Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt valg.


Travitor

Anbefalte innlegg

Hei, er på utkikk etter er 2/3 mannstelt, vurderer Fjellheimen Superlight 2 camp noen som har noen gode tips til evt andre typer/priser og funksjonalitet ( Beklager skrive feil)

lyst på et telt som jeg kan lett ta med meg selg uten at det blir for tungt, og at det ikke er vanskelig å pakke ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, Travitor skrev:

Hei, er på utkikk etter er 2/3 mannstelt, vurderer Fjellheimen Superlight 2 camp noen som har noen gode tips til evt andre typer/priser og funksjonalitet ( Beklager skrive feil)

lyst på et telt som jeg kan lett ta med meg selg uten at det blir for tungt, og at det ikke er vanskelig å pakke ned.

En generell anbefaling er at 3-mannstelt er akkurat passe for 2. 3 betyr som oftest at det er fysisk plass til 3 (små) mennesker, liggende, i teltet samtidig. Da er gjerne ikke bagasje, bevegelsesrom, eller komfort tatt med i regningen. En annen ting en bør ta hensyn til er hvor mye dere skal sitte i teltet.

Det finnes lette telt, men en fellesnevner for lette telt er at de ofte har lavere takhøyde, tynnere duk, spinklere barduner, teltstenger og teltplugger.

Fjellheimen er et helt greit telt, og mange er svært fornøyd med dette. I tillegg er SL versjonen ganske lett. Velg dog 3-mannsversjonen om dere er 2 stk som skal bruke det på regelmessig basis. Jeg hadde X-trem 3 camp. Jeg solgte det og kjøpte et Hilleberg Keron. Begge disse teltene er tunge og beregnet for 4 sesongsbruk, så kanskje litt utenfor ditt scope. Et annet Helsport telt som høster mye lovord er Reinsfjell (finnes og i SL). 2-er versjonen er romslig for en. 3-er er sikkert derfor romslig til 2. En fordel med  kuppelkonstruksjonen på dette er at begge får hver sin utgang og fortelt. Hillebergs Rogen kan minne om Reinsfjell, men det finnes såvidt jeg vet ikke i 3-manns.

Om det skal brukes i områder der en risikerer nedbørsdager hvor en blir i lengre perioder i teltet bør en ha litt mer plass, takhøyde, og kanskje rette endevegger. Dessverre finnes det ingen veldig lette telt i denne kategorien som jeg kjenner til.

Jeg har også et telt fra Tarptent (Moment DW). Det er kun for 1 person, men de har også større varianter i tilsvarende konstruksjon med to dører.

Av tunneltelt (slik som Fjellheimen) så finnes det også andre produsenter i varierende prisklasser, men jo billigere de er, jo tyngre pleier de å være.

Når det gjelder kvalitet så synes jeg at Hilleberg virker noe kvassere på kvaliteten, men det er basert på min sammenligning av fjellheimen x-trem og hilleberg keron. Kundeservicemessig har jeg hørt at Hilleberg ikke er helt i toppen. Helsport er, av egen erfaring, helt fantastiske på kundeservice. Da jeg bestilte Reinsfjell i outleten ringte jeg dem umiddelbart og ba om to ekstra pluggfester. Dette sydde de på før de sendte det, uten ekstra kostnad. I tillegg la de ved to ekstra plugger gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.