Gå til innhold
  • Bli medlem

Kokeplate, fjøl/plate under brennern. (tankesurr-tråd)


Terka

Anbefalte innlegg

Siden det blir noen døgn med vintertelting til helga, og med akutt rastløshet  (turabstinenser?) i dag, så ble det laget noen nye fjøler til to av brennerne i ettermiddag

Denne gangen av gulvbord med korkplate under. Tungt, stabilt, og isolerende. Neste gang får bli i rene korkplater, når jeg finner ut hvor de selger store nok gryteunderlag! 😊 (Noen som har tips?)

Greit (og lettvindt) å ha utstyret i orden forrsten! 😅

20170425_183543.jpg

20170425_194709.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Terka skrev:

Siden det blir noen døgn med vintertelting til helga, og med akutt rastløshet  (turabstinenser?) i dag, så ble det laget noen nye fjøler til to av brennerne i ettermiddag

Denne gangen av gulvbord med korkplate under. Tungt, stabilt, og isolerende. Neste gang får bli i rene korkplater, når jeg finner ut hvor de selger store nok gryteunderlag! 1f60a.png (Noen som har tips?)

Greit (og lettvindt) å ha utstyret i orden forrsten! 1f605.png

20170425_183543.jpg

20170425_194709.jpg

Du kan jo kjøpe korktavler? Slike hvor man hengte opp papirer og bilder på gutterommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Terka skrev:

20170425_194719.jpg

20170425_232348.jpg

Mannen har verktøyet i orden også :-) Makita gjør susen, Dewalt også....men Black & Decker??? 🤔

Det er det eneste som stikker seg ut i samlingen blant verktøy og top notch primuser hehehe.

Skal teste ut med kork selv, god ide. Pr idag bruker jeg kokiro sitt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rbhelle said:

Mannen har verktøyet i orden også :-) Makita gjør susen, Dewalt også....men Black & Decker???

Hahaha! Venta på den der! 😅 Ikke samme kvaliteten nei, men den slipemaskina er helt rå! Brukte den en del når jeg bygde om en MB Geländewagen til turbil, spiser seg igjennom metall og former det slik du vil. Kaller den for fingern.. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terka skrev:

. Neste gang får bli i rene korkplater, når jeg finner ut hvor de selger store nok gryteunderlag! 1f60a.png (Noen som har tips?)

20170425_183543.jpg

20170425_194709.jpg

Testa det for endel år siden men kork knekker lett. Løsninga ble å lime en tynnere korkplate på en bit med 3-4mm kryssfiner for
å få stivheten 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, rbhelle skrev:

Mannen har verktøyet i orden også :-) Makita gjør susen, Dewalt også....men Black & Decker??? 1f914.png

Det er det eneste som stikker seg ut i samlingen blant verktøy og top notch primuser hehehe.

Du kan si hva du vil om Black & Decker, men B&D Powerfile er et genialt verktøy som kom sist på 80 tallet/tidlig 90. Jeg har min blå enda, og den er brukt myyye :-) 

OT: I stedet for kork kan du bruke "varmeskjold" altså glassfibermatte dekket med alu-folie.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første varianten jeg lagde i vinter hadde jeg på en bit av sitteunderlag på undersiden av, men den plata droppa jeg og lagde en ny av en tynn bakplate på et gammelt kastet skap. Har ikke hatt på noe underlag på den, men kan det fungerer i stedet for kork? Kan jo klippes lett til str du ønsker og er lett og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, elgen said:

OT

Men den eneste drill jeg ikke har tatt kneiken på er min stein gamle B&D.

Elgen 

Kanskje like gammel som denne? Det er min fars første drill, og er sikkert 60-70 år gammel. Fungerer ennå! Jeg er temmelig sikker på at det er en Black and Decker.

BD_drill.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bjørn J skrev:

Kanskje like gammel som denne? Det er min fars første drill, og er sikkert 60-70 år gammel. Fungerer ennå! Jeg er temmelig sikker på at det er en Black and Decker.

BD_drill.jpg

Sikker på at det ikke er Bosch ?
Har 2 liggende i kjeller som far min brukte på verkstedet 🙂
Men de har ikke "nettskjæringa".
Uansett så er det flott verktøy.
Lagd for å holde samt at man kan bytte kulelagrene selv 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tilbake til temaet... kravene til en god kokefjøl er vel; den må være stiv nok, varmeisolerende  (ikke bli varm under), varmebestandig (tåle høy varme på oversiden), passe lett for bæring men tung nok for å stå stabilt.  Og oppta så lite volum som mulig mtp transport.

Hva slags materiale/produkt møter disse kravene? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Terka skrev:

Og tilbake til temaet... kravene til en god kokefjøl er vel; den må være stiv nok, varmeisolerende  (ikke bli varm under), varmebestandig (tåle høy varme på oversiden), passe lett for bæring men tung nok for å stå stabilt.  Og oppta så lite volum som mulig mtp transport.

Hva slags materiale/produkt møter disse kravene? 1f914.png

Kokiro kanskje? Selv om 230 gr er kanskje for mye hvis den skal i sekk da. Har selv etter en del eksperimentering landet på MSR Trillium stove base for sekkbaserte vinterturer (fikk den til 75% rabatt, ellers er den jo latterlig dyr) og en hjemmesnekret plate for pulkbaserte turer. Brukte bakveggen fra en kassert hylle, som jeg har limt en bit av et utrangert liggeunderlag under (type grønn vaffel). Stabilt, stivt nok, varmeisolerende, i og for seg lett nok.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, TR said:

Kokiro kanskje? ... MSR Trillium stove base for sekkbaserte vinterturer.

Felles for dem er jo at de blir varme på undersiden og dermed vil smelte seg nedover i snøen med litt kokkelering over tid? Eller potensielt bli for varme for teltbunnen? Dvs du trenger noe annet under for at de skal fungere optimalt ut over bare å være stabile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Terka skrev:

Felles for dem er jo at de blir varme på undersiden og dermed vil smelte seg nedover i snøen med litt kokkelering over tid? Eller potensielt bli for varme for teltbunnen? Dvs du trenger noe annet under for at de skal fungere optimalt ut over bare å være stabile?

Du har rett. Jeg har ikke hatt problem med at Trillium-basen har smeltet seg nedover i snøen, men så har jeg heller ikke drevet med særlig tidkrevende kokkelering i felt. Å steke et par panner med bacon (det tar sin tid!), og å koke pasta i 10-12 minutter, har vært helt uproblematisk. Trillium har jeg heller aldri brukt i innertelt. YMMV som det heter.  Største ulempen med trillium er jo at brenselflasken ikke er festet i basen. Så det å flytte på primus som er i gang krever to hender (og et klart hode). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trillium også og jeg synes den er knall Har ikke vært borti at den har smeltet seg ned i snøen, enda i hvertfall. Har ikke brukt den i innerteltet enda, hadde vært surt om brenneren smelter seg igjennom teltbunnen😲

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det kanskje er større sjanse for at snø smelter under Trillium med en XGK av gammel type uten støtteben, da settes jo brenneren rett ned på underlaget og det blir ikke luft mellom Trillium og brenneren, slik som med XGK EX som har støtteben. Ser at min XGK EX (bildet med kaffekjel) får noen centimeters klaring mellom brenner og underlag :)

 

 

 

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

Endret av Kjellis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.