Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt 2-manns helårstelt


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng
3 timer siden, tubbs skrev:

Hadde nok ikke giddi å brukt footprint på ett Helsport !
Hadde bare irritert meg grønn over at de ikke klarer/gidder å lage tilsvarende løsning som Hilleberg.

Som hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mareng
4 timer siden, Thomas E skrev:

Det er dette jeg mener. Polycryo. Brukes vanligvis som vindusisolasjon.

Her har du link til en. Har sett folk på nett som har lagd en tarp av dette stoffet :P Har nesten lyst å prøve selv bare for gøy.

Tarp av dette? Jeg har brukt det på vinduer. Tynne skjøre greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Mareng said:

Tarp av dette? Jeg har brukt det på vinduer. Tynne skjøre greier...

Jepp. Jeg bruker det under teltet og det er faktisk overraskende sterkt(har kun brukt det på en tur, men skepsisen dempa seg ganske krafig). Det finnes for øvrig i flere ulike tykkelser.

Polycryo-Tarp.jpg

Man skal virkelig vite hva man gjør og det er ikke akkurat bra å bruke i vindutsatte området, men steike for en nærhet til naturen man får! 😬

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
5 timer siden, Mareng skrev:

Vil ikke en foptprint kun i forteltet redusere kondens svært mye? Spesielt ved våte forhold og ett tunelltelt med stort areal av vått gress i forteltet? Kan brettes vekk ved matlaging og sånt, og brettes tilbake når den ikke vil være i veien og når man ikke er i teltet eller sover. Noen som har prøvd?

Presenning, byggplast, nylonduk eller sånne ultralett vindusfolie som clas ohlson selger, f.eks.

Ja, og større fortelt jo mer kondens fra bakken. Reinsfjell har mindre fortelt, dermed mindre kondens fra bakken.

Jeg har en 2,5x3 meter presenning også, som jeg skal fasongklippe etter måla til Reinsfjell :) Hvis den flises opp må jeg kanskje kjøpe footprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Som hva?

Hilleberg har en ring ved hver stang/pluggfeste, i denne ringen festes bunnduken med en "toggle" eller rettere sagt en pinne som tres inn i ringen, det er et elatisk bånd som togglen er festet i. Det gjør at bunnduken kan sitte fastmontert i teltet om man ønsker dette ,og hele sullamitten kan settes opp i en operasjon. Sitter bunnduken på er det altså ikke noe ekstra prosedyre for å få bunnduk på teltet.

Selvsagt kan en også dra bunnduken under teltet etterpå om man ønsker dette (eller legge den på bakken først). Eventuelt ha innerteltet løst og la bunnduken sitte festet til ytterteltet, og deretter montere innerteltet.

Den Helsport bunnduken jeg har vært borti har bare påsydde løkker. Det betyr at den ikke kan sitte på teltet når det settes opp eller pakkes ned. Den må da legges ut først, eller tres under etterpå. For å feste den til teltet brukes pluggene slik at løkken i bunnduken og pluggfestet bruker samme plugg. Det høres tilsynelatende enkelt og greit ut, men kan fort bli litt klønete. Bunnduken kan da også gjøre at du ikke får strammet teltet/satt pluggene optimalt, fordi selv om pluggen skulle vært lengre "ut", så får du ikke gjort det fordi bunnduken og løkka er stram og forhindrer deg å sette pluggen der den burde stått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Thomas E skrev:

Jepp. Jeg bruker det under teltet og det er faktisk overraskende sterkt(har kun brukt det på en tur, men skepsisen dempa seg ganske krafig). Det finnes for øvrig i flere ulike tykkelser.

Polycryo-Tarp.jpg

Man skal virkelig vite hva man gjør og det er ikke akkurat bra å bruke i vindutsatte området, men steike for en nærhet til naturen man får! 1f62c.png

 

Ok.

Tenker å prøve ut denne saken. Klipper ut ett footprint som er stort nok til forteltet i Abisko shape 3, det er ganske stort areal. Legger jeg denne i bunn, sekken oppå, bretter den vekk når jeg skal bruke forteltet og bretter den tilbake før jeg legger meg blir det kanskje mindre kondens om morgenen vil jeg tro. Kan ikke bli mange grammene med ca 3m2 av denne plastfolien vel.

Kondens på dagen har aldri vert noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Hilleberg har en ring ved hver stang/pluggfeste, i denne ringen festes bunnduken med en "toggle" eller rettere sagt en pinne som tres inn i ringen(...)

Den Helsport bunnduken jeg har vært borti har bare påsydde løkker.

Jeg har nettopp hatt et Helsport Fjellheimen med bunnduk/footprint. Der festet jeg bunnduken til teltet slik det er vist i filmen på Helsport sin side. Funger temmelig likt som mitt footprint på Hilleberg Staika.  Hele sulamitten kan da etter at bunnduken er montert første gang settes opp i en operasjon/trenger aldri demonteres og monteres igjen.  Filmsnutt her: http://www.helsport.no/footprint-gjende-4-camp-2977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Reinsfjell Pro 2 er enda ikke sendt. Teltet ble kjøpt 7.juni på kvelden. Det står 2-5 virkedager. Regner også med litt forsinkelse grunnet "Venners-festen", men burde ikke være det da det er en enkel bestilling til Helsport. Hvis jeg regner bort onsdag 7.juni og helgen, skulle det bli fem virkedager i dag. Sendes det i dag kommer det fredag, men i morgen vil bety over helgen.

JEG VIL HA TELTET TIL HELGEN :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, JanRH skrev:

Reinsfjell Pro 2 er enda ikke sendt. Teltet ble kjøpt 7.juni på kvelden. Det står 2-5 virkedager. Regner også med litt forsinkelse grunnet "Venners-festen", men burde ikke være det da det er en enkel bestilling til Helsport. Hvis jeg regner bort onsdag 7.juni og helgen, skulle det bli fem virkedager i dag. Sendes det i dag kommer det fredag, men i morgen vil bety over helgen.

JEG VIL HA TELTET TIL HELGEN :) 

Kjenner til den følelsen:( Jeg har de to siste gangene slitet litt med fjellsport ang levering. Siste gang måtte jeg ta bilen til Sandefjord for å hente teltet, da de ikke klarte å få den avgårde med posten på 4 virke dager. Nå venter jeg på en tursekk som jeg bestillte på mandag. På sporing står det bare forhånds bestilt. Heldigvis har jeg ikke det så travelt med å få varen denne gangen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, litek skrev:

Kjenner til den følelsen:( Jeg har de to siste gangene slitet litt med fjellsport ang levering. Siste gang måtte jeg ta bilen til Sandefjord for å hente teltet, da de ikke klarte å få den avgårde med posten på 4 virke dager. Nå venter jeg på en tursekk som jeg bestillte på mandag. På sporing står det bare forhånds bestilt. Heldigvis har jeg ikke det så travelt med å få varen denne gangen:-)

Jeg kjøpte på "Venne-festen" til XXL. Teltet må de bestille fra Helsport. Ikke fått melding eller sporing i dag heller, så det blir en epost til kundeservice XXL. Etterlysning, telt savnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg kjøpte på "Venne-festen" til XXL. Teltet må de bestille fra Helsport. Ikke fått melding eller sporing i dag heller, så det blir en epost til kundeservice XXL. Etterlysning, telt savnet!

Bestilte og et telt på vennefesten. Ettermiddag 08.06. Lagervare. Mottatt, prøveoppsatt og pakket ned igjen. Artig når en kan bruke måneder på å sjekke, vurdere, gruble og veie frem og tilbake, men når først bestillingen er lagt inn er det ikke noe som kommer raskt nok frem. Kjenner godt den følelsen, ja 😉 Lykke til med ventingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, esphojo skrev:

Artig når en kan bruke måneder på å sjekke, vurdere, gruble og veie frem og tilbake, men når først bestillingen er lagt inn er det ikke noe som kommer raskt nok frem. Kjenner godt den følelsen

Er veldig enig i denne beskrivelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, litek said:

Jeg har de to siste gangene slitet litt med fjellsport ang levering. Siste gang måtte jeg ta bilen til Sandefjord for å hente teltet, da de ikke klarte å få den avgårde med posten på 4 virke dager. Nå venter jeg på en tursekk som jeg bestillte på mandag. På sporing står det bare forhånds bestilt. Heldigvis har jeg ikke det så travelt med å få varen denne gangen:-)

Jeg har bare gode erfaringer med levering fra Fjellsport så lenge varen er merket med "på lager". Bestilte et telt på lørdag 10. juni. Mandag 12. juni ble det innlevert til posten, og er på vei. Raskere kan det ikke gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.6.2017 den 16.03, Thomas E skrev:

Du kommer garantert til å bli fornøyd. Kjøp stengene som skulle vært til Extreme-utgaven og du har et telt som kan ta deg til Nordpolen ;) 

Mener jeg spurte Helsport om dette. Det var vel plass i stangkanalen men ikke i stangkoppen? Skal ikke si det helt sikkert, men mener jeg spurte.

Tar Helsport mye for å sette på de ekstra pluggfestene tro? Kan vel ikke koste all verden? Ja, mangler de.. Og vil si at duken blir litt vel blaffrette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er teltløs da XXL enda ikke har klart å sende meg Reinsfjell Pro 2. Teltet ble kjøpt 7.juni. De påstår at det på fredag som var ankom sentrallageret deres. Da tar det kanskje enda noen dager før det finner veien til meg. Her er det bare å smøre seg med tålmodighetskrem😩

Teltet bestilte XXL fra Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Teltet ble bestilt for snart 3-uker siden. Det kom til XXLs sentrallager fredag som var, allerede forsinket. I dag er det tirsdag. Jeg lurer nesten på om de skal frakte teltet pr gange. De bør sende det senest i morgen for at jeg skal være sikker på at teltet kommer før helgen. Kommer det over helgen nærmer det seg 1 måned!!!!!!

Jeg kan heve kjøpet, noe jeg helst ikke vil. Kan jeg be om prisavslag? Kan nevne at jeg kan poste et negativt innlegg. Tenker ikke å gjøre det, men synes det er dårlig oppfølging når de allerede vet at de har kommet dårlig ut. Det er som et forsinket tog i NSB, som bare blir mer og mer forsinket da toget er nedprioritert.

XXL kundeservice får en ripe i lakken fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
7 minutter siden, Thomas E skrev:

Ring de på et tidspunkt du er i godt humør, forklar saken og ha noe spesifikt å spørre om (vil du ha rabatt på noe annet? footprint med på kjøpet? eller lignende).

Jeg kunne tenkt meg footprint, noe jeg tror de kan ordne.

De har bare epost, så det blir en veloverveid og forhåpentligvis velskrevet epost.

Høflig og bestemt :) Enig med deg i at det er lurt å møte dem på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
18 minutter siden, Thomas E skrev:

Har jobbet lenge nok med kundeservice til å vite hvilke kunder som får best behandling ;) 

Jeg venter til torsdag eller fredag med å sende eposten. Har de ikke sendt teltet senest i morgen, vil det ikke dukke opp før mandag, noe jeg kan bruke mot dem. Da har det ligget på sentrallageret nærmere 1 uke, noe som styrker mitt krav. Maser jeg om det nå kan de skjule seg bak at teltet kom sent på fredagen og at de må ha ett par dager på seg der inne. 1 uke er etter mitt skjønn flere dager for mye. Har ventet så lenge nå at noen dager fra eller til spiller ingen rolle. Dessuten blir det ingen turvær til helgen.

Dumt jeg solgte Ringstind 2 :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, JanRH said:

Jeg venter til torsdag eller fredag med å sende eposten. Har de ikke sendt teltet senest i morgen, vil det ikke dukke opp før mandag, noe jeg kan bruke mot dem. Da har det ligget på sentrallageret nærmere 1 uke, noe som styrker mitt krav. Maser jeg om det nå kan de skjule seg bak at teltet kom sent på fredagen og at de må ha ett par dager på seg der inne. 1 uke er etter mitt skjønn flere dager for mye. Har ventet så lenge nå at noen dager fra eller til spiller ingen rolle. Dessuten blir det ingen turvær til helgen.

Dumt jeg solgte Ringstind 2 :(

Jeg kan nevne min forrige lignende opplevelse. Jeg har nettopp byttet vintertelt(solgt Keron) til et Helsport Lofoten. Det har stått lenge på planen og jeg visste hva jeg skulle kjøpe så jeg ventet bare på et tilbud. Kom over et lite nyss av at Sportsnett hadde tilbud på telt og også tilbudte dette tilbudet på varer de ikke hadde på lager om man sendte e-post. Veel, mandag kveld sendte jeg e-post om jeg kunne bestille teltet (dette var ikke en gang i sortimentet til Sportsnett). Klokka 9 om morgenen dagen etterpå fikk jeg svar. Jeg var litt treg med å svare tilbake, men tirsdag ettermiddag sendte jeg bekreftende e-post til dem om bestilling. Torsdag morgen hadde de teltet på lager og jeg hadde det i min postkasse fredag formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De ga meg bare 50% på footprint. 

I utgangspunktet overrasket at bestillingsvarer var med på "Vennersfesten" Tror ikke XXL tjente mye på teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.