Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufting i telt for bruk på vinter?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg ser at noen av 4-sesongs teltmodellene har ventilasjon som ser ut til å fungere greit om vinteren. (2 høye store ventiler). Disse har ofte fast netting i ventilen, og kan stenges ved behov.

De rene vinterteltene har ofte lignende løsning, men også mulighet til å åpne selve myggnettingen helt. (Forskjellen er observert på Fjellreven sine telt. Og Hilleberg sine?)

Myggnettigen beskytter vel for snø som kan drive inn ventilene, så hvorfor skal man kunne åpne myggnettingen? Gir det så mye bedre ventilasjon at telt som ikke kan åpne myggnettingen helt er uegnet til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Helsport Svea 4 Camp. Det har begge deler hvor begge er mulig å åpne/lukke. 

I helgen har det igjen vært i bruk på Vidda. Det gir mer enn god nok ventilasjon til min bruk MED lukket myggnetting. I helgen fikk jeg skikkelig vind med føyking av løssnø så jeg bygget borg. Da får man ofte rolige teltforhold, men litt merkelig turbulens. Myggnettingen hindret at finkornet snø kom inn og i den ene ventilen hadde det samlet seg en del som ellers hadde havnet inn på noe vis. 

Jeg bryr meg for så vidt ikke om det blir litt rim osv i taket inne som igjen blir dråper når man fyrer eller sola kommer. Jeg tørker bare bort det aller verste i forteltet så jeg slipper å få det i hodet når jeg står i kuldegropa. 

Jeg har ikke forsket noe på hvor mye mer eller mindre trekk det er med den lukket, men jeg har aldri fått ismygg inn i teltet så DEN holdes i hvert fall ute.... ;-) 

 

For ordens skyld: Jeg lufter utelukkende med de to store oppe på hver side. Da lufter jeg stort sett "rundt innerteltet". Jeg lukker ikke døren mellom fortelt og innertelt 100%, men har ca 20-30 cm glippe øverst. Det er ikke sikkert det er det ideelle, men det funker for meg - da får jeg sjelden kondens/rim av betydning inne i innerteltet...

 

Endret av Espen Ørud
Kom på mer for pokker.....
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.