Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag under oppblåsbart


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
Akkurat nå, Tom42 skrev:

Drar på tur i morgen.  Bør jeg ha liggeunderlag 10 mm under det oppblåsbare?

Kommer vel an på hvilket oppblåsbart du har, har det høy r-verdi og du blåser der godt opp trenger du det ikke.

Men det kan jeg si, det hjelper godt på varmen dersom det oppblåsbare ikke isolerer så godt. Så er det kjekt å ha som backup, som gulv i forteltet og til bruk ute og under pauser synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Tom42 skrev:

Drar på tur i morgen.  Bør jeg ha liggeunderlag 10 mm under det oppblåsbare?

Jeg ville hatt det da det isolerer bedre, samt at du flytter kuldebroa. Oppblåsbart rett på snø bruker jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Kommer vel an på hvilket oppblåsbart du har, har det høy r-verdi og du blåser der godt opp trenger du det ikke.

Men det kan jeg si, det hjelper godt på varmen dersom det oppblåsbare ikke isolerer så godt. Så er det kjekt å ha som backup, som gulv i forteltet og til bruk ute og under pauser synes jeg.

Exped Synmat Hyperlite M.  Skal ligge i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det campes på snøunderlag så kjører jeg dobbelt underlag. Det mest normale for meg er tynt skum + oppblåsbart (Synmat 7 (ikke UL)). Og jeg setter teltet på snø så lenge det lar seg gjøre på denne årstiden (, men det er nok vesentlig mer "vinter" her hos meg enn hos deg). Hovedårsak er at jeg vil ha kuldegrop og helst så dyp at jeg kan stå oppreist i forteltet. Det gjør noe med komforten (til nakken) 


Jeg holder meg til å beskrive hvordan jeg gjør og hva jeg liker. Hva du bør eller ikke lar jeg så være opp til deg ;-). Men det er kaldere på snø enn i Spania stort sett i hvert fall...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar vedr underlag for underlaget.  Følger gode råd.

Skal debutere med ny sekk i morgen.  Osprey xenit 75 liter.  10 liter mer enn min gamle.  Men i den fikk jeg plass til alt for en ukestur+, mens jeg nå sliter med å få plass til litt småtteri for en overnattingstur.  Og så har jeg ikke fiskesaker med engang.  Men når jeg blir vant til å pakke regner jeg med at det skal gå seg til.  Ikke minst må jeg forlenge reimen nederst.  De som er i dag er håpløst for korte, men etter et dypdykk i sysakene, og en omgang med symaskinen tenker jeg at hvert fall den delen blir i orden for telt + liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjekt med skumunderlag i tillegg til prinsessematta som backup i tilfelle noe skulle gå galt med den oppblåsbare, samt sitteplass i pauser og ekstra isolasjon som dere diskuterer her.

Jeg bruker et bamse på snø og et skikkelig tynt et på barmark, synes det fungerer fint. R-verdi og alt det der har jeg ikke satt meg inn i.

Endret av graham
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.