Gå til innhold
  • Bli medlem

Mest komfortable liggeunderlag med akseptabel vekt?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hvilke av liggeunderlagene har dere prøvd, og hvilke synes dere er mest komfortable? Jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd med Synmat UL 7 MW lengre, det er mer som en vanlig bademadrass å ligge på, med noen lange pølser med luft. Jeg lurer på om jeg skal prøve ett nytt liggeunderlag, ca 60 cm bredde, R-verdi kan være mellom 3-6.

Jeg ser at Sea To summit har liggeunderlag av forskjellig type som virker veldig gode. Både med høy og lav R-verdi, grei vekt, og noen har mulighet til å justere hardheten i to lag. Altså man kan blåse f.eks. blåse opp bunnen noenlunde hard for å komme opp fra bakken, og justere hardheten med det øverste laget. Eks. Sea to summit comfort plus insulated Large mummy, eller comfort light insulated Large mummy. Disse synes jeg virker veldig interesante, spesielt light insulated. Noen som har prøvd?

Thermarest NeoAir Xtherm er også litt annerledes enn synmat. Med sine tversgående kanaler i stedet for langsgående store kananler som Exped har. Ser for meg at denne kanskje følger svaien i ryggen bedre enn Exped, om man sover på ryggen? Den virker ihvertfall meget interessant den også.

Noen som har prøvd litt forskjellige typer, og kan si noe om hva som er mest komfortabelt å ligge på? 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både downmat og neoair xtherm og jeg foretrekker sistnevnte, men det kan skyldes tilfeldigheter. Noe skyldes nok at jeg var litt redd for stor vekt så jeg kjøpte en medium downmat når jeg er 178cm. Den blir derfor om kort tid lagt ut for salg.

thermaresten er jo mye tynnere enn downmat, så man må ha noe mer luft i dem for å unngå gjennomtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen måneder siden gikk jeg fra en Exped Downmat 7 LW til en Sea To Summit Comfort Plus Regular (rød serie), av litt forskjellige grunner. Litt vekt, litt størrelse; mest fordi jeg ville prøve andre ting. Den er ikke like tykk, og gir en helt annerledes følelse når man ligger på den pga luftkammerene, men jeg liker den. Liker veldig godt at den har to kammere som fylles med luft uavhengig. En kan justere komfort veldig enkelt med ventilene. Matten er også uhyre enkel å fylle med luft (kjøpte også en Air Stream Dry Sack, Orange 20L, for både oppbevaring av ting, samt fylle luft), men ikke minst; å tømme! FOR et genialt system! Når man åpner fullstendig på den doble ventilen de har utviklet så er hele matten, på lik linje med putene deres (kjøpte det også, knøttliten når pakken og veier NULL) tom for luft på sekunder og kan rulles opp. Det er seriøst magisk i forhold til å måtte trykke, presse, rulle, etc etc. som jeg var vant med. Det at de to kammerene også fungerer uavhengig av hverandre er også en slags trygghetsfaktor, personlig. Skulle noe skje med matten og det ikke kan repareres, så har en fremdeles halve matten igjen, med mindre man har spiddet tvers gjennom alle lagene. Har ikke sovet på bare ett lag enda, men jeg liker det. Er vant til å sove på rektangulære matter, så det var litt tilvenning; men så langt angrer jeg ikke etter noen måneder, og kommer til å fortsette med denne. :) 

Endret av Vandrefalken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

https://www.ebay.com/itm/162351711533 

Jeg ser også at man får slike selvoppblåsbare fra e-bay for 290kr inkludert frakt. De veier 380 gram, det samme som ett thermarest z-lite skumunderlag.

Jeg har alltid med meg ett slikt skumunderlag i tillegg til Expeden, kanskje jeg kan erstatte skumunderlaget med ett slikt selvoppblåsbart fra e-bay? Kanskje liggekomforten blir veldig bra med dettw oppå exped? Totalt høyde blir da 10cm.

R-verdi på selvoppblåsbart 3 cm er ukjent, men den kan ikke være så hakkende gale?

Noen som har erfaring med slikt selvoppblåsbart fra e-bay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2017 den 10.22, Mareng skrev:

https://www.ebay.com/itm/162351711533 

Jeg ser også at man får slike selvoppblåsbare fra e-bay for 290kr inkludert frakt. De veier 380 gram, det samme som ett thermarest z-lite skumunderlag.

Jeg har alltid med meg ett slikt skumunderlag i tillegg til Expeden, kanskje jeg kan erstatte skumunderlaget med ett slikt selvoppblåsbart fra e-bay? Kanskje liggekomforten blir veldig bra med dettw oppå exped? Totalt høyde blir da 10cm.

R-verdi på selvoppblåsbart 3 cm er ukjent, men den kan ikke være så hakkende gale?

Noen som har erfaring med slikt selvoppblåsbart fra e-bay?

Editor : (posta for fort). Vil tru det kjem an på kva fyll som er inni?

Elles vil ein jo miste anvendelegheita med omsyn til førstehjelp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Mareng
På 26.4.2017 den 23.01, Vandrefalken skrev:

For noen måneder siden gikk jeg fra en Exped Downmat 7 LW til en Sea To Summit Comfort Plus Regular (rød serie), av litt forskjellige grunner. Litt vekt, litt størrelse; mest fordi jeg ville prøve andre ting. Den er ikke like tykk, og gir en helt annerledes følelse når man ligger på den pga luftkammerene, men jeg liker den. Liker veldig godt at den har to kammere som fylles med luft uavhengig. En kan justere komfort veldig enkelt med ventilene. Matten er også uhyre enkel å fylle med luft (kjøpte også en Air Stream Dry Sack, Orange 20L, for både oppbevaring av ting, samt fylle luft), men ikke minst; å tømme! FOR et genialt system! Når man åpner fullstendig på den doble ventilen de har utviklet så er hele matten, på lik linje med putene deres (kjøpte det også, knøttliten når pakken og veier NULL) tom for luft på sekunder og kan rulles opp. Det er seriøst magisk i forhold til å måtte trykke, presse, rulle, etc etc. som jeg var vant med. Det at de to kammerene også fungerer uavhengig av hverandre er også en slags trygghetsfaktor, personlig. Skulle noe skje med matten og det ikke kan repareres, så har en fremdeles halve matten igjen, med mindre man har spiddet tvers gjennom alle lagene. Har ikke sovet på bare ett lag enda, men jeg liker det. Er vant til å sove på rektangulære matter, så det var litt tilvenning; men så langt angrer jeg ikke etter noen måneder, og kommer til å fortsette med denne. :) 

Hva synes du om liggeunderlaget? Hvordan er det komfortmessig ifht. exped? Har du fått noen erfaringer enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Hva synes du om liggeunderlaget? Hvordan er det komfortmessig ifht. exped? Har du fått noen erfaringer enda?

Jeg har hatt litt over 1 uke på matten nå, sammen med Air Stream Dry Sack, Orange 20L for å blåse den opp enklere, i tillegg til en StS pute (den blå) som har samme ventilsystemet som matten. Puten blåser man opp på 1 pust, maks 2 og tømmes umiddelbart. Matten må man blåse opp på begge sider, men gjør meg ikke noe. Komfortmessig har jeg ingen ting å utsette på foreløpig. Plages ikke av lyd, størrelse, vekt eller liknende selv. Eneste er at dersom jeg sitter på knærne eller noe slikt, så går jeg letter gjennom til bakken, enn ved lange tuber som på 'gamle' exped'en. Dvs. jeg kjenner bakken lettere gjennom, om jeg sitter slik. Dette er ikke akkurat noe jeg gjør ofte, og som noe å sitte/ligge på, så fungerer det helt fenomenalt for min del. Det at matten og puten tømmes UMIDDELBART for luft, i stedet for å måtte presse den ut (i tillegg til at man veldig enkelt kan justere luften inni med ventilsystemet) er helt fantastisk! Spesielt på turer hvor man går fra camp til camp kommer dette godt med for min del. Ble fort lei av å presse og rulle inne i teltet osv. :P Har så langt ikke noe negativt å si, sånn egentlig. :) Hadde kjøpt den igjen om jeg hadde valget! (Slo meg plutselig at jeg har både matte, pute, dry sack OG sovepose fra Sea To Summit nå; alt kjøpt på veldig forskjellige stadier i teltlivet O.o)

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med Mammut også i sammenligningen. En turkompis gikk fra Exped til Mammut, og jeg følger etter neste gang jeg trenger nytt..

https://www.fjellsport.no/mammut-light-pump-mat-exp-7-5-cm.html?gclid=CKm1nvqMnNQCFcKjGAodYr0AlQ

Ellers har jeg et Dovrefjell underlag som jeg har brukt i mange år. Det er for den varme årstiden, kun for komfort. Men det er slitesterkt og man ligger mykt og godt. Veier under 300 g. Har gjerne et sitteunderlag i sekken også, som er kuttet av en del av et gammelt skumunderlag. Dette kan jeg legge under for isolering.

https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/dovrefjell-basic-liggeunderlag-oppblastbart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Lompa skrev:

Ville tatt med Mammut også i sammenligningen. En turkompis gikk fra Exped til Mammut, og jeg følger etter neste gang jeg trenger nytt..

https://www.fjellsport.no/mammut-light-pump-mat-exp-7-5-cm.html?gclid=CKm1nvqMnNQCFcKjGAodYr0AlQ

Ellers har jeg et Dovrefjell underlag som jeg har brukt i mange år. Det er for den varme årstiden, kun for komfort. Men det er slitesterkt og man ligger mykt og godt. Veier under 300 g. Har gjerne et sitteunderlag i sekken også, som er kuttet av en del av et gammelt skumunderlag. Dette kan jeg legge under for isolering.

https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/dovrefjell-basic-liggeunderlag-oppblastbart

Har sett på mammut, og tenkt at dette må være bra greier. Men jeg ser at dette er 52cm på det bredeste? Jeg hadde håper det var 52 cm på det smaleste, og litt bredere ved armene. Da hadde det sett mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Har sett på mammut, og tenkt at dette må være bra greier. Men jeg ser at dette er 52cm på det bredeste? Jeg hadde håper det var 52 cm på det smaleste, og litt bredere ved armene. Da hadde det sett mye bedre ut.

Det er jo en smakssak dette med bredde. Den enkleste måten å redusere vekt på er å redusere størrelsen. Jeg liker det bedre enn å redusere på den andre måten, nemlig ved å gjøre materialet tynnere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.