Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger i Nord-Norge?


nora123tur

Anbefalte innlegg

Hei, jeg om min far hadde tenkt oss på en en ukers tur oppå fjellene. Vi er begge vant til å være en uke på fjellet på hytte og tak over hodet. Men denne gangen vil vi prøve på noe litt mer ekstremt og nytt. Vi hadde tenkt oss på en mini ekspedisjon. Men vi finner ikke ut hvor vi kan dra. Har du tips? Her er litt du bør vite: 

-Nord-Norge (Finnmark eller Troms, helst Finnmark)

-Fiskevann på veien

-Ca 7 dager for å gå fra A-B

-Ikke for bratte fjell (høydeskrekk)

-Vi tenkte å gå i Juli

-Har ikke med hund

-Minst mulig fuktige gåterreng.

Håper på svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er det mye alpin natur å ta av på Seiland. Der har blant annet Randulf Valle vært noen turer. Turer dit og andre steder i Finnmark har han beskrevet på en meget god og informativ måte her: 

https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/natur-og-fritid/friluftsliv-i-finnmark-randulf-valle-9788202504595

Der er jeg helt sikker på at du finner både informasjon og inspirasjon nok til å gjøre gode vurderinger i forhold til deres turpreferanser...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Espen Ørud skrev:

Ellers er det mye alpin natur å ta av på Seiland. Der har blant annet Randulf Valle vært noen turer. Turer dit og andre steder i Finnmark har han beskrevet på en meget god og informativ måte her: 

https://www.cappelendamm.no/_faktaboker/natur-og-fritid/friluftsliv-i-finnmark-randulf-valle-9788202504595

Der er jeg helt sikker på at du finner både informasjon og inspirasjon nok til å gjøre gode vurderinger i forhold til deres turpreferanser...

Må bare nevne Hammerfest kommune sin skrytevideo av Seiland nasjonalpark, den fikk ihvertfall meg interessert i å svinge innom en gang.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordkyn på langs kanskje ? Starte fra Mehamn som er greit å komme seg til med transport(buss, fly og hurtigruta)

Gå til Kinnarodden og få med seg Norges nordligste fastlandspunkt. Så sette turen sørover, Sykt mye vann der, rolige fjell men høyfjellsfølelse likevel. Utrolig lite folk. følelsen av urørt natur stort sett overalt.

Til Ifjord er det vel drøyt 8 mil luftlinje, som kanskje kan passe på 7 dagers tur.

Bakdel er været utpå kysten i Finnmark, Får man nord-nordvest så kommer tåka og 3-6 grader været og det blir fort liggende noen dager og gjerne med drøy vind også. Så litt kartkunnskaper og en GPS i bakhånd er ett must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kikket nærmere på de indre delene av de to nordligste fylkene. Værmessig nok mer sikkert også hvis man ikke er fleksibel på kort varsel mtp. avreise. Jeg ville sett på Indre Troms med Øvre Dividal Nasjonalpark eller Ifjordfjellet/Laksefjordvidda evt. Reisa-Kautokeino. Stabbursdalenområdet kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av "løypa" fra Kilpisjärvi i Finland via Treriksrøysa - Indre Troms og til Sverige. Her er det også mulig å bruke DNT- og statskoghytter. 

Ei uke i Pasvik er jo noe helt annet enn det de fleste forbinder med Finnmark. Varanger er i det hele tatt svært variert. 

 

Ellers er det jo Reisadalen, fra Kautokeino og ned. 

 

Det er mange fine turer på øyene, for eksempel på Senja eller Ringvassøya, men uansett hvor så anbefaler jeg indre strøk i deres situasjon. Da regner jeg med at dere har den uka, og må planlegge i god tid. Er man låst til et tidspunkt, så er det rett og slett sånn at det er mye mer stabile værforhold i Indre strøk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎27‎.‎04‎.‎2017 den 15.21, Nordover skrev:

Vil slå et slag for vakre Kvænangen. Der kan du starte i Kvænangsbotn og nyte lange kvelder med furubål før du fortsetter opp på Kvænangsvidda og får lettgått tøffelterreng, nydelig landskap og plenty med fiskevann. 

Dette er ukjent terreng for meg. Vi er et par jenter som har mulighet for tur fra onsdag kveld neste uke, og fram til søndag kveld. Kanskje du har tips til ei rute i Kvænangsområdet som tar ca 4 dager, og gjerne med ei åpen koie til tørking? Vi tenkte oss egentlig til Bardu, men foreløpig så ser det ut til å komme store mengder regn der, så ikke så fristende. Bedre lenger nord. Tar gjerne i mot tips om rute, og gjerne en runde der en ikke går samme vei tilbake :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joker skrev:

Eller Kautokeino til Reisadalen

Hvor mange mil ca er denne turen? Denna gangen har vi kun 4 dager til rådighet, og må være litt kos også :-) Problemet med en sånn tur er jo at en må parkere en plass, og komme seg tilbake å hente bilen. Har i tillegg hund med, og da er vel ikke offentlig transport  mulig alltids. Men frister absolutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen er ca 5-6 mil, så 4 dager skulle gi behagelige dagsmarsjer, men jeg ser utfordringen med transport.

Et alternativ er å starte på Saraelv og gå innover Reisadalen med retur samme vei. Det er ca 1 mil til Sieima hvor det er ei koie, og 2,5 mil til Nedrefosshytta. Turen kan kombineres med elvebåtskyss, men det koster jo selvfølgelig litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.