Gå til innhold
  • Bli medlem

Salomon Quest 4D / Origins 2 GTX


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Noen som er erfaringer med disse skoene?

Er ute etter fjellsko som er litt lettere enn tradisjonelle lærstøvler. Jeg tenker at bruken blir på dagsturer, og turer med en til to overnattinger med lett sekk (maks 13 kg).

For tyngre turer over flere dager blir det brukt mer tradisjonelle lærsko/støvler.

Lenke:

https://www.fjellsport.no/salomon-quest-origins-2-gtxr-12.html

https://www.fjellsport.no/salomon-quest-4d-2-gtxr-detroit-black-navajo-13.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den gamle modellen og er happy. Eneste problemet jeg har støtt på er pløsen som kan føre til trykksmerter på forsiden av ankelen. Jeg trodde det var mine bein det var noe feil med og klarte tilslutt bli kvitt problemet. Jeg har imidlertid lest at den mest synlige endringen fra gammel til ny modell er nettopp en ny løsning på pløsen. Jeg har ikke noe særlig erfaring med denne skoen og tunge bører, men skoen brukes flittig som feltstøvel av flere militære avdelinger verden over noe som kan tyde på at den fikser både tøff bruk og tunge bører

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, opmyl skrev:

Jeg har den gamle modellen og er happy. Eneste problemet jeg har støtt på er pløsen som kan føre til trykksmerter på forsiden av ankelen. Jeg trodde det var mine bein det var noe feil med og klarte tilslutt bli kvitt problemet. Jeg har imidlertid lest at den mest synlige endringen fra gammel til ny modell er nettopp en ny løsning på pløsen. Jeg har ikke noe særlig erfaring med denne skoen og tunge bører, men skoen brukes flittig som feltstøvel av flere militære avdelinger verden over noe som kan tyde på at den fikser både tøff bruk og tunge bører

Det høres jo veldig lovende ut. Vurderer sterkt å invistere i disse.. Gruble gruble😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Det høres jo veldig lovende ut. Vurderer sterkt å invistere i disse.. Gruble gruble1f606.png

Så du går ikke for et par til med Crispi Skraven? Jeg skal ha nye fjellstøvler i år selv, og jeg lurte på Skarven..

 

EDIT: Så nå at du skal ha et par til lettere bør og ikke for langturer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martin HJ skrev:

Så du går ikke for et par til med Crispi Skraven? Jeg skal ha nye fjellstøvler i år selv, og jeg lurte på Skarven..

 

EDIT: Så nå at du skal ha et par til lettere bør og ikke for langturer :)

Hehe.. Det blir sko for litt lettere turer ja:)

Har fortsatt Skarven, men tror jeg skal gå for noe annet når "langturskoa" skal fornyes. De ufyselige tærne mine lever sitt eget liv og er stadig i vekst:) Nå ligger jeg en plass mellom 42 og 43. Crispi kjører bare hele nummer, det passer ikke lenger for mine tær. Skulle gjerne lagt med et bilde, men unner rett og slett ingen å se de tærne der. Preget av et hardt liv i svette fjellsko og lite vask:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quest-skoen er en sko jeg også ser litt på. Trenger en litt høyere sko en salomon x ultra, så jeg holder meg tørr på anklene :)

Hvor mye syøyye gir denne quest-skoen for anklene? Har egebtlig aldri savnet ankelstøtte på skoene mine, kun høyde for å holde meg tørr i myrer etc..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Hehe.. Det blir sko for litt lettere turer ja:)

Har fortsatt Skarven, men tror jeg skal gå for noe annet når "langturskoa" skal fornyes. De ufyselige tærne mine lever sitt eget liv og er stadig i vekst:) Nå ligger jeg en plass mellom 42 og 43. Crispi kjører bare hele nummer, det passer ikke lenger for mine tær. Skulle gjerne lagt med et bilde, men unner rett og slett ingen å se de tærne der. Preget av et hardt liv i svette fjellsko og lite vask:) 

Nettopp det som skjer med meg og, virker som føttene mine har blitt bittelitt større for de jeg har nå er blitt for trange i tuppen og har passet akkurat inntil de siste årene :D De er uansett modne for utskifting etter 5 år i tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 17.47, Martin HJ skrev:

Nettopp det som skjer med meg og, virker som føttene mine har blitt bittelitt større for de jeg har nå er blitt for trange i tuppen og har passet akkurat inntil de siste årene :D De er uansett modne for utskifting etter 5 år i tjeneste.

Godt å høre det er flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.4.2017 den 17.43, ViktorS skrev:

Quest-skoen er en sko jeg også ser litt på. Trenger en litt høyere sko en salomon x ultra, så jeg holder meg tørr på anklene :)

Hvor mye syøyye gir denne quest-skoen for anklene? Har egebtlig aldri savnet ankelstøtte på skoene mine, kun høyde for å holde meg tørr i myrer etc..

I følge Salomons egen hjemmeside så skal støtten/stabiliteten være bra. http://www.salomon.com/no/product/quest-origins-2-gtx.html?article=390271

Jeg tar nok en kalkulert pokersjanse å går for disse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som en predikant; ifølge testen til www.outdoorgearlab.com er stabilitet det eneste denne skoen får 10 av 10 poeng på selv om de gir den gode skussmål generelt. Jeg tenker at det heller er andre ting enn stabilitet som vil kunne være et issue. Om du bestiller på nett, husk at Salomon sine størrelser kan være litt snaue, jeg måtte opp fra min sedvanlige 43 1/3 til 44 før jeg var happy

Sitat

Pros:  Comfortable out of the box, fast and nimble, great stability, support, and water resistance
Cons:  Lots of seams to wear out, might be too aggressive for casual hikers
Bottom line:  Our Editors' Choice award winner is a very versatile boot that combines unsurpassed ankle and foot protection, stability, and water resistance with a comfortable design, without being too heavy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var å kjøpte Quest-skoene idag på XXL, føltes fantastisk på foten :) Er helgekupp hvis man mottar nyhetsbrev til 1299,-, så hvis ikke du/dere har kjøpt enda så er ikke prisen så verst i helga ihvertfall :) Jeg prøvde de i butikken, så viste jeg bare frem mailen der det var en strekkode som de skannet i kassa, så ble prisen god ;) 
https://www.xxl.no/salomon-quest-4d-2-gtx-detroit-bk-navajo-9-43-1-3/p/1117588_1_size_5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt quest 4D i noen år og har vel ruslet minst 800km i dem og kan ikke annet en å konkludere med at det er meget gode sko, aldri et eneste gnagsår eller vondter noe sted. Men sålene dems er ganske glatte i forhold til vibram men siden resten er så bra så har jeg levd greit med det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har hatt quest 4D i noen år og har vel ruslet minst 800km i dem og kan ikke annet en å konkludere med at det er meget gode sko, aldri et eneste gnagsår eller vondter noe sted. Men sålene dems er ganske glatte i forhold til vibram men siden resten er så bra så har jeg levd greit med det :)

Har aldri tenkt spesielt over at contagrippen er spesiellt glatt, men nå har jeg ikke travet så mye i stein og ur. Er mere lyng her i gården :) mulig jeg bare er vant med disse sålene!:)

og til den prisen man får salomon til innimellom, er det jo helt gull!:) fikk x ultra 2 for 700 kroner pr par :) også rett over tusenlappen nå for quest-skoen. Kanon!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset, trebor. Jeg kjørte direkte til XXL i Stavanger og fikk kjøpt det siste paret med skonummer 44.

Jeg kjøpte Salomon XA Pro 3D Mid GTX Ultra for noen år siden etter å ha lest gode tilbakemeldinger om dem her på forumet. Det lakk dessverre vann inn i skoen når jeg gikk i vått terreng og jeg leverte dem tilbake til XXL etter kort tid. Håper Quest tilfredsstiller mine behov bedre enn de forrige Salomonene jeg hadde:)

Endret av ELEL6200
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine quest 4d 2 gtx i går. Førsteinntrykket er meget bra. Virker som en solid sko, og virker mere støttende på fot og ankel enn det jeg trodde at den skulle være:) får testet litt i terreng i helga tenker jeg, men tror nok at sette blir en suksess for småtærne mine! Str-messig stemmer den med andre salomonsko jeg har, 43 1/3 sitter perfekt!:) synes skolissene var litt glatte, harde og stive, måtte til med dobbelsløyfe for å få knuten til å sitte. 

 

Gleder meg til å få brukt denne skoen framover!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har prøvd ut disse skoene på noen turer nå. Meget god på føttene, men etter 1-2 timer er skoene våte i fuktig vær. Impregnerer dere med noe? Ev hva anbefales? Eller kanskje jeg må fram med de tunge jaktstøvlene på de litt lengre vandringene. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare testet Quest skoene i butikken sist jeg var på shopping. Satt godt godt på foten, men føltes kanskje som om de var et hint for smale. Jeg syns sålen virket noe tynn, hvordan er denne i praksis? Kjenner man fks. spisse steiner gjennom til foten i noen grad? Kunne godt tenkt meg et par eller lignende sko til topptur og fjellrangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Martin HJ said:

Jeg bare testet Quest skoene i butikken sist jeg var på shopping. Satt godt godt på foten, men føltes kanskje et hint for smal. Jeg syns sålen virket noe tynn, hvordan er denne i praksis? Kjenner man fks. spisse steiner gjennom til foten i noen grad? Kunne godt tenkt meg et par til topptur aktivitet og lignende.

Sålene på quest er relativt tykke, ganske sjeldent jeg opplevde spisse steiner eller lignende. Sidene er også relativt bra og beskytter overraksnde mye mot skarpe steiner o.l. Merket ganske klar forskjell når jeg gikk over til noen enda lettere La Sportiva Core mid GTX sko, både såle og sider på disse er endel tynnere noe man kjenner hvis man går veldig mye i steinete terreng. Ut fra vekt vil jeg si Quest er overraksende solide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter en sommer med føttene i quest-skoen, må jeg si at jeg er veldig fornøyd med neeeesten alt. Fantastisk god på foten, nok støtte rundt anklene for meg, ingen gnagsår, og blir ikke sliten i beina sammenlignet med større tyngre fjellstøvler. De er litt glatte på våt stein.

skolissene er enda stive og glatte.. mitt største ankepunkt er at de holder ikke vann ute... og når de først blir våte, så tar det en tid før de blir tørre igjen hehe. Tok av mine på lørdagskveld, og de er enda våte, etter å ha stått i varm gang med sålene ute siden da. Og er nå blitt skikkelig sure pga myrvannet skoene sugde til seg... så skal ta kontakt med xxl og reklamere på disse tenker jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ViktorS skrev:

Etter en sommer med føttene i quest-skoen, må jeg si at jeg er veldig fornøyd med neeeesten alt. Fantastisk god på foten, nok støtte rundt anklene for meg, ingen gnagsår, og blir ikke sliten i beina sammenlignet med større tyngre fjellstøvler. De er litt glatte på våt stein.

skolissene er enda stive og glatte.. mitt største ankepunkt er at de holder ikke vann ute... og når de først blir våte, så tar det en tid før de blir tørre igjen hehe. Tok av mine på lørdagskveld, og de er enda våte, etter å ha stått i varm gang med sålene ute siden da. Og er nå blitt skikkelig sure pga myrvannet skoene sugde til seg... så skal ta kontakt med xxl og reklamere på disse tenker jeg.  

Samme erfaring som deg.  Veldig gode på, både på de korte og de lengre turene. Men du verden de blir fort våte. I tillegg ser jeg at det begynner å glippe litt frampå gummikappa. Før ukesturen sprayet jeg de godt før jeg gikk, men søkkvåte etter kun kort tid. Har sendt en mail til nettbutikken der jeg handlet i dag, så får jeg se hva de sier. Synd, for de var søkkanes gode på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.