Gå til innhold
  • Bli medlem

Bredde, type og materiale på skifeller til fjellski?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg har Åsnes Nansen med de bredeste kortfellene som passer skien. Gliden er ikke så mue å skryte av.

Hva vil gi best effekt av å velge en smalere syntetfell, eller en like bred korfell i mohair?

Jeg har prøvd en smal syntetkortfell på Åsnes Combat for mange år siden på påskeføre. Så vidt jeg kan huske ga dette både grei glid og rikelig feste. Men på hardt føre mister man gjerne festet ved en smalere skifell, spesielt når man kanter skiene?

Vurderer en litt smalere kortfell i mohair for Nansen skiene mine, men er usikker på om det er ett bra valg?

Hva bruker/anbefaler dere til fjellski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har 45 mm kortfell på Nansen. Har hatt både nylon og mohair. Mohair gir betre gli, og bra feste, heilt til det litt våte forhold då er det nylon som gjeld. Så kanskje vil eg kjøpt eit par 45 mm mohair hadde eg vore deg, og så hatt nylonfellane til dei være dagane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
33 minutter siden, Tessatroll skrev:

Forøvrig kan ein oppnå mykje med å bruke felleimpregnering, om du ikkje allerede har testa det. Gir betre gli. 

Det har jeg ikke prøvd. Jeg har forsøkt å gnikke litt rosa glider på, men det gir kanskje ikke smme effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Det har jeg ikke prøvd. Jeg har forsøkt å gnikke litt rosa glider på, men det gir kanskje ikke smme effekten?

Trur rosa og gul glider er nokså likt rosa og gul felleimpregnering frå Montana? Men no vart eg i tvil når du seier det du gjer, for eg synes det har stor effekt, kanskje spesielt på langefeller i nylon, men også kortfellar.

 Valg etter temperatur i alle fall :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet både på Ingstad og Amundsen. Mohair i 45 glir bedre enn 35 syntet stort sett under alle forhold. 

Syntet trekker ikke vann like mye som mohair, så på påskeslush er syntet best. De slites heller ikke så fort på skare/isete underlag som mohair. Til alt annet foretrekker jeg mohair pga glid.

Så lenge du ikke skal trekke pulk eller gå ekstra bratt, er en så smal fell som mulig å foretrekke. Du får uansett bedre feste en smurning, og smalere fell tar mindre knekken på gliden.

Åsnes har omsider kommet med 35mm mohair også, jeg har nettopp skaffet meg dette (har ikke prøvd de) men jeg regner med at disse også skal gi greit feste selv på Ingstad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
47 minutter siden, Omnilite skrev:

Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet både på Ingstad og Amundsen. Mohair i 45 glir bedre enn 35 syntet stort sett under alle forhold. 

Syntet trekker ikke vann like mye som mohair, så på påskeslush er syntet best. De slites heller ikke så fort på skare/isete underlag som mohair. Til alt annet foretrekker jeg mohair pga glid.

Så lenge du ikke skal trekke pulk eller gå ekstra bratt, er en så smal fell som mulig å foretrekke. Du får uansett bedre feste en smurning, og smalere fell tar mindre knekken på gliden.

Åsnes har omsider kommet med 35mm mohair også, jeg har nettopp skaffet meg dette (har ikke prøvd de) men jeg regner med at disse også skal gi greit feste selv på Ingstad.

Godt svar på aklurat det jeg lurte på 👍

Da blir det en smal mohair kortfelle til neste år, så får vi se hvordan det er å gå med :)

Men faktisk, selv med pulk på 35kg i småkupert terreng synes jeg smørning klart er mye bedre enn feller, så lenge føret tillater smørning. Tar meg heller noen smørepauser, siden jeg sparer en del energi på å "gli" med smørning kontra å "gå" med feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
51 minutter siden, Tessatroll skrev:

Trur rosa og gul glider er nokså likt rosa og gul felleimpregnering frå Montana? Men no vart eg i tvil når du seier det du gjer, for eg synes det har stor effekt, kanskje spesielt på langefeller i nylon, men også kortfellar.

 Valg etter temperatur i alle fall :) 

 

 

Har lest tester av disse gliderne, med tanke på temperatur. Det er forsvinnende liten forskjell i gliden, og jeg fant den gang ut at med rosa kommer man langt.

På skiene bruker jeg det allikevel bare 1 gang i sesongen, eller mindre :) Synes forskjellen med og uten glider på sålen er svært liten, men nå er ikke langrenn i spor min greie heller 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mareng skrev:

Godt svar på aklurat det jeg lurte på 1f44d.png

Da blir det en smal mohair kortfelle til neste år, så får vi se hvordan det er å gå med :)

Men faktisk, selv med pulk på 35kg i småkupert terreng synes jeg smørning klart er mye bedre enn feller, så lenge føret tillater smørning. Tar meg heller noen smørepauser, siden jeg sparer en del energi på å "gli" med smørning kontra å "gå" med feller.

Heilt samd. 

Eg tek fellar av så snart det er mogleg, og ventar så lenge eg kan med å legge dei pæ. Det tek så kort tid å ta dei av og på, og det er energibesparande å få gli ut skia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mareng skrev:

Har lest tester av disse gliderne, med tanke på temperatur. Det er forsvinnende liten forskjell i gliden, og jeg fant den gang ut at med rosa kommer man langt.

På skiene bruker jeg det allikevel bare 1 gang i sesongen, eller mindre :) Synes forskjellen med og uten glider på sålen er svært liten, men nå er ikke langrenn i spor min greie heller 1f609.png

Gul har vel klart si viktigste oppgave som opplagsglider. 

Kva gjeld effekten av glid ski må me vere samde om å vere djupt ueinige! 😆 Forskjellen på godt preppa ski og ski som vert preppa ein gong for året er enorm synes eg, med litt bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Jeg bruker 45mm mohair og 35mm syntet både på Ingstad og Amundsen. Mohair i 45 glir bedre enn 35 syntet stort sett under alle forhold. 

Syntet trekker ikke vann like mye som mohair, så på påskeslush er syntet best. De slites heller ikke så fort på skare/isete underlag som mohair. Til alt annet foretrekker jeg mohair pga glid.

Så lenge du ikke skal trekke pulk eller gå ekstra bratt, er en så smal fell som mulig å foretrekke. Du får uansett bedre feste en smurning, og smalere fell tar mindre knekken på gliden.

Åsnes har omsider kommet med 35mm mohair også, jeg har nettopp skaffet meg dette (har ikke prøvd de) men jeg regner med at disse også skal gi greit feste selv på Ingstad.

Eg har ikkje sett at dei har komt i 35mm! Då skal det handles gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.