Gå til innhold
  • Bli medlem

KILPISJÂRVI > TORNEHAMN


KENNETH VARPE

Anbefalte innlegg

Hei - skal i juli gå fra

Kilpisjärvi via Golda, Gappo, Rosta, Dærta, Dividal, Vouma, Gaska, Innset, Lappjord, Tornehamn.

ca 175km. Satser på å klare det på 8 dager, gj.snittlig 7 timer pr dag.

Noen som har gått ruta, og vet hvorvidt ovennevnte forslag er sannsynlig?

Og noen som har peiling på jernbanen, om den er i drift?

Tenker å ta toget fra Tornehamn til Narvik, og fly hjem til Stavanger derfra...

men finner tilnærmet ingenting om stasjonen/rutetabeller på veven.... linker/tips?

helsing

Kenneth :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper nokon andre kan svara deg bedre enn meg, fordi eg ikkje er så kjent i dette området!

Gjekk omtrent den ruta du skisserte motsatt veg i vinter, så eg kan ikkje fortelja deg noko om korleis det er sommarstid.

Likevel synes eg dagsetappane virker fornuftige.

Kan tipsa om at det er ei ny turisthytte ved Altevatn. Den ligg i øvre del av hyttefeltet like ved demningen. Kanskje greit å ta med seg kartreferansen viss du skal innom her (sjå turistforeningen.no), då det er mange hytter i området. Det blir vel littegrann kortare viss du ikkje går nedom Innset på veg over til Lappjordhytta (men du skal kanskje innom Husky-farmen på Innset?)

Nede ved Tornetrask (den store innsjøen), så har Svenska turistforeningen ei open hytte: Pålnosstugan. Enkelt utstyrt, men den blir gradvis pussa opp.

Ang transport

Det er 2-3 togavganger på Ofotbanen mot Narvik kvar dag. Sjekk ut rutetidene her:

http://www.ofotbanen.no/billettbestilling.asp?menu=billett

Veit ikkje kva for stasjon som blir nærast. Det går flybuss ut til Evenes.

Frå Tromsø til Kilpisjavri går det buss ein gong til dagen, men eg har ikkje rutetidene.

Håper dette hjelp litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ragnar -

tusen takk for svar og tips! God hjelp.

Det hørtes ut som en fin tur den andre veien óg.

_

Hadde ikke tenkt meg helt til Innset, men ruta ligger ikke så langt unna, ihvertfall sommerstid... Du krysset kanskje Altevatn vinterstid?

Takk for tips ang Ofotbanene, får ringe dei og høre om ruta er aktuell for juli óg.

Det virker som om det kan bli ganske god glid i overgangene.... tog fra Bjørkliden 12, framme i Narvik 13:21, flybuss fra Narvik 14:20, fly til Stavanger kl 16:05....

Får satse på ein dusj eine eller andre venteplassen, hehe.

Ang Tromsø-Kilpisjärvi, går visst kvar morgon kl 07:30...

_

igjen takk.

helsing

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra valg, Kenneth! Fjella er kjempeflotte der oppe, både vinter og sommer.

Tog finnes det nok av imellom Narvik og nedover i Sverige, helt ned til Stockholm.

Se feks.

http://www.narvikinfo.no

Jeg anbefaler også å ringe turistkontoret i Narvik, de har blitt ganske så proffe de siste årene.

For tog ruter kan du se feks.

http://www.narvikinfo.no/Default.aspx?meny_id=166&side_id=221&ht=-1&meny_parent=102

Dersom du skal ta toget innover til Narvik bør du følge med på den flotte utsikten underveis, feks. i Rombaksbotn. Ufattelig at de klarte å bygge jernbane her for 100 år siden! Tror noen nevnte at de brukte 10 år på dette.

Du kan også hoppe av toget på Rombakken og gå ned til Rombaksbotn. Der går det bår innover til Narvik, som også er en flott tur. Dersom du har med fiskestang kan du fiske mye flott sei og sjø ørret inne i Rombakksbotn og overnatte der noen netter før du tar båten videre til Narvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk nesten samme ruta i fjor. Gikk ned Sørdalen i stedet for til Tornehamn. Jeg starta seint første dagen, og gikk bare til Goldahytta. (Der er det ikke myggnetting i ventilene på soverommene... Mye morsom lesing i hytteboka om søvnløse hyttegjester! :( )

Totalt brukte jeg ni dager på turen - da stressa jeg ikke, og hadde fine dagsetapper. Regner med at du kan klare det på åtte dager også - f.eks ved å gå til Gappohytta første dag. Ulempen er at du får en lang dagsetappe når sekken er tyngst! Jeg starta på norsk side av grensa og gikk over fjellet til Goldahytta. Det var i grunnen langt nok første dagen for meg! Vil du gjøre turen til Golda kortere, går det båt over fra Kilpisjärvi Turiststasjon. Da går du via Treriksrøysa (som mange svømmer rundt når de er der...) Da rekker du nok fint til Gappo samme dag. Du kan jo sjekke når båten går, og vurdere det - det er lett terreng å gå i der!

Etappen mellom Gaskas og Lappjordhytta er lang, men det er greit terreng å gå i. Endel av stien er veldig oppkjørt av svenske samer med sine kjøretøyer. Ser ikke pent ut, men de holder på at de har rett til det...

Ellers er elvene greie å krysse. Selv jeg som er fullstendig nybegynner klarte det uten de store katastrofene! Men det er ikke alltid best der stien går. Det kan lønne seg å ikke bare følge merkinga...

Ønsker deg lykke til med turen - det er en kjempeflott rute du har valgt deg! (Du må legge inn bilder når du kommer tilbake - jeg mitt fehue hadde ikke kamera med!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita -

takk for tilbakemelding!

ang mygg;

off - har hørt et par historier... gruer meg til akkurat den biten...men går nok greit.

jeg går med telt i sekken, så kan legge opp etappene litt friere . men har ombooket flybilletten slik at jeg har 9 dager på meg jeg óg...

vurderer båten fra kilpisjärvi ja... men ifølge en tysk turist´s hjemmeside (!) så går den kl 17:00, og jeg kommer med buss fra tromsø i 10-tida.... så jeg antar jeg like godt setter i gang å gå :(

_

skal ta med kamera ja,

fant óg bilder fra turen på samme tysker´s hjemmeside -

http://home.foni.net/~jm-hasemann/JMHOMA/innset/TOP.HTM

litt krøkkete navngitt bilder, men gir jo absolutt et inntrykk av den golde naturen der oppe...

gleder meg mye.

_

igjen takk for svar.

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet og sett på bilder og mimret litt...

Kan ikke huske at det var helt for j... med mygg. Ved Golda og Dærta var det vel verst.

Tips: Bruk gammelhytta ved Dærta - der er vedskjul og do innendørs, så du slipper å krangle med mygga. :( Fint å fiske der er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kenneth ! Ser at du vil ut på en fin tur som jeg selv har gått bare med den forskjell at jeg startet fra Helligskogen og på grunn av tidsnød,måtte droppe Vouma og Rostahyttene. Pålnostugan var meget dårlig da jeg var der for noen år siden nå. Du får en fin tur hvis været ikke blir dårlig. Jeg gikk en "hytteetappe" hver dag, no problem ! God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Brage, takk for dét!

satser på at det blir en flott tur uansett... (om det ikkje pøse regn+svermer mygg vekselvis da)

_

det er ikke så mye opp- og ned-stigning? relativt jevnt terreng?

prøvde løypa på Google Earth... morsomt...

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kanskje jeg er helt idiot nå - men må bare spørre likevel...;

har lest en del om området (se øverste innlegg), bla at det er tilholdssted for de 4 største rovdyrene -

så: er det lurt å ta noen forhåndsregler i forhold til dét?

antar at dersom det skulle befinne seg en bjørn eller ulv i nærheten så stikker den av lenge før jeg får sett snurten av den...?

(leste óg at ingen har blitt tatt av bjørn der oppe på over 90 år)

skal gå turen sammen med ei venninne fra london,

og jeg må bare forsikre meg, slik at jeg kan berolige henne.

(og meg).

_____

men det gir jo et ekstra kick om de faktisk KAN befinne seg i området... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ta det med ro. Om du allikevel vil ta noen forholdsregler så kan du la være å spise i teltet, samt oppbevare mat noe unna teltet.

Når jeg er i Canada (fruen er fra Quebec), så gjør jeg stort sett som ovenfor. I Norge har jeg aldri sett det som nødvendig. Forskjellen er mengden svartbjørn som finnes i Quebec. Slett ikke uvanlig å treffe bjørn, selv langs motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.