Gå til innhold
  • Bli medlem

På tide med tarp!


Vandrefalken

Anbefalte innlegg

Da er en stk Hilleberg tarp ankommet, med solide barduner kan man si. (Frister litt å løsne dem for å se hvor mye de veier vs. selve duken...) De har hver sin tauende med intet. Jeg er ikke noe knutedikkederingsmenneske, men det ser ut for at Exped-kloa ikke går til sånne tau som dette her. Noen som vet om noe lignende som funker å montere på sånne tjukke barduner? Eller er det bare å bytte ut spagettien med spagettini med en gang, like greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, Miamaria skrev:

Da er en stk Hilleberg tarp ankommet, med solide barduner kan man si. (Frister litt å løsne dem for å se hvor mye de veier vs. selve duken...) De har hver sin tauende med intet. Jeg er ikke noe knutedikkederingsmenneske, men det ser ut for at Exped-kloa ikke går til sånne tau som dette her. Noen som vet om noe lignende som funker å montere på sånne tjukke barduner? Eller er det bare å bytte ut spagettien med spagettini med en gang, like greit?

Bruk denne knuten, funker som bare rakkern!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre forvirringen total så veier 2mm bardunsnor omtrent halvparten av en 3mm snor av samme type. Strammerene går nok fra 2-5mm så de kan fortsatt brukes.

Da blir det ontrent: 18.62/2 + 1.5 = 10.81g

Bardunsnorene til Hilleberg er ikke "flokefrie", men de er på langt nær så glad i å lage komplett kaos som andre snorer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Miamaria said:

Da er en stk Hilleberg tarp ankommet, med solide barduner kan man si. (Frister litt å løsne dem for å se hvor mye de veier vs. selve duken...) De har hver sin tauende med intet. Jeg er ikke noe knutedikkederingsmenneske, men det ser ut for at Exped-kloa ikke går til sånne tau som dette her. Noen som vet om noe lignende som funker å montere på sånne tjukke barduner? Eller er det bare å bytte ut spagettien med spagettini med en gang, like greit?

Kom an. Knuter er ikke så j...a vanskelig. For tarp uten strammere trenger du i prinsippet 3 knuter. Pålestikk, dobbelt halvstikk og ikke minst den jeg ikke aner hva heter på norsk (Tautline Hitch), men som erstatter bardunstrammere:

 tautline-hitch.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Omnilite said:

For å gjøre forvirringen total så veier 2mm bardunsnor omtrent halvparten av en 3mm snor av samme type.

Det er da vel ikke forvirrende: 2mm har et tversnitt på 3.14mm² mens 3mm har et tversnitt på 7.01mm². Litt mer enn dobbelt så mye m.a.o. :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at jeg husker det der når jeg kommer fram, er sliten og trøtt og ikke minst er jeg allerede dritforbannet fordi det regner (det er jo derfor jeg skal ha opp tarpen), er omtrent lik null.

Dobbel halvstikk skal jeg klare å huske, men cirka der stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Miamaria skrev:

De har hver sin tauende med intet.

De har vel med strammere, gjerne dratt helt opp mot ringen i festet på tarpen? Slike: http://www.cleats.co.uk/browse-by-product/line-lok-guy-runners/line-lokr-guy-runner-for-2-5mm-lines.html

Jeg synes kombinasjonen ring (som man kan stikke en stav oppi, eller en plugg nedi) og Line-Lok-strammer funker bra på tarp - bardunsnora glir lette over den glatte ringen når man benytter strammeren. Men sånn som Line-Lok funker til vanlig, kan den maksimalt redusere snorlengden med 50% mellom ringen og festepunktet i terrenget - og da er det ikke sikkert at det alltid passer at terrengfestet er helt i enden av bardunsnora, slik Expeds klo-løsning medfører. Expedløsningen funker fordi Exped-strammeren tillater at snorlengden kan reduseres med neeesten 100% :) 

Hvis du uansett vil ha en "klo" i ytterenden av bardunsnora, kan muligens slike klips som diskuteres i tråden under være noe å tenke på?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med de strammerne der ja. Jeg er ikke videre begeistret for dem, men hater dem foreløpig ikke heller så det er ikke veldig nøye foreløpig. 

Noterer de der klipsene som et mulig alternativ dersom ikke noe bedre dukker opp. Synes ikke de så lettvinte ut akkurat, men godt mulig bedre enn å evje med knuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Miamaria skrev:

Jeg er ikke noe knutedikkederingsmenneske

Fulgte vel med ett lite hefte med tarpen og der er det bilder med bindebeskrivelse av de 3 knutene man trenger :)
Strammerne er vel de beste som er på markedet og selges løst av både Hilleberg og DD :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Miamaria skrev:

Sannsynligheten for at jeg husker det der når jeg kommer fram, er sliten og trøtt og ikke minst er jeg allerede dritforbannet fordi det regner (det er jo derfor jeg skal ha opp tarpen), er omtrent lik null.

Dobbel halvstikk skal jeg klare å huske, men cirka der stopper det.

Knuten som er vist i innlegget til bernt kan lages hjemme, som løkke rundt festet til tarpen, mens du har løse knutefrie ender ut fra tarpen.

Når du skal henge opp tarpen knyter du tauendene fast i treet med halvstikk, kjerringknute, eller hva du vil bruke. Til slutt strammer du litt ekstra med å skli på bardunknuten du har inne ved festet for å spenne opp tarpen stramt. Fungerer akkurat som en kjøpt bardunstrammer.

En bardunstrammer er muligens litt lettere å bruke.

Søk på guyline tensioner på e-bay, så finner du noe som passer. Billig :) Også den typen som Hilleberg, fjellreven og Bergans bruker, men alle de andre sakene fungerer bra også.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har totalt allergi mot knuter så kan man bare knyte fast en liten og lett karabiner i enden av bardunen og
bare ta den rundt tre/busk og så klipse den på bardunen igjen.
Om det er kort avstand mellom stedene man får festa bardunene så klipser man bare karabinern rett i festeringen til bardun :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:

Strammerne er vel de beste som er på markedet

Sammen med Hillebergs 3 mm bardunsnor er de definitivt gode. Sommeren for et par år siden hjalp jeg min far med å sette opp fundament for flaggstang. Jeg spekulerte litt for å finne ut hvordan vi kunne få hengt opp flaggstangfoten rimelig stabilt og i lodd når vi skulle støpe og la betongen herde. Løsningen ble å teipe fast et par vatere for "loddkontroll" og henge den oppunder en gardintrapp. Det høres jo ikke særlig stødig ut? Man har da en Hilleberg-tarp, må vite! :thumbsup: Den ble strippet for 4 stk barduner med strammere som ble hektet på gardintrappen, fant frem 4 solide plugger, grovjusterte gardintrappen og justerte den deretter inn så helsikes stramt at man kunne ta de lyseste bassgitartonene på bardunene etterpå :) 

59c123a996256_Flaggstangfundamentstpebardunering(P8030149).thumb.JPG.7940c0e03fc5bb297f8fc374de6e694d.JPG

Det ble suksess gitt - stramt og stabilt nok til at det herdet fint, og helt i lodd. For meg indikerer det at både snor og strammere som leveres med Hilleberg-tarpen er svært gode. Skal man flisespikke, kan man innvende er at vekten på på snora er litt høy og at den ikke har refleksegenskaper - men jeg har i hvert fall latt min 10 UL få beholde sine originale ennå. :)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hillebergs barduner/strammere er så bra at jeg kjøpte 25m snor og 2 pakker strammere til DD XL tarpen :)
Ingen problem å stramme 4,5 meter med tarp som ett trommeskinn med den kombinasjonen.
En kompis heiv alt av barduner/strammere på Helsportteltet sitt og bytta til Hillebergs

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, tubbs said:

Om man har totalt allergi mot knuter så kan man bare knyte fast en liten og lett karabiner i enden av bardunen og
bare ta den rundt tre/busk og så klipse den på bardunen igjen.
Om det er kort avstand mellom stedene man får festa bardunene så klipser man bare karabinern rett i festeringen til bardun :)

Det blir nok løsningen om ikke jeg finner slike enkle plastdingser, ja. De bare tar mindre plass og funker veldig greit (og jeg har prøvd selv så jeg vet det), så det hadde vært greiere. Snorene er sikkert bra, men for meg blir det noe overkill. Trenger jeg 3 mm barduner så sitter jeg ikke under tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Miamaria skrev:

 Trenger jeg 3 mm barduner så sitter jeg ikke under tarp.

Er nok en grunn til at Hilleberg har montert 3mm lina på UL  tarpen og ikke 2mm lina som brukes på Yellow Label serien :)
Tarp er mye mer utsatt for vind og finnes ikke aerodynamiske slik telt er :)
Jeg bruker faktisk dyrere og større plugger på tarpen enn på teltet.
Når vinden plutselig tar tak i mellom 10 og 20 m² duk så er det veldig greit å ha både liner og plugger som tåler en støyt.
Lite morro å løpe nedover lia på natta etter en tarp til over 2000 spenn unødvendig smiling face with smiling eyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Miamaria skrev:

Det blir nok løsningen om ikke jeg finner slike enkle plastdingser, ja. De bare tar mindre plass og funker veldig greit (og jeg har prøvd selv så jeg vet det), så det hadde vært greiere. Snorene er sikkert bra, men for meg blir det noe overkill. Trenger jeg 3 mm barduner så sitter jeg ikke under tarp.

2 forslag til endekroker:

Disse er fra samme fabrikant som "Hillebergstrammere", står "light load på de

http://www.cleats.co.uk/browse-by-activity/camping-tents/cl806-jiffie-tie-pack-of-6.html

Ellers har min venn Ali sjenket meg disse etter en relativt langtekkelig overfart. Er et hull i bunnen som lina trees inn i og en lager en knute (eller 2).

http://m.aliexpress.com/s/item/32677397524.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.7f25570fHTlgOu#autostay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clamcleats egen anbefaling når det gjelder størrelser (de har glemt flaggstangfundamentering, gitt!):

59c13a7ed7abb_ClamcleatsLine-Lok.png.a067acc33b8d2aa0e211295a9212fe67.png

Størrelse og (aerodynamisk) form har mye å si, som @tubbs var inne på.

Går man ned i diameter på snora, blir det mer herk å knytte/løse opp - og bruker man strammere på den, er det kritisk at de er best mulig tilpasset dimensjonen. Strammerne funker ved å klemme på snora, og når det blir mye mindre å klemme på, kan ting fort glippe litt. 2mm dyneema i en CL266 er nok nesten like bra som en 3 mm Hilleberg i en CL260, men i skikkelig dårlig vær ville jeg satt pris på at strammeren hadde mer å bite i, tror jeg?

Må ellers si at jeg er småimponert over 2mm-opplegget til Exped på Orion III UL, det virker veldig solid så langt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2017 den 13.56, Sovjetunionen skrev:

Ja, jeg kunne ikke vært mer enig. Det holder ikke til skikkelig bruk over tid, sikkert kult for de som er på tur et par ganger i året (med mindre de er ute og henter ved på den turen da..).

Jeg fant jeg fant @Sovjetunionen :D

https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/lofoten/lofoten-ace-gore-tex-pro-vectran-jakke-herre/

Sitat Norrøna: Det svært lette og pustende materialet er så slitesterkt at vi kunne ikke engang klippe i det med vanlig saks da vi lagde prototypen på systuen på hovedkontoret vårt.
Prisen er litt barsk kansje face with tears of joy

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, tubbs said:

Prisen er litt barsk kansje face with tears of joy

Nesten 12000,- spenn for bare jakka :shock: Seriøst nå har det blitt langt over latterlig! Hvem er det ved sine fulle fem som faktisk syntes det er en forsvarlig pris for en jakke?
Skal du ha buksa også så blir det jo ikke mer en totalt 22000,-

Jeg blir rett og slett småkvalm :angry:

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Nesten 12000,- spenn for bare jakka :shock: Seriøst nå har det blitt langt over latterlig! Hvem er det ved sine fulle fem som faktisk syntes det er en forsvarlig pris for en jakke?
Skal du ha buksa også så blir det jo ikke mer en totalt 22000,-

Jeg blir rett og slett småkvalm :angry:

Det er selvfølgelig komplett latterlig. Liker dette salgsargumentet: «...er perfekt for dager med masse puddersnø og intens frikjøring».

Kjekt med klær til over 20 lapper når det er masse puddersnø og man bedriver intens frikjøring 😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.