Gå til innhold
  • Bli medlem

Førstehjelpskit


chrland

Anbefalte innlegg

Annonse

En ting jeg alltid har med som ikke pleier å være standard i førstehjelskitene jeg har kommet borti, er gnagsårplaster. Tenker da type Compeed, men tester ut billigere produsenter også. Speil er kjekt om man skulle få problemer i ansiktet eller bakhodet, og mot all formodning er alene. Førstehjelpskittet mitt er I hovedsak custom made.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bygget opp mitt i en rullepose: 

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71BpEI3j%2ByL._SY355_.jpg

Jeg aner ikke hva folk har i sine ellers, men jeg har nå kuttet ut atombørsten. Ellers har jeg en liten rull med Leuko-tape. Den er min helt i kampen mot gnagsår og annet (omtrent som sportstape, men sterkere, glattere, kraftigere lim og "hudfarget" (litt avhengig av preferanser her altså ;-) )) Leukotapen erstatter alle former for plaster for min del også... Jeg har også en sånn superlett tynn folie for å pakke inn folk i. Normalt ikke nødvendig på overnattingsturer, men jeg har med kittet på dagsturer osv også og da KAN det jo bli kjekt å ha. Jeg har også noen Compeed. Ellers litt ymse tabletter mot feber og smerte og sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandage Materials

5 - Bandage, Adhesive, Fabric, 1" x 3"

3 - Bandage, Adhesive, Fabric, Knuckle

2 - Bandage, Butterfly Closure

1 - Bandage, Conforming Gauze, 2"

2 - Dressing, Gauze, Sterile, 2" x 2", Pkg./2

2 - Dressing, Gauze, Sterile, 3" x 3", Pkg./2

1 - Dressing, Non-Adherent, Sterile, 3" x 4"

Blister / Burn

1 - Moleskin, Pre-Cut & Shaped (11 pieces)

Instrument 

3 - Safety Pins

1 - Splinter Picker/Tick Remover Forceps

Medication

2 - After Bite Wipe

2 - Antihistamine (Diphenhydramine 25 mg)

2 - Aspirin (325 mg), Pkg./2

2 - Ibuprofen (200 mg), Pkg./2

2 - Acetaminophen (500 mg), Pkg./2

Wound Care

6 - Antiseptic Wipe

2 - Alcohol Swab

1 - Tape, 1/2" x 10 Yards

1 - Skin Tac™ Topical Adhesive, Wipe

2 - Triple Antibiotic Ointment, Single Use

 

Finnes her: http://www.adventuremedicalkits.com/medical-kits/ultralight-watertight.html

Fylles på ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nimrad skrev:

 

2 - Antihistamine (Diphenhydramine 25 mg)

 

Du vet det sikkert fra før, men de antihistaminene der, og tilsvarende førstegenerasjons antihistaminer, gjør deg veldig søvnig og sløv. De brukes omtrent kun til å behandle søvnplager. Og akkurat den typen som er i førstehjelpsskrinet ditt selges hovedsaklig som reseptfri sovemedisin, eller forkjølelsesmedisin, i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rull gasbind, plaster, kompress, støttebandasje, sportstape, et brett smertestillende og en veldig liten flaske antiseptisk rensemiddel til sår. I tillegg har jeg et par dispril, som er blodfortynnende og kan gis (i samråd med helsepersonell) til folk som får hjerteproblemer.

I tillegg har jeg et reparasjonssett i samme bag som førstehjelpssettet, hvor det fins nål, tråd, saks, tape og diverse småting som kan være nyttige. Speil har jeg inni kompasset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi diskutert noen ganger, og jeg påstår fortsatt at en gjeng på tur har med mer enn det du finner i et middels stor sykehus i utviklingsland...

Hva jeg har hatt bruk for er, pinsett, sårstrips og gnagsårplaster og selvsagt smertestillende (ibux).

Det hender jeg savner noe til å ha på brannsår. Jeg kommer ofte borti ovnen, stekepanner, gryter og liknende som er brennvarme. finnes det noe som virker ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig enkel liten førstehjelpspakke (Snögg Hike) men har putta oppi Imodium comp, Paralgin Forte, Voltaren 50mg, liten flaske Jodopax, sårstrips for oss som slumser litt med kniv/øks) og leukotape.
Har også med en liten zip-pose med pulverkaffe i førstehjelpssettet.
Har holdt så langt samt at mine feltkirurgiske egenskaper ikke er der den engang var 🙂

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, REJOHN skrev:

.Det hender jeg savner noe til å ha på brannsår. Jeg kommer ofte borti ovnen, stekepanner, gryter og liknende som er brennvarme. finnes det noe som virker ?

Jeg har brukt små poser med gel man får på apoteket og synes at det lindrer.
Mulig at det er placeboeffekten som slår inn 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REJOHN skrev:

Det hender jeg savner noe til å ha på brannsår. Jeg kommer ofte borti ovnen, stekepanner, gryter og liknende som er brennvarme. finnes det noe som virker ?

Til 1. og  til nøds 2.gradsforbrenninger så er Burngelspray, burngelsalve, burngelbandasjer med Aloevera geniale. Men spør du meg er fremdeles rent kaldt vann det beste om det er tilgjengelig, blir mye mindre gris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TomasOH skrev:

Til 1. og  til nøds 2.gradsforbrenninger så er Burngelspray, burngelsalve, burngelbandasjer med Aloevera geniale. Men spør du meg er fremdeles rent kaldt vann det beste om det er tilgjengelig, blir mye mindre gris. 

Problemet på Turistforeningshytter er kaldt rennende vann på sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, REJOHN skrev:

Problemet på Turistforeningshytter er kaldt rennende vann på sommeren...

og da er burngel greit. Leser man noen av de andre svarene mine i lignende poster om førstehjelp så har jeg en ganske tydelig mening om Burngel og er i utgangspunktet sterkt imot det, hvertfall på skader som må inn til sykehus. Men jeg har det fremdeles med meg på tur, for det er bedre enn ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TomasOH skrev:

og da er burngel greit. Leser man noen av de andre svarene mine i lignende poster om førstehjelp så har jeg en ganske tydelig mening om Burngel og er i utgangspunktet sterkt imot det, hvertfall på skader som må inn til sykehus. Men jeg har det fremdeles med meg på tur, for det er bedre enn ingenting :)

Man får da håpe at folk har såpass forståelse for skader at de oppsøker sykehus om det er alvorlig?
Og bruker førstehjelpssettet til småskader eller for å stabilisere alvorligere skade frem til man får hjelp av kvalifiserte 🙂
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tubbs skrev:

Man får da håpe at folk har såpass forståelse for skader at de oppsøker sykehus om det er alvorlig?
Og bruker førstehjelpssettet til småskader eller for å stabilisere alvorligere skade frem til man får hjelp av kvalifiserte 1f642.png
 

Jeg har desverre gitt opp håpet på folk i slike øyeblikk, sett og hørt så mye ekstremt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs kva tur eg skal på, kor lenge og i kva område,  og kva utstyr som skal i sving (det siste seier noko om skadepotensialet).  

Eg varierar med dei tinga som er nevnt i innlegga over, medic etter behov og lengde, pluss enkel spjelk dersom eg ikkje alt har stropper og stæsj eg kan bruke på sekk. I enkelte tilfeller ein SAMsplint. Brannskadestæsj. Evt ekstra for kuttskader. Moglegens utstyr til tannfylling. Vindsekk og liggeunderlag. 

Kunnskap til å bruke det eg har med. Fortrinnsvis oppdatert. 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4/26/2017 den 13.41, REJOHN skrev:

Problemet på Turistforeningshytter er kaldt rennende vann på sommeren...

Mener jeg leste noe ganske nylig om at man ikke skal bruke kaldt vann ved forbrenning, men heller lunkent. Såvidt jeg husker var det noe med at det veldig kalde vannet får blodårer til å trekke seg for mye sammen slik at det er mer til hinder enn til nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 26.4.2017 den 9.53, REJOHN skrev:

Dette har vi diskutert noen ganger, og jeg påstår fortsatt at en gjeng på tur har med mer enn det du finner i et middels stor sykehus i utviklingsland...

Hva jeg har hatt bruk for er, pinsett, sårstrips og gnagsårplaster og selvsagt smertestillende (ibux).

Det hender jeg savner noe til å ha på brannsår. Jeg kommer ofte borti ovnen, stekepanner, gryter og liknende som er brennvarme. finnes det noe som virker ?

De selger watergel på apoteket. I små spruteflasker, eller i en liten pakke med små "engangsposer". Den fungerer også bra mot solbrenhet og insektsstikk. Jeg har alltid med ett par sånne småposer, veier bare noen få gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Truant76 skrev:

Mener jeg leste noe ganske nylig om at man ikke skal bruke kaldt vann ved forbrenning, men heller lunkent. Såvidt jeg husker var det noe med at det veldig kalde vannet får blodårer til å trekke seg for mye sammen slik at det er mer til hinder enn til nytte.

Vanlig behandling er kaldt vann de første minuttene (for å kjøle ned skadestedet fortere) og temperert vann etter det slik at en unngår hypotermi. Det gjelder spesielt ved litt større brannskader, eller barn.
Kaldt vann over dit er dessuten veldig vondt. Prøv gjerne selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
26 minutter siden, Truant76 skrev:

Mener jeg leste noe ganske nylig om at man ikke skal bruke kaldt vann ved forbrenning, men heller lunkent. Såvidt jeg husker var det noe med at det veldig kalde vannet får blodårer til å trekke seg for mye sammen slik at det er mer til hinder enn til nytte.

Mer hinder enn nytte?... Det viktigste er å beskytte vevet, brannskaden går raskt nedover i hudlagene, og da må man kjøle ned fort som F.

Jeg er årlig på kurs, hvor brannskader også er ett spesifikt tema, og jeg har noe erafring med forskjellige små brannskader.

Det aller viktigste er TID! Kjøl ned så raskt som overhodet mulig. Forskjellen i skadeomfanget om det går 1 sekund eller 10 sekunder før du får kjølt ned er veldig stor. Forskjellen fra 10 sekunder til ett minutt er også stor. Du trenger ikke å tenke på temperaruren på vannet eller snøen enda, bare kjøl ned så fort som overhodet mulig først og fremst.

Når du først har fått igang nedkjølingen, så kan du begynne å tenke på temperaturen ja. Det skal ikke være for kaldt over tid, for da er det riktig som du sier, man kan få skade av det kalde vannet.

Spesielt små barn blir fort nedkjølt har jeg erfart, men viktigheten av å få satt igang nedkjøling av skaden så snart som overhodet mulig kommer først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig mye omtalt i den gamle tråden som før nevnt:    Svar til Hva har du i førstehjelpsettet ditt?

Herfra mitt glitrende innlegg: 😜

"jeg skal ikke komme med en liste over mitt innhold som tilfeldigvis motsvarte "Elginnens" førstehjelps innhold - og hun har jobbet som intensiv sykepleier. Multifunksjon kan være et nøkkelord, og jeg ser flere har trekanttørklæ med til fatle - og har heldigvis aldri brukt det.. Mye andre kledningstykker kan jo brukes til dette. Andre tar fra den militære nødhjelp pakk, men jeg forventer altså ikke akutte skuddskader på fjelltur. 

Jeg fik dog noe kvalifisert inspirasjon fra denne video hos utemagasinet:  http://www.utemagasinet.no/Magasin/Plastfolie-den-nye-livredderen

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.