Gå til innhold
  • Bli medlem

Dehydrator


Tom42

Anbefalte innlegg

Sjekk først svar fra @Kaldenord

Bare som en opplysning om du ønsker en rimelig dehydrator.  

Jula har en dehydrator, art nr 810049 (Frukt og sopptørker) til kr 399.  For meg har den fungert greit.  Bruker den mest til tørking av løk.  Setter den da i garasjen  fordi løk  lukter så sterkt.    . 

Et lite tips før bruk.  Legg inn et termometer, still inn ønsket temperatur og sjekk at termostaten virker skikkelig. 

 

.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt en tråd om dette temaet tidligere også. Da var det en dehydrator fra Clas Ohlson. Dette førte til at jeg kjøpte en som ble testet og senere gitt bort gratis til noen her på forumet. Varmluftsovn på lav temperatur og åpen dør funker også bra.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den deydratoren som de selger på jula er en mindre modell enn den de solgte for noen år tilbake. Dagens model kan ikke justere temperatur, den er fast 70°C

Jeg har den justerbare og tørker mye urter og er en te, og da er 70°C altfor høy temperatur, ved for høy temperatur på urter og noe grønnsaker så mister du mye smak og næringsstoffer i tørkeprosesse.

Endret av Kaldenord
Rettet temperatur til Te, ser at stavekontrollen på telefonen var litt vel ivrig
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kaldenord skrev:

Den deydratoren som de selger på jula er en mindre modell enn den de solgte for noen år tilbake. Dagens model kan ikke justere temperatur, den er fast 70°C

Jeg har den justerbare og tørker mye urter og er en temperatur, og da er 70°C altfor høy temperatur, ved for høy temperatur på urter og noe grønnsaker så mister du mye smak og næringsstoffer i tørkeprosesse.

Og hva med kjøtt?

Kjøtt stekes / kokes når temperaturen overstiger 60°C. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

Og hva med kjøtt?

Kjøtt stekes / kokes når temperaturen overstiger 60°C. 

Har lest at ved varmlufts tørking av kjøtt så skal temperaturen gjerne overstige 70°C pga av bakterier.

Men ved (fri)lufttørking så er det jo ingen varmebehandling, litt usikker på om det kan være at det ved tørking i friluft så dannes den en beskyttende hinne rundt kjøttet og siden det ikke er varme tilstede på samme måte som ved varmetørking (dehydrator) så har ikke bakeriefloraen den samme oppblomstringen.

Tørker alltid kjøttet på det høyeste alternativet i dehydratoren, som skal være 70°C i min, men fra tidligere tråder rundt denne modellen så var det vel ingen som klarte å måle at den faktisk ble så varm som den skulle, så 60-70 et sted er det nok når jeg tørker kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en tørker fra Jula, den har termostat (kjøpt for et par år siden). Den gjør jobben helt greit, men er veldig "plastikk" - det gjør meg usikker på hvor lenge den holder. Vi har også en svenskprodusert Evermat tørker, den har en annen kvalitet. Kurvene på den har finmasket metallnetting, så småting ramler ikke gjennom. Den er på tilbud til 1390.- her: https://www.jaktogfritid.no/categories/torkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.