Gå til innhold
  • Bli medlem

Gamasjer mot huggormbitt


bas

Anbefalte innlegg

Hei,

Veit sannsynligheten for å bli bitt av huggorm er liten, men er nå uansett redd for å bli utsatt for dette når jeg er ute på tur. Jeg veit det er mulig å bestille gamasjer som er sikre mot slangebitt fra f.eks statene, men er det noen som veit om dette selges i Norge? En annen positiv effekt er jo at man slipper å skrape seg opp på kratt og buskas o.l. når man går med shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også som REs her at vanlige gamasjer, ullsokker litt oppover leggene + vanlig turbukse blir for mye for hoggormen. Kjenner til noen tilfeller av hoggormbitt og det er sånn typisk: Feste waier rundt tømmer, løpe barbeint og trå på den og ignorere fresingen når en plukker bær.  Vanlig sunn fornuft funker bra, men vi har alle et eller annet vi frykter og rasjonalisering virker ikke alltid som beste medisin.  Gjør det du føler du må for å komme deg ut å føle deg trygg, er det beste rådet jeg kan gi;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro selv enkle lette joggesko og en tynn løs turbukse er nok til å hindre alle former for hoggormbitt uansett hvor lite sannsynlig det faktisk er :) 
Men ja, denne typen frykt er jo ofte irrasjonel slik at det hjelper lite hva man sier.

Jeg har faktisk blitt bitt av en huggorm for mange år siden, helt nede ved anklen. Har fortsatt den dag i dag to søte kuler/prikker der den hugg. Som nevnt så kan huggormbitt sammelignes med vepsestikk. Har du ingen allergiske reaksjoner mot veps så burde hoggormbitt også gå helt greit. Jeg merker overhodet ingenting av hverken veps eller huggorm tydeligvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt er en høyst reell ting for de det gjelder, og fortjener å bli tatt alvorlig. Jeg hadde gått i sportsforretningen og sett etter noen skikkelig stive gamasjer. Noe ala denne typen:

https://www.oslosportslager.no/produkt/outdoor-research-expedition-crocodiles-gamasjer-unisex-36007.aspx

Om man da har en sko som går over ankelen, og i tillegg buksa nedi gamasjen, så bør det vel være omtrent umulig å bli bitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frykt og angst skal selvsagt respekteres, men unngåelse av situasjonen og overdrevne sikkerhetstiltak vil kunne forsterke frykten/angsten. Det er lettere sagt, enn gjort å si at en ikke skal tenke så mye på hva som kan, eller ikke kan skje. Om det hemmer en fra å gjøre ting en egentlig vil så er det ofte mulig å få hjelp av en psykolog. 

Om man bruker joggesko på tur kan det uansett være greit med små gamasjer for å unngå å få lyng og buskas i skoen. Går en i bukse så er det ingen mulige gliper for hverken hoggorm, flått eller andre edderkoppdyr. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene mine var nordlendinger , og der oppe er det ikke hoggorm. Så som guttunge på sunnmøre på sekstitallet var spesielt min mor ganskje hysterisk redd for orm , og forlangte at jeg skulle bruke gummistøvler i sommerskogen. Alltid. Hvor kjekt kunne det være. Men frykten smittet jo litt over på oss unger , og helt til langt oppe i tenårene trodde jeg at den norske hoggormen bare var nyanser mindre farlig en den svarte mambaen. Nå vet jeg bedre. Jeg kjenner ingen som er blitt bitt av huggorm , og jeg kjenner heller ikke noen som kjenner noen som er blitt bitt av huggorm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Frykten er nok litt irrasjonell, men klarer liksom ikke la være å tenke på det når jeg går i tett lyng o.l. :) Kan faktisk ikke huske å ha blitt stukket av veps noen gang, så kjenner ikke sammenligningen.

Jeg bruker som regel sko som er over ankelhøyde, sånne mellomhøye sko som har litt støtte rundt ankelen. Får ta en titt i sport eller jakt og fiske butikker og kikke litt tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å sammenligne vepsestikk med et hoggormgift. Vepsestikk er stort sett ganske harmløst for folk som ikke reagerer allergisk mot giften. Hoggormgift vil de fleste reagere på uvesentlig av allergi. Det kommer mer ann på mengde gift og hvor giften treffer. Hoggormgiften påvirker blodlegme og løser opp vevet, og det har ingen ting med allergi å gjøre.  Mulig man kan bli immun mot dette også, det vet jeg ingen ting om, men da vil jeg tro man skal ha bli bitt en god del ganger. Er også en grunn til at det er anbefalt å ta kontakt med enten lege eller giftinformasjonen ved hoggormbitt. 

Føler du deg tryggere med gamasjer så skal du bruke det, men du kommer langt med et par litt høyere sko enn vanlig joggesko. Og i de aller fleste tilfeller vil ormen stikke av eller si greit i fra at "her er jeg" før den biter. Men folk blir jo bitt hvert år, så klart det kan skje, men tar man noen enkle forhåndsregler så er man stort sett trygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye snakk om støvler og sko, men jeg har "nesten" tatt på hoggorm noen ganger. Opp ura på våren kan gi noen overraskelser.... 

(Og jeg må legge til at i løpet av de over 30 årene jeg har gått i heia og i nærområdet - minst to ganger i uka, så har jeg aldri vært i nærheten av å bli bitt i foten.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Hermansen skrev:

Det er feil å sammenligne vepsestikk med et hoggormgift. Vepsestikk er stort sett ganske harmløst for folk som ikke reagerer allergisk mot giften. Hoggormgift vil de fleste reagere på uvesentlig av allergi. Det kommer mer ann på mengde gift og hvor giften treffer. Hoggormgiften påvirker blodlegme og løser opp vevet, og det har ingen ting med allergi å gjøre.  Mulig man kan bli immun mot dette også, det vet jeg ingen ting om, men da vil jeg tro man skal ha bli bitt en god del ganger. Er også en grunn til at det er anbefalt å ta kontakt med enten lege eller giftinformasjonen ved hoggormbitt. 

Føler du deg tryggere med gamasjer så skal du bruke det, men du kommer langt med et par litt høyere sko enn vanlig joggesko. Og i de aller fleste tilfeller vil ormen stikke av eller si greit i fra at "her er jeg" før den biter. Men folk blir jo bitt hvert år, så klart det kan skje, men tar man noen enkle forhåndsregler så er man stort sett trygg. 

I gjennomsnitt så dør det flere mennesker hvert år her i landet av vepsestikk uten at det får noen spesiell oppmerksomhet. Det dør kanskje et menneske pr. ti år av hoggormbitt og det blir slått stort opp i media. 

Jeg har bakgrunn som hobby birøkter og vet at faren for å utvikle allergi mot bistikk øker med antall stikk. Jeg reagerer verken på veps eller bistikk, men vepsestikk svir litt mer enn biestikk selv om biene setter igjen brodden og giftkjertelen etter stikket. Leger anbefaler birøktere å ha med seg en EpiPen i verktøkassen sin, uansett om de er allergiske eller ikke. Du vet aldri når allergien kan slå ut og som birøkter her på Jæren så er du bare nødt til å innse at alle bier er sinte og det blir garantert en del stikk i løpet av sesongen. En bekjent av meg som hadde vert birøkter i flere år, døde nesten av et eneste stikk, det første det året, på grunn av at han hadde utviklet allergi i løpet av vinteren. Noe av årsaken skal ha vert at han fikk ekstra mange stikk høsten før da han høstet honning og hadde glemt gummistøvlene. Det ble da ekstra mange stikk rundt anklene over joggeskoene der dressen ikke dekket.

Hvordan hoggormgift virker i forhold til vepsegift vet jeg ikke sikkert, men helsepersonell pleier å si at du kan sammenligne reaksjonen på veps ,med hoggorm, bare at reaksjonen på hoggorm som regel vil være en del sterkere. Faren for et anafylaksi eller anafylaktisk sjokk er like stor i begge tilfeller hvis du først er av den allergiske typen, men faren for dette er sikkert like stor ved en vanlig influensavaksine.

Jeg vet at du kan få ødeleggelse / nedbrytning av vev rundt bittstedet ved hoggormbitt, men jeg vet ikke om jeg har sett dette ved vepsestikk. De aller fleste derimot, får liten eller ingen reaksjon av hoggormbittet.

Jeg kjenner en kar som i en periode var litt over gjennomsnittet interessert i fugler, og krøp rundt i lyngen med kamera både sent og tidlig. I løpet av noen år på denne måten fikk han 7 hoggormbitt. To av disse ble sjekket av lege siden de var på kroppen, i mageregionen, og hvor reaksjonen var litt ekstra kraftig. Om de ble behandlet eller hva de eventuelt ble behandlet med vet jeg ikke, men gutten er "still going strong".

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For det første vil jeg tro, at fjellstøvler + lange bukser vil beskytte bra mot ormebitt mht bitt høyde og penetrering. Det er tross alt en orm med små gift tenner - ingen Mamba.

Men jeg liker selv å gå med kortbukse og et par gamle stive Lowe gamasjer - dog mest for å unngå alt mulig rusk i støvlene og skrape sår fra vier og brisk.

Faren er vel størst ved bærplukking. Jeg hadde engang hånden godt nede i tyttebærlyngen, da jeg så en huggorm der dypt i øynene. Ved å trekk hånden rolig tilbake hendte ingenting. Men det er faktisk en del orm både i Marka rundt Oslo og for så vidt også til fjells.

Mine hunde virker lite oppmerksom på de i forhold til alt annet små skravl som mus, lemmen, padder, biller mm.? Det resulterer i noen "near miss" når jeg kjører med huskyene på sykkel ca. 2,5 m foran sykkelen. Så jeg har utviklet et svært oppmerksom og mistenkelig blikk for "merkelige" pinner på varm grusveg, som beveger sig eller ligger krøllet. 

Jeg vil så holde på at huggormbitt er en del sterkere enn vepsestikk! Gamle buhunden ble bitt rett på den nysgjerrige snuten av huggorm og svulmet voldsomt opp i hele halsregionen - liknet på kusma. Selvfølgelig på en badetur en søndag i marka. Måtte bære den ned i badehåndkle og ta den til vet.vakten på vet. høgskolen - den gang sentralt i Oslo. Der satt 8 andre hunder bitt på samme måten. Det gikk så bra og buhunden ble faktisk 17 år gammel. Samme buhund jaktet bier, veps og humler i stor stil og ble derfor jevnlig stukket av disse uten noen form for symptomer. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 4/26/2017 at 9:22 AM, Lompa said:

Dette var jo en del hyggelige poster til en som sliter litt med å overkomme en frykt for ormen som hindrer han/henne i å gå i skogen.. :)

 

Ja, jeg tenkte akkurat på det samme, særlig det "beroligende" bilde til @REs:P

Jeg har selv en nabo som jeg knapt får med på tur i "ormesesongen". Selv med støvler. Dersom trådstarter kommer seg på tur med gamasjer, så er det bare å handle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

For meg er løsningen/svaret helt åpenbart @bas.

De selger veldig høye fjellstøvler/jaktstøvler som du kan bruke, eller forsvarets marsjstøvler. En huggorm vil aldri kunne bite gjennomm noe sånt, og kommer aldri til å bite så høyt. Ta på noe sånne, så kan du gå ut i skauen uten å trenge å bekymre deg for ett huggormbitt i foten noen gang igjen, ever :)

Det er klart når det er så lett å beskytte seg, og man dermed føler seg trygg på å gå ut, så er det vel ikke noe å stusse på? :)

Bildet under er hentet fra ett tilfeldig treff via google, fra bjarnes turblogg.

 

IMG_0058.JPG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.