Gå til innhold
  • Bli medlem

Superkort spørreundersøkelse


Anti

Tre spørsmål om speiderbakgrunn og friluftsinteresse  

44 stemmer

  1. 1. Har du vært, eller er du speider?

    • Ja
      14
    • Nei
      30
  2. 2. Tror du at din speiderbakgrunn har påvirket din interesse for friluftsliv?

    • Ja
      10
    • Nei
      3
    • Har ikke vært speider
      31
  3. 3. Hva er ditt inntrykk av speiderens rolle i barns friluftsliv i dag?

    • Positiv
      28
    • Negativ
      1
    • Tror ikke speideren har noen betydning for barns friluftsliv i dag
      15


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver bacheloroppgave om speiderens rolle i barns friluftsliv, og håper at så mange som mulig av dere er villig til å svare på tre korte spørsmål.

På forhånd tusen takk!

Kom også gjerne med innspill og kommentarer hvis du har noe du vil si, men du kan risikere at det havner i oppgaven min ;)

Endret av Anti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng

I den speideren jeg gikk på ble det brukt mest tid på å lage vafler, håndarbeid og julepynt... Det var ikke så veldig ofte vi fikk reise på turer (det var derimot veldig gøy), og på det ukentlige speidermøtet var tiden ganske begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har litt for kategoriserende spørsmål her. (Og forstår også at det er bra ift å hente ut statistikk som skal presenteres). 

Ett spørsmål: Hva er definisjonen av friluftsinteresse her? (Hva inngår i friluft...)) 

Her er min erfaring: Jeg vokste opp nær skog og fjell, og mine foreldre tok oss barn innimellom med ut på ettermiddagsturer og på halvdagsturer der. I tillegg var vi mye på sjøen. Jeg hadde fjell og skog som min lekeplass. (God gammeldags frilek uten tilsyn av voksne.) Min søster gikk lenge på (i?) speideren, mens jeg drev mye med organisert idrett.

Ettersom vi har blitt eldre bruker min søster innimellom nærområdet der hun bor til å sanke sopp og bær. Ikke noe mer en det. Hennes barn vokser opp med den tilnærmingen til friluftsliv  (i tillegg til båtliv som de bedriver mye).

Jeg har endt opp med å bruke fjell og natur mer. Før jeg fikk barn lå jeg på 60-100 dager med alpint og skitoppturer pr år. I tillegg kom fjellturer,  klatring, kajakkpadling etc. Mine barn vokser opp med teltturer året igjennom, sjø og fjell, og mange dagsturer og ettermiddagsturer året igjennom. 

Hva var det som gjorde at jeg ble den med sterkest friluftinteresse av meg og min søster? 

- Jeg tror min frilek i naturen har bygget en positiv relasjon (og utforskertrang) til naturen.

- Jeg tror at å gi mine barn positive opplevelser (og igjennom det erfaring) vil gi dem noe av det samme som jeg fikk av relasjon til naturen. I tillegg lærer dem tidligere å være ute i flere døgn en det jeg gjorde.

- Om friluftinteressen til barna mine hadde blitt sterkere av å gå i speideren, aner ikke. Men det hadde antagelig gitt dem enda flere samaldrende å lære litt om friluftsliv sammen med (Gitt at det faktisk brukes en del tid på det. Jeg hadde nok mye mer friluftsliv i min frilek ute en det min søster fikk igjennom speideren.)

- Om mine barn kommer til å ha interesse for friluftsliv  når de blir større, det aner jeg ikke. Andre ting som vennemiljø, hvor "tøffe" de er mentalt ift prøve ut nye/ukjente ting (re. meg of min søster) påvirker dette i stor grad. Jeg håper dog at jeg gir dem et godt utgangspunkt for det, og jeg velger å tro at det å være aktiv er bra for dem uavhengig av aktivitet. Gjerne innen friluft, men det er egoistisk nok fordi jeg trives med det selv.

Foreldre, tilrettelegging for positive opplevelser og mestringsfølelse i naturen generelt, har nok mer å si en speider/ikke speider tror jeg.

 

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Terka 

Tusen takk for langt og utfyllende svar. Det aller meste av det du sier kan støttes opp av teori og nyere forskning, og bekrefter på mange måter det jeg finner ut mens jeg skriver denne oppgaven.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.