Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur, med og uten barn


Anbefalte innlegg

Hei Alle

Jeg er ny her, så jeg beklager om jeg publiserer feil sted, ligger ut dobbelt, eller la mitt danske overta, slik dere ikke skjønner helt hva jeg mener. Veiled meg endelig hvis behov.

Mit spørsmål:

Kan man noen steder finne informasjon om forskjellige rundturer? - Da vi bodde i Danmark (flyttet til Norge for to år siden), drog vi ofte til Sverige(Skåneleden) og gikk på tur, gjerne 3-5 dager. Her fant vi mange fine rundturer, gjerne beregnet til også å ha barn med. Dagsmarsj ca. 8-20km. Jeg har søkt rundt omkring, men finner ikke noen informasjon om slikt her i Norge. Om dere ikke skjønner hva som jeg mener med rundtur, er det med start og stop på samme lokasjon.

Sekundær spørsmål:

Jeg er medlem av DNT, da jeg skjønte at det er på slik måte nettverket av oppmerkede ruter finansieres i Norge. Dette vil jeg gjerne støtte. Jeg har imidlertid ikke brukt medlemskapet mitt til noe, da jeg syntes hyttene, selv med medlemskap, er svært dyre. Især i forhold til at teltet er gratis. Når vi vandrede i Sverige, er det svært fine forhold på shelterplassene, bla med vann, tørt ved og fine shelters. Den svenske modellen for shelters mener jeg er den absolutt beste. Ser at man i Norge gjør mere med Gapahuk, hvilket jo ikke gir mulighet for overnatting i, så da liker jeg bedre den svenske modellen. Men det løses jo med å ha med et telt, så ingen større problem i det. Det jeg lurer på er hvordan forholdene ellers er på de forskjellige plassene. Det er jo vigtig at der er tilgang til: vann, læ, tørt ved til bål, gjerne overdekket bålplass. Er der noen her der kan hjelpe meg med å oppklare litt av dette?

 

Jeg skal gjerne å tid og mulighet for en tur med nest-minnste mannen(6år) snarest, og håper på å få utnytte deres ekspertise til å komme godt fra start. 

 

Beste hilsner

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen Mikkel. Og om du skriver på dansk vil vi forstå det og, norsk skriftspråk (bokmål) bygger på dansk... 

Så flott at du vil på tur med familien! Jeg kjenner ikke til tur-opplegget i Sverige, då jeg får ta utgangspunkt i det jeg kjenner her til lands. 

1) DNT. Turistforeningen merker mange (ikke alle) ruter. De tar som regel for seg hytte-til-hytte turer/rundturer, og veldig mange vil du finne om du ser på http://www.ut.no. Du kan også få råd hos de lokale turistforeningene. Det er ingen regel om at du ikke kan følge deres forslag hvis du ikke bruker hyttene. Sett opp teltet litt unna hyttene f.eks. Mange hytter har også egne teltområder der man får litt mer tilrettelagt plass mot en mindre betaling.  Da kan man dusje/spise inne der det tilbys. 

2) I Norge kan du gå hvor du vil i utmarka. Kjøp et kart for det området du vil til, og planlegg turen selv. Teltet setter du opp der du vil. Bare du er minst 150 meter fra nærmeste hytte. Vann er som regel drikkbart så lenge det er rennende og det ikke er beitende dyr akkurat der. Ved finner du ved å bruke nedfall. Det er ellers bålforbud mellom 15. April og 15. September de fleste plasser, så ha med stormkjøkken/primus. 

Ikke nøl med å spørre deg for, både her inne og ellers. Og hvis du sier litt om hvor i landet du vil, skal du se du får turforslag her inne og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mikkel og velkommen til Fjellforum.

Jeg sier meg enig i det som @ost skriver ovenfor. Her i Norge har man allemannsretten og det ubundne friluftsliv står sterkt. Mange av våre medlemmer her på FF er også folk som helst slår leir utenom de mest befolkede stedene. Det med tilrettelagte leirsteder er noe som ikke er veldig vanlig, men det finnes i noen få områder. Som ost skriver også kan man mot er relativt lite beløp sette opp telt innenfor den enkelte DNT hyttes område. Man vil da ha tilgang til de fasiliteter som finnes på hytta.

Når det gjelder turområder finnes det en mengde rundturer man kan ta. For å få mer spesifikke svar hadde det vært fint med flere opplysninger fra deg. Hva slags område tenker du deg ville passe, hva vil dere oppleve. Det finnes lettgåtte turer på Hardngervidda øst og det er muligheter for rundtturer i skogsterreng på Hedemarksvidda samt at du har mulighet til å ta rundtur i Rondane ved å følge dalførene med evt. toppturer om det skulle være drømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ost og martin.m

Takk for svar.

 

Mulig jeg bare har fått faret meg vild på DNT sin side. Skal se mere nøye på den. Jeg bor i Lillesand, og ønsker ikke kjøre mere enn 1-2 timer unna. Vil gjerne ha noe med noe høyde på, men selvfølgelig i et tempo og utfordring for guttene.

 

Er der bålforbud på dertil innrettede plasser også, eller gjelder det bare i det fri? Noen er kanskje av annen mening, men for meg, er et bål et must på vandreturen.

 

takk for al hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et flott turområde rett nord for Lillesand/Kristiansand. DNT Sør som er den lokale turistforeningen vil kunne gi opplysninger om ruter og liknende.

I "heiene" er det lite trær og lite ly, de fleste bruker derfor hyttene til Turistforeningen. Noen bruker telt - tungt og de kommer ikke alltid like langt.... Hyttene er ikke lik betjente hytter i Sverige (har aldri vært der...) eller i Jotunheimen i Norge. Hytten er ubetjente (uten tilgang til mat) Andre betegnes som selvbetjente - med tilgang til mat. Du steller deg selv, lager mat, vasker opp, vasker hytta og rydder etter  deg. (Oftest i sammen med kjekke folk du møtte på hytta.)

Når det gjelder priser så betaler en voksen (Siden du alt er medlem) ca 250,- pr natt. Unger under 12 går gratis. En del av rutene til Stavanger turistforening er nettopp lagt opp for familie, med bare tre timer mellom hyttene. Se kartet over Frafjordheiene for eksempel.

Om 250 (ca) er dyrt for en overnatting, er et spørsmål, som jeg nok ikke er den rette til å svare på, men for egen del er jeg ikke i tvil om at ungene som kommer til hyttene og treffer andre unger, stortrives. Hytter blir for mange (Norske og danske som har vært i Norge på tur noen ganger) det enkle og naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rejohn

Jeg var ikke bevist om at barn unner 12 overnatter gratis, så da er det mere interessant. Var på en tur med en kombis i fjord. Planen var at vi skulle overnatte på en hytte. Prisen var rundt 300 pr. nese. Han var ikke medlem, jeg var. Jeg hadde selvfølgelig glemt nøkkel til hytten 😬, så vi måtte finne et alternativ. Det blev et hotell i nærheten. Her fikk vi topp hotell kvalitet, med frokost og alt som hører seg til. (Jeg sover best på liggeunnerlag i den frie luft, så dette er ikke noe jeg foretrekker) Dette skulle vi betale 900,- for. Her skjønner jeg jo at man også betaler for plassering/utsikten. Men jeg syntes stadig at prisen ikke står mål. Så uanset vil jeg mene, i forhold til at alle gjerne skulle ha råd til tur i det fri, at overnatting på hytte er for dyrt. Men det hjelper jo absolutt at barn uller 12 er gratis.

 

takk for fine svar

 

mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.