Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten sommer 2017


erikk

Anbefalte innlegg

Hei

Har planer om en tur til Lofoten på ca 1 uke i sommer. Hva må man se, hvilke fjell må man opp på, hvilke vann må man teste fluestanga i, hvor telter man etc etc? Tar gjerne i mot tips dersom noen har noe å dele :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

Har du noen tanker om hvilken øy / øyer du ønsker å bruke mest tid på? Og foretrekker du fjelltur, kajakk, fjære eller fjellvann? Mye å velge i her oppe ;-) 

 

Har egentlig ikke tenkt så mye på hvilken øy/øyer nei, den fineste ;) Foretrekker fjelltur og fjellvann, men fint å telte i fjæra noen netter også ser jeg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville vitja vestlege delar av Lofoten. Desse er flottast. Men diverre også dei mest vitja, og kaotiske midtsommars. Kva tid reiser du? Er det i Juli vil eg tru at ein kvar tur som er lenger enn "turistrekkevidde" er bra. Er nokre slike mellom anna i området Moskenes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske er ikke akkurat mitt område. 

Men kan anbefale Reine. Fint å ta båt ut til  Kirkefjord. Her er det flere topper og nydelig på Bunnesstranden. 

Har kjørt hele Lofoten og synes det var finest i vest mtp naturen. Var der rundt 16.juli 2015 og opplevde ikke turismen som skremmende. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mandarin said:

Fiske er ikke akkurat mitt område. 

Men kan anbefale Reine. Fint å ta båt ut til  Kirkefjord. Her er det flere topper og nydelig på Bunnesstranden. 

Har kjørt hele Lofoten og synes det var finest i vest mtp naturen. Var der rundt 16.juli 2015 og opplevde ikke turismen som skremmende. 1f642.png

Vest-Lofoten (Flakstad og Moskenes) har deifintivt det mest dramatiske og spektakulære landskapet, og veldig mye flott turterreng for både kortere og lengre turer.
Turismen i Lofoten blir bare verre og verre (for noen kanskje bedre og bedre :) ). Særlig merkes det godt i vest, der det er trangere og mindre plass for alle. Når turister slår opp telt på kirkegårdene har det gått for langt.
De siste par årene har antall turister også om vinteren eksplodert, leiebilene ligger strødd i grøfta (utlendinger som aldri har kjørt på snø) og på de mest populære plassene må du nærmest trekke kølapp for å få tatt et bilde.

(Vedlagt et par bilder som viser bobilturister som samler seg om kvelden for å se midnattsola).

s_0907_9997.jpg

s_0807_4463.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der i juli i fjor, og syntes ikke det var plagsomt med turister. Eneste er at overnatting kan være dyrt og at en gjerne bør forhåndsbestille. Angående hva man må se, så er det det jo flott overalt, og dessuten veldig væravhengig. Fjell kan forsvinne i tåka. Bildet ovenfor viser vel Eggum, et av favorittstedene vi besøkte. I samme området er Undstad, det anbefales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Hege Szyrxzc said:

Var der i juli i fjor, og syntes ikke det var plagsomt med turister. Eneste er at overnatting kan være dyrt og at en gjerne bør forhåndsbestille. Angående hva man må se, så er det det jo flott overalt, og dessuten veldig væravhengig. Fjell kan forsvinne i tåka. Bildet ovenfor viser vel Eggum, et av favorittstedene vi besøkte. I samme området er Undstad, det anbefales også.

Ja, det nederste bildet er fra Eggum på yttersia av Vestvågøy - fantastisk plass. Det andre bildet er fra rasteplassen ved Skagsanden like ved Ramberg på Flakstadøya.
Unstad er også flott, og mye besøkt av bølgesurfere. Nå er det tunnel til Unstad, men en avstikker oppover gammelveien anbefales, super utsikt! Og derfra kan man ta en flott tur utover fjellrekka på høyre side.

 

s_0809_6001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd her i 10 år og registrerer økningen i turisme både sommer som vinter. Men mener personlig at bortsett fra på de aller mest typiske turiststedene som Kvalvika, Eggum, Bunesstranda osv. er det ikke plagsomt mye folk (= du finner fint en teltplasss 100m unna andre). De fleste plasser over 30 min fra bilvei er du faktisk helt alene det meste av året (etter MIN erfaring). Om jeg skal nevne et par fjellvann vil jeg trekke fram Strømøyvatnet (Flakstadøy) og Lyngedalsvatnet (Vestvågøy). Men dette er nok ganske preget av mine personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må og si meg enig i at det er villere og flottere hvor lenger ut man kommer mot Moskenes, men hele Lofoten er full av flotte perler. Kan tipse om boka På tur i Lofoten av Lofoten Turlag som er en fantastisk bok for planlegging av tur. Å ta med teltet til en av de tre strendene på yttersiden av Moskenes (Bunes, Horseid og Kvalvika) er kjempeflott, kanskje da Horseid spesielt. Ellers skal det være flere flotte fjellvann å fiske i, men det har jeg ikke prøvd. Etter kjapt søk på google så fant jeg endel informasjon. Men der oppe er det det bare å velge og vrake i utrolige flotte turer høyt og lavt :) Min neste siste tur var ifjord sommer, og la ut noen bilder her inne hvis det er til inspirasjon:


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.4.2017 den 12.09, Bjørn J skrev:

Vest-Lofoten (Flakstad og Moskenes) har deifintivt det mest dramatiske og spektakulære landskapet, og veldig mye flott turterreng for både kortere og lengre turer.
Turismen i Lofoten blir bare verre og verre (for noen kanskje bedre og bedre :) ). Særlig merkes det godt i vest, der det er trangere og mindre plass for alle. Når turister slår opp telt på kirkegårdene har det gått for langt.
De siste par årene har antall turister også om vinteren eksplodert, leiebilene ligger strødd i grøfta (utlendinger som aldri har kjørt på snø) og på de mest populære plassene må du nærmest trekke kølapp for å få tatt et bilde.

(Vedlagt et par bilder som viser bobilturister som samler seg om kvelden for å se midnattsola).

s_0907_9997.jpg

s_0807_4463.jpg

Oi, da var vi nok heldige. 

På Bunesstranda, med knallvær og den nydelige solnedgangen, var det kanskje 7 telt totalt. Men det er kanskje mange som tar dagstur uten overnatting. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her, tusen takk! Mtp overnatting så har vi vel tenkt å bo i telt hele uka, mest sannsynlig, men vi er nok avhengig av å få ladet telefoner, kamera etc et sted. Noen som har lure tips mtp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips ja. Glem telefonen. Et lurt, generelt turtips er å legge ruta utenfor mobildekningen. Den siste villmark. 

Men helt konkret. Ta turen til Reine og ferga til Vindstad i Kjerkfjorden. Derfra kan du feks gå over til Hermannsdalen, uten å møte andre enn Huldra. Det er ikke kødd, jeg har gjort det selv. Et utrolig sted, fortsatt ganske urørt tror jeg. Og så har du jo Hermannsdalstind rett syd/vest for "stranda". Lofotoddens høyeste er et must hvis du er sprek og fri for høydeskrekk. 

Alternativt fra Å. Ut gjennom skaret bak Å-vannet til Refsvika. Hvis de har begynt å selge tørrfisk på klingende italiensk der, begynner jeg å grine. Men de har ikke det. Det er for langt å gå. 

Mitt tips for å få en så naturfasinerende tur som mulig er å komme seg ut på yttersia. Der er det mindre tilgjengelig og mindre folksomt. Bare glem telefonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.