Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur med en sneip på ni måneder.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi planlegger en kanotur med poden vår på Isteren i august en gang. Håper at turen skal vare noen dager, dette må vi selvsagt se an ut i fra hvor godt han trives og hvor bra "opplegget" fungerer.

Jeg er ute etter alt av tips og triks for å ta med seg så små barn på kanotur. Noen som har erfaring?

Redningsvest med krage er en selvfølge, og vi tar så klart ingen sjanser i forhold til vær og vind. Vi har fått litt erfaring med padling etterhvert, så føler oss trygge på dette.

Hvor er best å plassere barnet i kanoen? Ser for meg at han ligger foran mor fremme i kanoen på et liggeunderlag på bunn? 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en pode som er 9,5 måneder nå. Og han er i den verste krype/reise seg opp etter ting alderen. Så skulle vi hatt han med i en kano så måtte det nesten vært når han sov;) Han elser og sitte i bæresele men det ville jeg vel kanskje ikke prøvd i kano. Men mangen barn på den alderen har jo gode soveøkter. Eldstemann hos oss sovnet ofte i båten med morfaren når han var liten da ble han bare lagt på en putei bunn med redningsvesten på:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, toneta skrev:

Vi har en pode som er 9,5 måneder nå. Og han er i den verste krype/reise seg opp etter ting alderen. Så skulle vi hatt han med i en kano så måtte det nesten vært når han sov;) Han elser og sitte i bæresele men det ville jeg vel kanskje ikke prøvd i kano. Men mangen barn på den alderen har jo gode soveøkter. Eldstemann hos oss sovnet ofte i båten med morfaren når han var liten da ble han bare lagt på en putei bunn med redningsvesten på:)

 

10 timer siden, Imp skrev:

Roper på virrma, jeg mener hun var på kanotur med sitt barn ganske tidlig. Evt. send henne en melding.

Skal høre med @virrma om hun har noen gode råd.

Sikkert lurt å legge transport etappene til når barnet sover ja, målet er jo uansett ikke å jage kilometer. Bare ta det rolig å legge inn noen padleøkter når det skulle passe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke vi var i kano den sommeren hun var ca 6 mnd, men årene etter hadde vi noen turer. Jeg og ei venninne hadde til og med en optimistisk ukestur i Sverige med to jenter på 2,5år - dvs beste trassalder. Jeg skal ikke si så mye om den turen, men ruta måtte i alle fall justeres ganske kraftig. ;)

Unger er nå så veldig forskjellige, men min erfaring var at min datter i liten grad trivdes med å være passasjer, enten det var i pulk eller kano. Det var fint så lenge hun sov, men ellers ble hun rastløs/misfornøyd. Turer de tre første leveårene ble stort sett turer til en basecamp, og heller dagsturer derfra. Det kan kanskje være et bra konsept på Isteren også?

Kano-praktisk så lå hun stort sett foran meg i kajakken, og jeg hadde henne i et bæresjal på magen ved bæringer. Hvis hun var våken i kano var det omtrent fulltidsbeskjeftigelse å ta seg av henne. Med to voksne i kanoen kan jo det fungere helt greit at bare en padler, men det er klart at det påvirker avstandene man rekker over.

Det er også greit å tenke over at det ofte er kaldt og kanskje også vått i bunnen av en kano. Ta med ekstra liggeunderlag eller noe sånt som isolasjon.

Det er jo bare å prøve! Fungerer det ikke, så lager dere camp. Blir det korte etapper, så er vel det også helt greit. Det er fint å være ute med småttinger!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Er det to voksne (mor og far?) og èn unge på 9 mnd, eller er det andre i turfølget?

Hvor lange transportetapper?

Har du en baby som er flink å sove, hadde jeg tatt med bag-delen til vognen. Da har du en trygg og god krybbe som gir god beskyttelse, er godt isolert, med solskjerm og regntrekk om du tar det med. Like god i kanoen som i teltet hvis du har plass 👍

Padling i sovetiden, det hadde jeg forsøkt å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen beredskapsplan hvis du skulle gå rundt og ungen faller i vannet. Hvor lang tid regner du det kan gå før du kan få tørt varmt tøy på ungen. så små har ikke utviklet temperaturregulering systemet sitt. Hvilken vanntemperatur regner du med? Håper du er forberedt på dette. Jeg synes ungen er altfor liten, men mulig jeg er altfor forsiktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler om at ni måneder er unødvendig ungt. 

Sørg i alle fall for at barnet faller i vannet hvis kanoen går rundt. Og ikke sitter fast i bagasje eller seter. Solskjerming og regntrekk synes jeg høres skummelt ut.

Endret av Eksilbergenseren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med sønnen vår da han var ett år. Brukte et kuttet Bamse liggerunderlag i midten av kanoen som han tumlet rundt på. Da var det Herr Bjørja som måtte styre og underholde poden, mens mor var motor. Det fungerte fint. Vi dro bare på tur når det var helt vindstille. De lange turene lot vi være. ikke ha for store ambisjoner når det gjelder etapper.

Tørre klær i vanntett pose etc dette kan du uansett fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordre ende er det lett å finne fine camp plasser, mens søndre ende er det mer berg og lengre mellom gode plasser. Mener å huske at det bare var en kort bæreetape rundt vannet. Ister er fin om man er heldig med været :)

Jeg hadde aldri tatt med min aktive barn på kanotur så tidlig, men eldste var med på sin første tur da hun var 20 mnd. Det gikk kjempe godt, siden foreldrene var lite ambiøse og hadde nesten for korte dags etaper.. Min sitter fremst med meg  ( mamma) og pappa padler mest. Lag ett tørt reir av underlag og noe til å beskytte mot sol. Men pass på at det ikke setter fast barnet ved kantring ..

Endret av Fjellgeita 10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten.... Husk å alltid ha på redningsvest selv også når du padler med barn. Jeg har tidligere ofte droppet vesten nær land når det er badetemperatur. Men etter å ha lekt med ungene i vannet, og slept rundt på barn som har badet med redningsvest har jeg sluttet med det. Det er overraskende vanskelig å holde seg selv flytende mens man håndterer barn i vannet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.4.2017 den 23.46, virrma skrev:

Jeg tror ikke vi var i kano den sommeren hun var ca 6 mnd, men årene etter hadde vi noen turer. Jeg og ei venninne hadde til og med en optimistisk ukestur i Sverige med to jenter på 2,5år - dvs beste trassalder. Jeg skal ikke si så mye om den turen, men ruta måtte i alle fall justeres ganske kraftig. ;)

Unger er nå så veldig forskjellige, men min erfaring var at min datter i liten grad trivdes med å være passasjer, enten det var i pulk eller kano. Det var fint så lenge hun sov, men ellers ble hun rastløs/misfornøyd. Turer de tre første leveårene ble stort sett turer til en basecamp, og heller dagsturer derfra. Det kan kanskje være et bra konsept på Isteren også?

Kano-praktisk så lå hun stort sett foran meg i kajakken, og jeg hadde henne i et bæresjal på magen ved bæringer. Hvis hun var våken i kano var det omtrent fulltidsbeskjeftigelse å ta seg av henne. Med to voksne i kanoen kan jo det fungere helt greit at bare en padler, men det er klart at det påvirker avstandene man rekker over.

Det er også greit å tenke over at det ofte er kaldt og kanskje også vått i bunnen av en kano. Ta med ekstra liggeunderlag eller noe sånt som isolasjon.

Det er jo bare å prøve! Fungerer det ikke, så lager dere camp. Blir det korte etapper, så er vel det også helt greit. Det er fint å være ute med småttinger!

 

Takk for svar @virrma

Base-camp og dagsturer derfra er absolutt et godt alternativ, og det er jo det vi fort kan ende opp med. Vi har ingen ambisjoner om lange forflytninger, og tilpasser jo oss selvsagt etter hvor godt poden trives i kanoen. Dette skal skje på han sine premisser, ikke vi foreldre sine. 

Det blir nok jeg som står for padlingen, mens Kathrine er barneansvarlig. Viktigste er jo at vi får være ute i naturen og ikke vi skal knekke de store avstandene.

Vi ser på Sølnessjøen som et alternativ også. Mener å huske at du har vært der? Ser jo ut som et utrolig flott område og der har vi muligheten til å ta inn på hytte om det skulle bli nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Og forresten.... Husk å alltid ha på redningsvest selv også når du padler med barn. Jeg har tidligere ofte droppet vesten nær land når det er badetemperatur. Men etter å ha lekt med ungene i vannet, og slept rundt på barn som har badet med redningsvest har jeg sluttet med det. Det er overraskende vanskelig å holde seg selv flytende mens man håndterer barn i vannet. 

Vi har alltid på redningsvest. Med eller uten barn:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 den 20.09, Mareng skrev:

Er det to voksne (mor og far?) og èn unge på 9 mnd, eller er det andre i turfølget?

Hvor lange transportetapper?

Har du en baby som er flink å sove, hadde jeg tatt med bag-delen til vognen. Da har du en trygg og god krybbe som gir god beskyttelse, er godt isolert, med solskjerm og regntrekk om du tar det med. Like god i kanoen som i teltet hvis du har plass 1f44d.png

Padling i sovetiden, det hadde jeg forsøkt å få til.

Det er to voksne og et barn. Ingen andre i turfølget. Er litt skeptisk til å bruke bagdelen til vognen, men takk for innspill:) Vi ser ikke for oss lange transportetapper. Og om vi må holde oss i ro i flere dager er det helt greit. Vi må rett og slett prøve oss litt fram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 den 20.38, Per Fredrik skrev:

Har du noen beredskapsplan hvis du skulle gå rundt og ungen faller i vannet. Hvor lang tid regner du det kan gå før du kan få tørt varmt tøy på ungen. så små har ikke utviklet temperaturregulering systemet sitt. Hvilken vanntemperatur regner du med? Håper du er forberedt på dette. Jeg synes ungen er altfor liten, men mulig jeg er altfor forsiktig.

Vi planlegger å holde oss så nært land som mulig, i så om det skulle bli en velt kan vi ta oss inn til land veldig raskt. Alle ombord har selvsagt redningsvest og tørre klær pakkes i vanntett pakkpose. Men vi kommer uansett til å være veldig forsiktig i forhold til vær og vind og kommer ikke til å ta noen sjanser. Vi har en del er faring med padling i kano, og føler oss trygg på at vi kan gjøre de riktige vurderingene i forhold til sikkerheten. Vanntemperaturen vet jeg ikke, men kommer til å forhøre oss om dette med den lokale campingen. Om det av en eller annen grunn skulle være unormalt kaldt i vannet vil vi vurdere å ta turen en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fjellgeita 10 skrev:

Nordre ende er det lett å finne fine camp plasser, mens søndre ende er det mer berg og lengre mellom gode plasser. Mener å huske at det bare var en kort bæreetape rundt vannet. Ister er fin om man er heldig med været :)

Jeg hadde aldri tatt med min aktive barn på kanotur så tidlig, men eldste var med på sin første tur da hun var 20 mnd. Det gikk kjempe godt, siden foreldrene var lite ambiøse og hadde nesten for korte dags etaper.. Min sitter fremst med meg  ( mamma) og pappa padler mest. Lag ett tørt reir av underlag og noe til å beskytte mot sol. Men pass på at det ikke setter fast barnet ved kantring ..

Takk for info. Vi vurderer også Sølnessjøen eller Jyltringmarka. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har dere kommet dere på tur? Jeg lurer på å ta med ettåringen på noen veldig korte turer i løpet av sommeren. Men han liker ikke å sitte stille og elsker å bade, så tror det må bli når det er skikkelig varmt i vannet... Han sitter dog fint i både pulk, sykkelvogn og meis så håper jo litt på at han skal kose seg i kano også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2017 den 20.38, Per Fredrik skrev:

Har du noen beredskapsplan hvis du skulle gå rundt og ungen faller i vannet. Hvor lang tid regner du det kan gå før du kan få tørt varmt tøy på ungen. så små har ikke utviklet temperaturregulering systemet sitt. Hvilken vanntemperatur regner du med? Håper du er forberedt på dette. Jeg synes ungen er altfor liten, men mulig jeg er altfor forsiktig.

Så små barn tåler ofte mye mer enn vi skulle tro. Det finnes eksempler på at små spedbarn har overlevd med god margin i situasjoner hvor foreldrene ikke har klart seg. Men for all del, ikke for å oppfordre til å ta noen sjanser. Kombinasjonen vann og små barn er alltid en risiko. Det finnes spesialsydde redningsvester til de minste, 3 - 15 kg. Vanlig redningsvest med krave duger ikke. Husk at vektangivelsen på redningsvester ikke har noen betydning for flyteevnen, kun passformen. For stor vest kan føre til at barnet glir ut av vesten eller flyter feil i vannet og da kan ulykken være et faktum i løpet av få minutter.

Ellers så flyter små barn ofte en stund på "Pampersen", men dessverre med hodet ned og baken opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, marius-j skrev:

Har dere kommet dere på tur? Jeg lurer på å ta med ettåringen på noen veldig korte turer i løpet av sommeren. Men han liker ikke å sitte stille og elsker å bade, så tror det må bli når det er skikkelig varmt i vannet... Han sitter dog fint i både pulk, sykkelvogn og meis så håper jo litt på at han skal kose seg i kano også.

Hei.

Vi har fortsatt ikke kommet oss på kanotur. Har holdt oss til dagsturer til fots så langt, men planlegger telt-debuten for minstemann om ikke lenge. Blir nok ikke før i slutten av juli vi setter kursen mot Femund/Isteren/Sølnessjøen -traktene. Da er kanoen med og vi håper på en padletur, men vi har mange flere alternativ om været skulle bli dårlig eller han rett og slett ikke skulle trives i kanoen. Vi øver litt med redningsvest, og det ser ut som han trenger litt tid før han aksepterer den, så da må det mer øving til:)

Slik du beskriver det høres jo det ut som kano skal gå bra så lenge det ikke er for kaldt i vannet og dere holder kanoen nært land. Redningsvest er jo selvsagt en selvfølge, men det gjelder jo både voksne og barn. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, marius-j skrev:

Blir nok å vente til det er varmere i vannet ja. Og både vest og padling nært land er en selvfølge. Jeg er så pysete at jeg egentlig burde padlet på land. Men da heter det kanskje ikke padling lenger...

Haha:) God plan👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har hatt med ungene våre på overnattingsturer med kano før de har bikka året, og det har gått veldig fint. Vi plasserte junior foran meg i kanoen, dvs helt fremst. For at ting skulle virke kjent hadde vi med setet til ei reisetrille som rett og slett var ei ramme med fotstøtte, sete og ryggstøtte som vi la oppå et liggeunderlag fremst i kanoen. Når vi la junior på den, med redningsvesten på, roet han seg veldig fint. Tror han trodde at han lå i "vogna" med seler på. Våre har vært litt avhengige av å "sitte fast" for å sove i vogn, noe som jo er uaktuelt i kanoen. Så kombinasjonen av redningsvest og kjent sete gjorde susen for oss. 

Vi hadde med en løs solskjerm  som vi flyttet litt rundt avhengig av solretning når det trengtes, men var nøye med at junior ville falle fritt ut av kanoen om vi skulle kantre. Jeg satt også så nærme at jeg var i gripeavstand om noe skulle skje, så ganske trygg på at jeg hadde tatt han med ut i et evnt velt. Føler vel egentlig aldri at det var noe risiko for velt, siden vi ikke var utpå i bølger og har bare padla nærme land. Vi hadde en tur fra Femunden til Håsjøen, hvor det blåste opp litt når vi var helt nord på Femunden. Da var det greit å ha med bæresele, også kunne jeg bare ta minstemann på ryggen og gå, mens mannen min og storebror padla kanoen ut av Femunden. Vår erfaring er at det er finest å padle på mindre vann, vassdrag uten så mye fall med de små, da det blir mindre værutstatt. Istern kan det bli ganske kvasse bølger om det begynner å blåse. Men om man feks har retrettmulighet langs land og man har med feks bæretøy, er det jo bare å la være å ta med ungen ut i bølgene. Med så små unger i kanoen ville jeg ikke vært lenger ut enn at det er kort å svømme/vasse inn til land, og aldri krysset noe som helst. Men det har du sikkert tenkt på selv. 

Et annet veldig barnevennlig turpadlemål jeg kan anbefale er Fjorda, som ligger mellom Sperillen og Randsfjorden. Tror det er det vannet i Norge med lengst strandlinje i forhold til areal. Her er det masse små holmer, odder, øyer og nes, og du føler at du padler langt selv om du kanskje bare har forflyttet deg noen hundre meter i luftlinje. Flott sted å ligge basecamp og dra på ekspedisjoner også når barna blir litt eldre. Dette er et mye brukt område, slik at i høysesong kan det være travelt. Vi var der i slutten av juni for noen år siden, det gikk helt fint, og hadde ikke noe problem med å finne egne leirplasser. Det er godt tilrettelagt med leirplasser og doer som tømmes, så selv om det er mye brukt er det ikke fullt av dritt som mange andre plasser. 

Mygg er jo en utfordring der det er fine kanoforhold. I fjor sommer tok vi med et myggtelt med bunn på ferieturen. Det var helt genialt, og vi skulle gjerne hatt det med på kanoeturene når ungene var så små. Både for å beskytte mot mygg, og for å ha en barnevennlig plass å være. Man skal jo ikke smøre dem inn med sterke myggmidler, og våre har ikke vært så gira på å ha myggnett over hodet. Det geniale med myggteltet var at det hadde bunn, slik at det fungerte fint som et myggfritt og trygt lekerom mens feks mor og far satte opp telt eller lagde mat. Utrolig hvor mye man kan finne feks på leirplasser, som er spennende å putte i munnen (og som mor og far ikke er like begeistra for at blir spist) i den aldreren... og med myggteltet føler de at de er med, sjøl om de er bura inne... og kunne leke med og spise mors og fars selekterte utvalg... Pluss utrolig behagelig for mor og far å sitte inni når ungene var i seng. Digg å både nyte utsikten og innta næring uten å bli spist opp selv..

God tur! kos dere!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2017 den 15.57, Anders Eriksen skrev:

Takk for info. Vi vurderer også Sølnessjøen eller Jyltringmarka. Vi får se.

Hadde valgt Jyltingsmarka fremfor Isteren med et så lite barn. Det er ikke alltid så lett å hoppe i land hvor som helst hverken i Isteren eller Sølensjøen når mini ikke vil mere. Har sittet værfast på ei 2m sandstrand i enden av Sølensjøen og bare myr og kratt til alle kanter en hel dag, med hvite skumtopper på bølgene. Vi padlet på harde livet på kvelden for å komme oss derfra og til et sted vi kunne telte. Da var vi glad at minstefrøkna var 4 år og ikke baby.

Ellers tut og kjør på tur. Både min yngste og min søsters yngste var i kano før de kunne gå. Liggeunderlag i bunnen og evt teppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.