Hvem andre enn Fjellreven leverer yttertøy i bomull/evt. blanding?

Jeg savner en jakke som ikke er i plastmateriale.

Drømmen er en halvlang jakke til dame som dekker rumpa. Som holder vinden ute nogenlunde. Puster godt, trenger ikke være vanntett. Ikke foret. 

Amundsen vidda anorakken er 100% bomull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt GoreTex-jakker i 25 år kjøpte jeg en Norrøna Svalbard for et par år siden (kort anorakk) som jeg tenkte kunne være et greit supplement til Gore-Tex. Resultatet er at jeg nå kun bruker Gore-Tex hvis jeg er sikker på at det kommer regn eller sludd. Til alt annet er bomullsanorakken rett og slett super behagelig. Jeg kommer kanskje til å angre den dagen jeg blir overrasket av pøsregn, men den risikoen er jeg villig til å ta.

Det skal sies at jeg har emigrert til Østlandet, og at det muligens kan påvirke bomullens fortreffelighet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en anorakk i oransje farge fra Moods of Norway. Jeg kjøpte den helt tilfeldig og kun fordi den så fin ut den gang for en god del år siden. Denne er i bomull som gjør den fullstendig vindtett. Jeg bruker den på scooterkjøring og den er nå vindtett i 60km/t 😉 Men denne skulle jo være en hverdagsjakke som var såpass behagelig at de siste 3 årene har den kun vært brukt på jakt og friluftsturer både høst og vinter. Ser deretter ut og egner seg nå ikke til hverdagsbruk. Tidligere var det mye membrantøy, men synes dette ikke er spesielt behagelig og det fungerer også best når det er vannrett regn over tid. Dyrt regntøy mao. Mens bomullen i denne jakken tåler et regnskyll, dog så er det primært et vintertøy som har svært gode pustende egenskaper. Jeg trodde ikke at Moods of Norway lagde friluftsjakker som faktisk var bra, men akkurat denne anorakken er jeg veldig fornøyd med og denne brukes alltid av meg. Den har kun frontlomme og lang glidelåsåpning i siden. Alle glidelåser har snorer i stoff og hetta slutter tett om hode/ansikt selv med snøbriller. Litt lengre over rompa så den dekker godt. Jeg er 170cm og bruker str small. Ikke noe problem å bruke 3 lag ull under i form av netting, brynjeskjorte og brynje antarctic jakke under anorakken. Fargen har jo falmet over skuldre og rundt mage etter gnsging fra sekkestropper og patronbelte/magebelte. Den tørker også raskt i teltet. Kostet vel svimlende 3000,- ny, men er temmelig overbevist om at minst halvparten av den summen skyldes merkenavnet. Kvaliteten på stoffet, glidelåser, borrelåser og stramminger er etter 3 års MYE bruk strålende. Jeg har kanskje ca 30-40 jaktdøgn i året så mener nå det kanskje er litt over gjennomsnittlig aktivt rypejegerbruk. Fordelen med å ikke ha sidelommer er at da slipper jeg irritere meg over magebeltegnaging og patronbeltegnaging. Det har irritert meg grønn når jeg bruker vanlige membranjakker. Lommer på en jakke for meg MÅ være frontlomme type STOR eller brystlommer som er store og romslige. Jeg lagrer hansker, energibarer, lue, headover, GPS hundpeiler i frontlommen på moodsen så den har stor lomme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innsett at jeg er en godværsturist. Kjøpte dyr regnjakke som nesten er ubrukt. Angrer litt på det nå. 

 

De fra Klattermusen ser kjempefine ut, men for en pris! 

Edit: er Klattermusen veldig små i størrelsen? 

Endret av Mandarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2017 den 7.32, Eksilbergenseren skrev:

Det skal sies at jeg har emigrert til Østlandet, og at det muligens kan påvirke bomullens fortreffelighet. 

Bomull fungerer over det meste av landet (fra sør, til nord), ser bort fra sør vest- og Vestlandet. Bommull kan også impregneres, da tåler det mer, enn en liten regnskyll. :) Mulig det da mister noe puste egenskaper, men har ikke sjekket forskjellen. Alle mine  jakker og bukser i bommull, er impregnert. Men det finnes også reserveløsninger mot regn og regnbyger. Tynt elastisk tregntøy, som en kan ha i sekken hvis været er utrykt. Veier lite og tar liten plass. Og kombinerer en lang jakke og lårings, tar det 1 - 3 min å skifte, eller ta på regntøyet.

Etter min mening er også tett bommull, det beste på vinteren. Jeg har mange jakker/bukser, noen tynne og luftige, andre noe mer tette og til de tetteste. Og det brukes etter årstid og behov. Ja jeg har en Gore Tex dress også, samt noen vadmels klær, men de brukes lite. Microfiber uten membran, er også luftig hvis en trenger et lett ytterplagg, som puster godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.