Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane, 2000-meter topper


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg poster på riktig sted nå, men jeg prøver.

Familien min har hytte i Rondane, og jeg har fortsatt ikke vært på alle toppene i Rondane over 2000 meter, selv om jeg skulle klare det før jeg ble 20 :wink: (Mangler Sagtinden, Veslesmeden, Storronden og Vinjeronden)Er 21 altså!

Grunnen er vel at jeg har stilt krav til været, gidder ikke gå en topp uten utsikt, da føles det liksom ikke som noen belønning.

Planlegger å få tatt alle utenom Veslesmeden i sommer.

Men tilbake til det jeg lurer på;

Planlegger å få tatt alle utenom Veslesmeden i sommer. Hvor mange timer tar det fra Rondvassbu, opp på Storronden og Vinjeronden og ned igjen til Rondvassbu? Og turen fra parkeringa nede ved atna og inn til Rondvassbu, hvor lang er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men tilbake til det jeg lurer på;

Planlegger å få tatt alle utenom Veslesmeden i sommer. Hvor mange timer tar det fra Rondvassbu, opp på Storronden og Vinjeronden og ned igjen til Rondvassbu?

Opp til Storronden fra Rondvassbu kan du beregne 2,5 til 3 timer. Jeg hadde med kona på den strekningen, og vi brukte nøyaktig 3 timer og tok oss god tid opp der.

Strekningen mellom Storronden og Vinjeronden har jeg ikke gått, men vil tippe ca 1 time der. :?

Ned igjen fra Vinjeronden til Rondvassbu går du på i underkant av 2 timer.

Altså totalt ca 6 timer (+ pauser på toppene). Regner med at du er i "normalt" god form, og hverken skal løpe eller gå med krykker? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidangivelsene til Nils bekreftes.

Du sier at du håper å få tatt alle utenom Veslesmeden i sommer. Jeg tok Storronden og Veslesmeden på samme dag for et par år siden. Kosetur opp på Storronden og ned igjen til Rondvassbu før lunsj, og deretter rolig tur opp på Veslesmeden etter lunsj. Ikke no stress. Og så blir du ferdig med Rondane også... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke vært på Vinjerond, når du har vært på Rondeslottet? Du sier at du har hytte i Rondane. Regner da med at den ligger i Mysusæter eller Høvringen-området. Dersom du er en topp-samler, så hadde det vært mest effektivt å ta Vinjeronden i samme slengen. Det er ingen fin tur mellom Vinjerond og Storronden. Bandet er smalt og fullt av løse steiner, akkurat som Rondane forøvrigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fin tur mellom Vinjerond og Storronden. Bandet er smalt og fullt av løse steiner, akkurat som Rondane forøvrigt.

Å diskutere hva som er smalt og ikke i fjellet er alltid en vanskelig diskusjon, men likevel: Jeg vil påstå at bandet mellom Storronden og Vinjeronden er ikke det minste smalt eller utsatt. Eneste som kan være skummelt/ekkelt her er å komme for langt ut mot Rondvassdalen, der er det som du sier løst, ekkelt og i overkant bratt. Men holder man seg nærmere selve ryggen er dette en flott tur uten problemer som gir en fin rundtur Rondslottet - Vinjeronden - Storronden. Et fint alternativ til T-merket rute opp til Rondslottet (eller Vinjeronden) er å ta båten til enden av Rondvannet og gå opp ryggen til Rondslottet herfra, for så å fortsette over Vinjeronden og til Storronden. Fin rundtur i hjertet av Rondane, og du får gått på partier som er litt utenom de mest trafikkerte stiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å få tatt alle utenom Veslesmeden i sommer.

Pøh! Når Knut Stabell klarer alle toppene under 13 timer!!! (han må være en alien), så klarer du også Veslesmeden når du har en hel sommmer på deg. Ikke noe problem for en normal dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å diskutere hva som er smalt og ikke i fjellet er alltid en vanskelig diskusjon, men likevel: Jeg vil påstå at bandet mellom Storronden og Vinjeronden er ikke det minste smalt eller utsatt. Eneste som kan være skummelt/ekkelt her er å komme for langt ut mot Rondvassdalen, der er det som du sier løst, ekkelt og i overkant bratt. Men holder man seg nærmere selve ryggen er dette en flott tur uten problemer som gir en fin rundtur Rondslottet - Vinjeronden - Storronden.

Jeg syns ikke det er noen vanskelig diskusjon å fastslå om det nevnte bandet er smalt eller ikke. Hvis noe er smalt og utsatt bør det i alle fall være smalere enn et ordinært fortau.... Risikoen er vel heller "bandet" - Storronden som har den del storblokket stein, og disse kan være ustabile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er det sånn at jeg gidder ikke gå alene, og det er ikke så mange kompiser som er fjellfolk, så det er ikke så lett å få det til. Ikke når jeg er der bare en uke om sommeren heller. Det er en familie hytte i tredje generasjon nå, så det er mange om beinet, og derfor ikke lett å få den tida man vil ha. Hytta ligger rett ved Blæsterdalen. Kommer du sørfra på RV 27, er den hytta på høyre siden av veien, like før man tar av til venstre innover til Dørålseter.

Mjølrakk:

Var på rondeslottet da jeg var liten, elleve eller noe rundt der. Vi hadde gått fra Dørålseter, og teltet stod i langlupdalen, ergo vi kom fra andre sida. Som sagt var jeg liten, og var ikke så opptatt av topper da. Idag hadde jeg selvfølgelig tatt den i samme slengen :?

Var på storsmeden i fjor, det var jo en knalltur. Men den passasjen til veslesmeden, den syns jeg ser temmelig ukomfortabel ut. Veit det er mange klatrere her, men er dette det mest krevende partiet å gå i Rondane?

Tusen takk for alle svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på storsmeden i fjor, det var jo en knalltur. Men den passasjen til veslesmeden, den syns jeg ser temmelig ukomfortabel ut. Veit det er mange klatrere her, men er dette det mest krevende partiet å gå i Rondane?

Ja, sammen med ryggen mellom Steet og Trolltinden (Sagtind) er den ryggen det mest krevende du finner i Rondane. Eller selvsagt, finnes jo nok av andre bratte stup å klatre om du vil utfordre noen av toppene fra en høyst unormal side :?

Er det noen som vet hvor mye snø som ligger igjen i fjelltrakene rundt Folldalen, Atndalen og Alvdal nå? Burde fint være mulig å gå fottur opp til en 14-1500 meters høyde eller?

Kjenner ikke til hvordan det er i akkurat disse områdene nå, men lenger vest i Rondane ligger det en del snøflekker ned mot 12-1400 meters høyde. Og de høyeste toppene i Rondane er nå et flott skue med nysnø-dekte topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har begynt å fantasere om sesongens første skikkelige fottur og begynner å bli utålmodig. Mest sannsynlig drar jeg til Trysil-traktene og kanskje til Gutulia. Målet er å samle topper (ja, dere hørte riktig...dra til Trysil og samle topper. Kommunen har faktisk minst 3 topper over 1200 moh! B):lol: )

I disse områdene burde det hvertfall ikke være noe problem med snø!

Eventuelt drar jeg litt lenger vest til litt høyere fjell...Alvdal Vestfjell f.eks. I disse områdene er det nok mer snø, men det er jo ikke sikkert at det ligger igjen så mye at det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen mellom Storsmeden og Veslesmeden er luftig, men enkel å gå. Om en skal følge terminologien til enkelte av debattantene her, så er det heller ikke smalt. Dvs. over fortaus bredde.

Ellers vil jeg generelt fraråde all form for klatring i Rondane. Dette fjellområdet er en eneste stor steinur. Dersom klatring er av interesse, så finnes det altfor mye fjell i Norge der dette er helt utmerket å bedrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen mellom Storsmeden og Veslesmeden er luftig, men enkel å gå. Om en skal følge terminologien til enkelte av debattantene her, så er det heller ikke smalt. Dvs. over fortaus bredde.

Ellers vil jeg generelt fraråde all form for klatring i Rondane. Dette fjellområdet er en eneste stor steinur. Dersom klatring er av interesse, så finnes det altfor mye fjell i Norge der dette er helt utmerket å bedrive.

Fortau er et greit utgangspunkt for hva som er smalt eller ikke, dvs rundt 2-3m. Er noe f.eks 5 eller 10m "smalt", hva skal man da kalle noe som bare er 1m? "Knivsegg" bruker jeg der eggen er så smal at den ikke kan gås på, evt man må åle seg på skrævs langsetter. Mellom Smedene kjenner jeg ikke. Det aller meste er utsatt dersom man tuller seg ut på kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ruta mellom Vinjeronden og Storronden for et par år siden. Selv bestemora mi ville ikke ha sagt det var smalt. Det er luftigere å gå opp til Rondeslottet via Vinjeronden vil jeg påstå. Jeg vil anbefale å starte med Vinjeronden og gå opp til Storronden etterpå, det er enklere å finne en god rute gjennom steinrøysa nedenfra, så kan du heller kose deg ned motorveien ned fra Storronden etterpå. Men Vinjeronden er nå egentlig ingen ordentlig topp, der den ligger midt på bandet mellom de høyere toppene Rondeslottet og Storronden, med bare en kilometers avstand til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ruta mellom Vinjeronden og Storronden for et par år siden. Selv bestemora mi ville ikke ha sagt det var smalt. Det er luftigere å gå opp til Rondeslottet via Vinjeronden vil jeg påstå. Jeg vil anbefale å starte med Vinjeronden og gå opp til Storronden etterpå, det er enklere å finne en god rute gjennom steinrøysa nedenfra, så kan du heller kose deg ned motorveien ned fra Storronden etterpå. Men Vinjeronden er nå egentlig ingen ordentlig topp, der den ligger midt på bandet mellom de høyere toppene Rondeslottet og Storronden, med bare en kilometers avstand til begge.

Alt er relativt men Vinjeronden har en primærfaktor på ca 90 meter. Ved en tur dit bør en også slenge oppom Vinjeronden N, ett steinkast unna, som har en pm på vel 10 m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke tull med kjære Vinjeronden - det er en topp! At den ligger på ryggen mellom Rondslottet og Storronden gjør den bare flottere, med fin utsikt til begge.

Er vel for øvrig ikke akkurat den eneste toppen som ligger midt på en rygg. Skulle tatt seg ut om alle de ikke skulle regnes som topp :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Vinjeronden vært 45 meter lavere hadde vel ingen brydd seg om denne "toppen". For meg var det bare en hump på veien mellom høyeste fjell i Folldal og høyeste fjell i Sel kommune :P

En fornærmelse mot oss 2k sankere fra en som bla flyr rundt å samler på maurtuer i Akershus. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akershus har vel knapt annet enn maurtuer... Snilen samler vel bl.a på kommunetopper, Vinjeronden står ikke på noen slik liste. Men han har et poeng, 2k grensen gjør den interessant for mange. Uten at jeg vet det vil jeg også tippe at ikke så veeeldig mange har denne toppen som primærmål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet det vil jeg også tippe at ikke så veeeldig mange har denne toppen som primærmål.....

Riktignok tviler jeg på at folk som besøker dette nettstedet har det, men rundt i dette landet - jo faktisk Europa - så finnes det mye folk som har Vinjerond som mål. Det er en ypperlig tur, med utsikt mot både Storrond og Rondslottet. Dessuten er det en nydelig tur framover mot Svartnuten. Her har du utsikt utover Rondvatnet, mot Smedene og nordover til Bergedalen og Dørålen. Ta en avstikker ned til Styggbotn. Her er det fine grassletter, et lite vann og aldri folk. Slipper du deg ned i slukta, er du nede ved Rondvatnet på null og niks. Herfra er det vanskelig å ta seg fram til fots både nord- og sørover. Derfor må du kjenne rutetidene på Rondvatnet og forsøke å påkalle dennes oppmerksomhet mellom Rondvassbu og nordenden.

Nei, toppturer på 2000-metringer og diskusjon om hva som er en skikkelig topp, det er oppskrytt! Kom dere ut og nyt stillheten, og gi blaffen i strebingen etter alskens samling på uvesentligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.