Gå til innhold
  • Bli medlem

Forberedelse til langtur


rayun

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle gi dere et lite innblikk i det som kanskje ender opp i en langtur på sykkel.

Siden påsken i år ikke skulle tilbringes til fjells har jeg plukket fram sykkelen. Etter å ha blåst av noen års støvlag og pumpet opp dekkene bar det ut på veien. Siden været var bra på den første turen hadde jeg ikledd meg den korte sykkelbuksa med passe tjukk padding. Turen gikk på flat fin vei og var ikke lenger enn ca 20 km. Oppsummert etter å ha steget av sykkelen hjemme: 1, Utrolig deilig at turen ikke var lengre. 2, Jeg er adskillig tjukkere enn paddingen. 3, Jeg følte gleden av å sykle igjen.

En naturlig konsekvens av disse første 20 kilometer er selvfølgelig at langtur på sykkel har poppet opp som en god idé. Men, og det er viktig, noen tilpasninger må til. Jeg ønsker å endre forholdene i punkt 1 og 2 slik at punkt 3 blir uforandret. Ja, hvor vanskelig kan det egentlig være?, tenkte jeg og dukket enda lenger inn i klesskapet. Helt innerst fant jeg trøya og klubb buksa fra den gang jeg var aktiv (i styret) i sykkelklubben. Denne bib buksa bestilte jeg med ekstra tjukk padding og har aldri angret ett sekund, unntatt alle de ganger jeg ikke sitter på sykkelen. Jeg er over middels svai i ryggen og med ekstra tjukk padding og ekstra tjukk mage går jeg Donald, ja han tegneserie figuren altså, en høy gang. Nå hadde det selvfølgelig vært på sin plass med et bilde, men jeg har ennå, til tross for alderen et snev av selvinnsikt. Det det derimot blir bilder av, ja kanskje allerede senere i dag, er noen oppgradering på sykkelen sånn i håp om å bedre komforten på en langtur. Til tross for at Donald drakten helt klart rørte ved noe i punkt 1 skjønte jeg at dette ikke bare ville koste svette og tårer. Så etter noen flere turer på 20-25 km ble jeg nødt til bruke noen kroner også. Mer om dette senere for nå sier fruen at vi må handle inn for de neste Påskedagene. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, rayun skrev:

Tenkte at jeg skulle gi dere et lite innblikk i det som kanskje ender opp i en langtur på sykkel.

Siden påsken i år ikke skulle tilbringes til fjells har jeg plukket fram sykkelen. Etter å ha blåst av noen års støvlag og pumpet opp dekkene bar det ut på veien. Siden været var bra på den første turen hadde jeg ikledd meg den korte sykkelbuksa med passe tjukk padding. Turen gikk på flat fin vei og var ikke lenger enn ca 20 km. Oppsummert etter å ha steget av sykkelen hjemme: 1, Utrolig deilig at turen ikke var lengre. 2, Jeg er adskillig tjukkere enn paddingen. 3, Jeg følte gleden av å sykle igjen.

En naturlig konsekvens av disse første 20 kilometer er selvfølgelig at langtur på sykkel har poppet opp som en god idé. Men, og det er viktig, noen tilpasninger må til. Jeg ønsker å endre forholdene i punkt 1 og 2 slik at punkt 3 blir uforandret. Ja, hvor vanskelig kan det egentlig være?, tenkte jeg og dukket enda lenger inn i klesskapet. Helt innerst fant jeg trøya og klubb buksa fra den gang jeg var aktiv (i styret) i sykkelklubben. Denne bib buksa bestilte jeg med ekstra tjukk padding og har aldri angret ett sekund, unntatt alle de ganger jeg ikke sitter på sykkelen. Jeg er over middels svai i ryggen og med ekstra tjukk padding og ekstra tjukk mage går jeg Donald, ja han tegneserie figuren altså, en høy gang. Nå hadde det selvfølgelig vært på sin plass med et bilde, men jeg har ennå, til tross for alderen et snev av selvinnsikt. Det det derimot blir bilder av, ja kanskje allerede senere i dag, er noen oppgradering på sykkelen sånn i håp om å bedre komforten på en langtur. Til tross for at Donald drakten helt klart rørte ved noe i punkt 1 skjønte jeg at dette ikke bare ville koste svette og tårer. Så etter noen flere turer på 20-25 km ble jeg nødt til bruke noen kroner også. Mer om dette senere for nå sier fruen at vi må handle inn for de neste Påskedagene. 

Kan jeg kan du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg skal rett og slett begynne med et bilde av sykkelen som den var nå i år før påske.

WP_20170407_001.thumb.jpg.f6767d3ffea36e976e290fbf8b3026c5.jpg

Vi snakker altså om en DBS Intruder Patrol som jeg kjøpte for 15 år siden. Den gang som nå ønsket jeg meg en Touring sykkel og den gang som nå glimret de gode utgavene av denne type sykler med sitt fravær i norske butikker. Og siden jeg ikke fikk det jeg helst ville ha endte jeg opp denne som i og for seg ikke var noe dårlig valg har det vist seg. Joda, ting er skiftet ut over tid og siden det ennå er en stund til jeg ropes inn til middag skal jeg redegjøre for nå.

Kjedet skiftes hyppig, ja kanskje ikke veldig, men ihvertfall litt hyppig for å slippe å skifte de andre greiene sjeldnest mulig. Den gang denne sykkelen sto i butikken manglet mye elementært utstyr som var helt vanlig på sykler når jeg var guttunge. Selgeren kunne berolige meg med at denne sykkelen var komplett, akkurat slik en Offroad´er skulle se ut. Siden jeg den gang ikke var så gammel som nå og ikke ville virke helt bortreist nikket jeg aksepterende til mangel av skjermer, lys, støtte og bagasjebrett. Jeg tok med meg det strippede eksemplaret og tenkte jeg skulle få en langtursykkel ut av den en vakker dag.

Det første som røyk var dempegaffelen. Med fullpakket sykkel kjørte jeg ned i et hull i veien og fjæren i demperen sa takk for seg. Demperen på bildet er den nye som slett ikke er ny nå lenger. På samme tur erfarte jeg at setet ikke passet meg og at skjermene ikke passet sykkelen. Nytt sete ble anskaffet og det har jeg ennå. Plastskjermene har jeg kjøpt mange sett av siden de sjelden sitter veldig godt på sykkelen. Enten har de falt av et eller annet sted eller så har jeg oppdaget at de ligger igjen i bussens lasterom etter at jeg ikke lenger er med.

Det var også sånn at jeg ikke var på langtur hver gang sykkelen var i bruk så da ble pedalene byttet i kombi klikkpedal. Akkurat dette ble jeg så begeistret for at senere langturer ble tatt med en litt turaktig SPD sko. Tilslutt måtte jeg innse at det ikke lenger var nok å skifte kjede så da ble det komplett sett av lager,krank, pedalsett foran og kasset og løpehjul bak. I tillegg har jeg byttet dekk og bremseklosser.

Det har så langt ikke vært en dyr sykkel å eie. Så da er vi kommet dithen at å gjenoppta en lengre sykkeltur ikke bare vil koste meg svette og tårer. Jeg har nemlig slanket slanket lommeboka med en tusenlapp i komforten tegn. 

Etter mye surr og utenomsnakk er jeg egentlig der som mitt første innlegg endte, nemlig en komfortøkning til en tenkt langtur i sommer. 

Det første jeg gjorde noe med var skjermene. Etter at forskjermen datt av når jeg traff søppelkassa før treningsturen egentlig hadde kommet skikkelig igang forandrer ikke det faktum at disse plastgreiene er noe dritt. En 5-6 forskjellig fargede strips løste problemet midlertidig.

For å være mer forberedt til neste tur skulle nye skjermer på plass. Jeg oppdaget nå at dempegaffelen kun hadde skruefesteanordnig på venstre side og at de er til skivebremser. Jeg ser helt klart fordelen av sånne fester, men siden jeg ikke har skive, men felgbrems ville jeg jo mye heller hatt feste til skjermer og da helst på begge sider. Vel et par slangeklemmer løste saken. 

WP_20170407_002.thumb.jpg.70c5b69109e209820b6c105041df68f0.jpg

Og så la jeg ivei. Singelen i innkjørselen bestemte seg for å ligge helt i ro og da jeg  ikke traff søppelkassa var det ikke tvingende nødvendig og få dem på plass, men pent ble det. Etter 13 km prikket det såpass i hendene at en stopp ble innvilget. Hadde jo selvfølgelig glemt vann så en snickers sørget for at magen og blodsukkeret holdt seg stabilt.

WP_20170407_004.thumb.jpg.76d0b73cd77c753c7e2088bd8307389f.jpg

De nye skjermene sitter fortsatt på så et bilde måtte tas. På hjemveien overbeviste jeg meg selv om at prikking i hendene kunne minskes, ja kanskje helt unngås vist jeg fikk meg nye holker. 

WP_20170411_001.thumb.jpg.1d719c4f34a2f60fbda3d85310bdf8c2.jpg

For å avhjelpe dovne hender / fingre lagde jeg noen polstrede holker som var bedre enn de kunne se ut som. Ja, egentlig er de vel ikke veldig gode om jeg skal være ærlig og derfor er de nå byttet til disse:

WP_20170411_002.thumb.jpg.68d370d87bfba9b361ae5731f52b8635.jpg

Jeg syns de var styggdyre, men fant de til nesten halv pris i England og da kunne jeg ikke la det gå fra meg. Kona syns også at de er mye penere enn de taperullene jeg hadde før. Jeg er ganske vant til å være enig med kona, så jeg må vel gi hun rett i dette også. Når vi hadde beundret dette synet en stund ville ikke stativet eller støtta, eller hva det nå heter mer. Det ga fra seg et lite klynk og hadde jeg ikke tredd støttende til hadde helt sikkert speilet måttet ta i mot det hele. Heldigvis hadde jeg vært forutseende og allerede anskaffet en erstatning for den som nå ga opp. Støtter er best til å gjøre det støtter er best til når de ikke har noen lyter og mangler. Den aktuelle støtta, altså den som akkurat fikk sin endelikt begynte å slite allerede for noen år siden da den ikke bare skulle holde seg selv opp, eller er det nede. Ja kort fortalt gjorde den nok sitt beste med å holde sykkel og tung bagasje stabilt under en overfart i høy sjø med Sognekongen på vei til Florø. Jeg følte nå at jeg var så godt som klar for ny langtur og litt revet med monterte jeg også bagasjebrettet som jeg hadde laget noen nye fester til. Det viste seg, jeg holdt på å si selvfølgelig at de gamle festene ikke var lange nok etter at nye skjermer var montert. De nye skjermene bygger litt mer i høyden og da ble festebrakettene for korte. Overraskende nok passet de nye festene jeg hadde laget og bortsett fra festebraketten til styreveska er ikke jeg, men sykkelen klar for langtur. 

WP_20170413_002.thumb.jpg.3544b0cae1cfd3d3fd02be55e5648daf.jpg

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "helt klar for tur" var vel å betrakte som en skrivefeil begått i pur glede etter endt bagasjebrettmontering for noen dager siden. Ett par småting har dukket opp og krever handling. Det mest presserende er selvfølgelig bakbremsen. De nye festene som jeg har laget for å feste bagasjebrettet i framkant og til sykkelens ramme er for tjukke i godset. Det er jo isolert sett en god ting, men litt upraktisk siden den nå hindrer bremsens frie utfoldelse. Problemet ligger i at den halvmåneformede wirerføreren som går inn mot V-bremsen nå stopper i de fine nye festene mine og resultatet er svært dårlig brems på bakhjulet. En løsning her krever ytterligere bruk av "de små grå" så jeg går derfor over til neste emne. 

Det handler fortsatt om bagasjebrettet og fester. Ikke de festene jeg nettopp har vært innom. Nei, dette er noen helt nye fester og i likhet med de forrige som ,ja, ikke ble helt bra skal jeg lage disse også. 

Det har ikke vist seg, men det kan hende det vil vise seg at de nye fine festene, altså de jeg alt har fortalt om, har blitt så lange at de kan bli for svake. Dette er selvfølgelig en oppkonstruert pessimisme, men tung bagasje og ujevn vei kan jo påvirke den uberegnede styrken disse festene måtte ha. Det er her de nye nye festene kommer inn. Jeg vil ha en avstiver fra bagasjebrettets midt, altså oppe, og ned til festet ved bakgaffelen. 

2 passende metallstenger ble kappet til etter mål og bøyd og tilpasset etter alle kunstens regler. Pusse og rengjøre og så fram med sveiseapparatet.WP_20170423_007.thumb.jpg.c4a8a6a0d6a4ec3065ed5e0d95835eae.jpg

Dette gikk over all forventning og hadde jeg bare avsluttet i tide så hadde dette også stått til forventningen. Godset i disse stengene var ikke like tjukt som godset i de tidligere nevnte fester og i et overivrig øyeblikk greide jeg brenne av stanga. Jeg ropte på guttungen og siden han i motsetning til meg er helt stø på hånda fikk han i oppdrag å redde prosjektet. 

WP_20170423_013.thumb.jpg.f18faf636ccea79327fc6f842eba1717.jpg

Dette ble utført raskt og greit og siden ingen av oss sveiset fast bagasjebrettet i felgen var vi svært fornøyd med vel utført arbeid. I morgen blir det mer pussing og en påfølgende lakkering og dernest en høytidelig montering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har sikkert de fleste trodd at bagasjebrettprosjektet mitt hadde strandet, men den gang ei. Så her her kommer en oppdatering for å underbygge at prosjektet er i aller høyeste grad er i rute.

Bagasjebrettet ble selvfølgelig både pusset, grunnet og lakkert i en lekker svart farge. Dette viste seg å passe særdeles bra siden resten av brettet allerede fra produsent var utstyrt med tilsvarende farge. Litt svart og gul krympestrømpe ble varmet over (den stygge) sveisen og da så det nesten ut som det var kjøpt i butikk.

Jeg ble så fornøyd at videre arbeid på brettet umiddelbart ble forkastet. Tror ihvertfall sykkelen nå er klar for tur. Bilde av bagsjebrettoppgradering følger under.:WP_20170428_001.thumb.jpg.8b4e563e3120b3686a945df1702fecc7.jpgWP_20170428_004.thumb.jpg.bc41ff9bd14a28e0898f2e9eaf83e4a5.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får helt tårer i øynene når jeg ser på bildene av sykkelen i innleggene over. Det er ikke bare fordi den er min, nei tenke seg til at den er rundt 15 år gammel. Nav og felg har rullet flere hundre mil og ser steike meg helt nye ut fortsatt. Ca halve distansen med stappfull fører og resten med ditto sidevesker og fullt bagasjebrett. Ikke en eneste eike er røket eller skiftet. Som tidligere nevnt er selvfølgelig slitedeler skiftet, men altså, resten av sykkelen er original og like fin. Nå er nok ikke mitt eksemplar født i Norge, men noe av kvaliteten og yrkes stoltheten ble nok denne sykkelen til del likevel.

WP_20170613_007.thumb.jpg.f1554a7812f17c5b819cec1545184e31.jpg

Så, hvorfor har jeg da tårer i øynene?,,,,,,,, Jo, det har seg nemlig sånn at denne sykkelen dessverre ikke får oppleve et gjensyn med sine forfedres dal. Trist, men sant. Nå vet ikke jeg om Øglænd lå i en dal, men jeg syns det passet litt inn i sjangeren her og låter litt sånn Istid aktig som igjen minner meg på været vi har nå om dagen. Må forresten huske å ta med lange underbukser.

Nei jeg kan ikke skylde på sykkelen. Årsaken tar jeg helt og holdent på mine skuldre, bokstavelig talt. Etter at en ødelagt skulder har plaget meg i snart 2 år har jeg etter ca 300 km på DBS´en nå i våres innsett at både pilleesken og samarbeidet går mot en slutt. Årets tenkte langtur lar seg ikke gjennomføre på denne sykkelen.

Hva i all verden, tenker du sikkert. Hva skjer´a? Blir det ikke tur?

Jo da, bare for å berolige bekymrede sjeler, eller kanskje mest meg selv, så klart det blir tur. Riktignok utsatt en ukes tid, siden brevet jeg trodde var fra kemner´n viste seg å være fra Kongsvinger sykehus. Siden jeg har litt egeninteresse i saken lot jeg ikke dette gå nevneverdig utover humøret, men så det positive i at turen da ikke blir så lang.

Så da står vi igjen med et spørsmål; Vist han ikke skal sykle på DBS´en, hva skal han sykle på da?

Han, i dette tilfelle vil det si meg, har nemlig gått til anskaffelse av en ny sykkel, men mer om dette om et par dager, for nå må jeg henge opp tøy, sier kona.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har det gått mer enn et par dager, men de har vært fylt av nødvendige oppgaver, så da så.

Jeg avsluttet forrige innlegg med å fortelle om ny sykkel så dette er naturlig nok tema for dette innlegget.

Skal jeg være helt ærlig og det bør man jo i visse sammenhenger, så er det med litt blandede følelser jeg tar ny sykkel i bruk. Det er ikke til å komme fra at DBS´en har tjent meg vel og det største savnet blir nok sykkelens allsidighet. Med påmontert bagasjebrett kunne jeg gjennomføre langturer uten tanke på veiens beskaffenhet. Og hjemme på treningsturer gikk det like greit enten det var asfalt, grus, eller endog enklere stisykling. Selv om det kanskje ikke er optimalt har jeg brukt en og samme sykkel til alt.

Når jeg innså at jeg ikke lenger kunne bruke gammelsykkelen begynte jakten på ny og denne gange hadde jeg fokus på det jeg alltid har ønsket meg, en Touringsykkel.

Jeg fant relativt fort ut at drømmesykkelen var en Trek 920. Denne kommer ferdig rigget for lange og krevende turer og takler de fleste underlag helt greit. Problemet var å få prøvesyklet her i landet og dernest prisen. Men så dukket denne sykkelen opp i en annonse på Finn og etter litt fram og tilbake tok jeg kontakt. Dessverre viste det seg at sykkelen var altfor stor så søket fortsatte. Noe senere ble det annonsert en Fuji Touring som jeg under tvil vurderte. Min største bekymring var de smale dekkene, men jeg tok nettet i bruk og leste meg opp bl.a. på blogger hvor denne sykkelen var brukt. Jeg likte det jeg leste og så tok jeg kontakt med selger som dessverre alt hadde solgt sykkelen. Imidlertid hadde denne stilrene sykkelen nå festet seg og jeg bestemte meg for å få tak i en sånn. En sjekk på nettsiden til Birk sport var resultatløst, men jeg fant den i flere utenlandske nettbutikker og på bakgrunn av tilbakemeldinger velger jeg en Engelsk sykkelbutikk. 

Så da sitter jeg der da, og har lagt inn alle de målene jeg skjønte noe av. Men usikkerheten slår inn. Hva om sykkelen ikke passer og jeg har jo heller ikke prøvd den. Jeg ser for meg all verdens problemer med reklamasjon og returer og toll og moms og blir plutselig usikker. Nei i morgen ringer jeg Birk og spør om de kan ta inn en i antatt riktig størrelse. Det føles på en måte tryggere og enklere. Som sagt så gjort og rett etter åpningstid den påfølgende dag er jeg på tråden.

,,,,; Ja, nå skal du høre, jeg lurer litt på en sånn Fuji Touring.

; Ja.

; Er det mulig å få prøvd en sånn?

; Ja.

; Eeehhh, jeg fant den ikke på nettsiden deres? Kan dere bestille opp en sånn?

; Det behøves ikke, vi har den inne så det er bare å komme.

Så sånn gikk det og uten at jeg skjønner hvorfor Birk på sine nettsider ikke viser at man kan få kjøpt slike sykler i Norge så ordnet det seg helt greit for meg. Så for alt jeg vet så er det kanskje andre forhandlere som også velger å ikke vise at de har Touringsykler. Uansett, en over 15 år gammel drøm er realisert og jeg er endelig eier av en dedikert Touringsykkel.

                                                                     Og slik ser en Fuji Touring 2017 ut.

WP_20170519_001.thumb.jpg.7e6b31b427c85d94f329637573f790f5.jpg

Leveres med bagasjebrett bak, men ikke lowrider framme, men skruefestene er der. Skjermer (ikke plast) og flaskeholdere er ekstrautstyr.

WP_20170519_003.thumb.jpg.fb15c54e855746ac084b29565729c93b.jpg

27 gir, Deore både foran og bak.

WP_20170519_004.thumb.jpg.93a214063607e3684d0a5e61ce5789ee.jpg

Ja, hva kalles dette? Microskifter? Uvant, men funker etter noe tilvenning.

WP_20170519_005.thumb.jpg.8cea13ea73bf0151d6945473d5229321.jpg

Og som seg hør og bør på en Touringsykkel er det jammen meg 2 ekstra eiker montert på bakgaffelen.

I tillegg har jeg montert en støtte og feste til Styreveske og selvfølgelig har jeg fått tatt noen treningsturer.

WP_20170531_002.thumb.jpg.76608ff36e4db7127d1da43a2575ada3.jpg

Jeg har nå gjennomført 25 -30 mil på sykkelen og etter avtale med Birk hatt den inne for sjekk og fintjuning før langturen som starter til helgen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvordan har sykkelen oppført seg i sommer på langtur?
Tåler sykkelen vekten av lastede sykkelvesker?

Vesentlig billigere enn dedikerte langtursykler så jeg blir litt skeptisk om holdbarheten er topp. Tenker særlig på hjulene om de liker last. Var innom Birk i dag og kikket på sykkelen. Blir fristet til å pensjonere langtursykkelen med Bob Yak og gå over til ny sykkel med vesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig har sykkelen vokst med oppgaven. Nå ble ikke langturen så veldig lang, men det var ikke sykkelens skyld.  Her er film fra turen  om du ikke alt har sett den. https://youtu.be/q8sUbSDYees

Jeg kom aldri så langt at jeg fikk montert lowrider framme så derfor ble hele vekta liggende over bakhjulet. Sideveske på hver side og bag oppe på bagasjebrettet. Dette var ikke noe problem så jeg tror disse hjulene er godt bygget. Sykkelen er lettsyklet og føles stødig og trygg. Jeg brukte litt tid på å venne meg til girskifternes plassering, men den er helt presis selv om jeg ikke alltid var klar over hvilket gir jeg hadde i øyeblikket.

Den ruller som nevnt lett, selvfølgelig på asfalt, men også på grusvei bare det ikke blir for løst underlag. Hjulene som sitter på er 700c x 32 og det føles riktig for denne sykkelen.

Senere utover sommeren har jeg lagt bak meg ennå fler mil og jeg blir bare mer og mer begeistret og gleder meg til hver tur.

Som nevnt lenger opp i tråden så hadde jeg sett meg ut en Trek 920 som drømmesykkelen, men den er vanskelig å få tak i her til lands og koster det dobbelte. Så på en enkel måte å kunne få tak i en ekte, smekker langtursykkel i stål her til lands er slett ikke feil for de av oss som drømmer om en slik sykkel.

Jeg bor en snau time øst for Oslo og du er velkommen for en prøvetur og kaffidråpa om du bor i passende avstand. Ja selvfølgelig om du ikke bor i passende avstand også.

Fyr løs om du er mer du vil ha svar på ang sykkelen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har det havnet en Fuji Touring hos meg også. Det er salg hos Birk i disse dager og fikk 40% avslag og dermed en fin høstpris.

Vinteren prosjekt blir å få på Lowrider foran og skjermer som beskytter godt. Sette på Brooks setet som passer til styretapen. King Cage plaskeholdere som passer med stilen. For øvrig, "verdens beste" flaskeholder.

Og klar for tur!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knall sykkel og med 40% på en allerede greit priset sykkel har du fått mye for pengene.

Mitt vinterprosjekt  er det samme som ditt, nemlig LowRider. Har funnet nye vanntette vesker bak og i tillegg frontvesker fra vår venn "Finn". Men jeg mangler altså frontbærer. 

Mitt førstevalg er Arkel AC LowRider, men de er vanskelig tilgjengelig og Arkel har sluttet å produsere de som passer V-brems. En redesignet utgave for sykler med Skivebrems vil være tilgjengelig i 2018, men om den passer til V-brems vet jeg ikke. Uansett vil den være like vanskelig å få tak i. Den er veldig solid og nærmest uslitelig, men en sjelden gang kan de dukke opp på Ebay fra statene, men blir skikkelig dyr før du har den i hånda.

Nr. 2 på min liste er Tubus Tara som er mye enklere å få tak i. Føres av forhandlere her i landet. Lett konstruksjon og takler ca. 15 kg. 

Jeg har imidlertid endt opp med å kjøpe en 8mm. massiv stålstang og skal gå igang med å lage min egen kopi av Arkel sin frontbærer. Helst burde den vært hul i ca Ø= 10-12mm, men det eneste jeg fant da hadde matrialtykkelse 1mm og det greier jeg garantert ikke å sveise på en god måte.

Kommer til å dokumentere dette selvbygger-prosjektet til skrekk og advarsel her på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå skal ikke jeg svare for hva @kardam har betalt for sykkelen og det er helt riktig, du finner den ikke på nettsidenen til Birk og vil etter all sannsynlighet ikke finne den i fremtiden heller. Jeg kjøpte sykkelen på vår/forsommer nå i år og betalte 6.999,- om jeg ikke husker helt feil. 

Jeg har helt siden jeg kjøpte sykkelen, via e-mail til Birk Sport sentralt efterspurt en liten notis på deres hjemmesider om at de også fører Touringsykler. 

Senest for 2 uker siden tok jeg dette opp med en ansatt i Birk og spurte om hvorfor Birk Sport tilsynelatende er helt uten interesse av å profilere at de fører Touringsykler.

Selv var jeg 2 tastetrykk unna å bestille samme sykkel fra England, men en tlf til Birk avklarte overraskende nok at sykkelen var lagervare hos dem. Helt utrolig at de ikke ønsker/vil profilere at de har et godt alternativ til oss som ønsker en langtursykkel. Som den nevnte ansatte sa, er nok markedet for smalt, men han garanterte meg at neste gang jeg kom til hans butikk skulle profilen  i den aktuelle butikken speile mitt ønske. Det gjenstår å se, men det er bare ved å synliggjøre våre ønsker at vi oppnår en endring,,,,     kanskje.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sykkelen er ikke å finne på nettet. Men er å få i butikken på RUD i Bærum. Men sikkert også i de andre Birkbutikkene. Sykkelen har normalpris  til 7500. Med 40% avslag blir det 4500.-.  Tror de tok inn noen for å prøve salget og for å ha sykkel til noen "særinger".  Birk/Rud har faktisk solgt "en del" sykler til turentusiaster. Et godt kjøp. Løp og kjøp!

Neste års modell skal komme med mekaniske skivebremse + noen andre modifikasjoner.

Årets modell er spekket opp med normalt sliteutstyr. Som egentlig bare betyr litt høyere vekt. Men funksjon og slitestyrke er like bra som dyrere utstyr.

To turer som er på listen er Helgelandskysten fra Bodø til Trondheim. Og fra Kirkenes til Tromsø med omveier. Om det blir med sykkelvesker eller Bob Yak tilhenger er ikke bestemt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ikke sykkelen på Rud, så det er nok sannsynlig at sykkelen er på lager i alle (kanskje) Birk´s butikker. Det greieste er vel å ringe din nærmeste Birk butikk å spørre, og mest sannsynlig har de den i butikken. Og bare for å ha sagt det, visst du får den til ca. 4500,- så må det være et røverkjøp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Litt oppdatering:
Tubus tara, bærer er montert. og Ortlieb veskene passer bra. Kjedestaget er langt nok til at sykkelskoene ikke subber borti veskene bak. Har byttet ut dekkene til litt bredere. Schwalbe Maraton green guard, 700X38C. Noe mer er det ikke plass til. Med skjermer montert må jeg montere hjulet bak uten luft for å få det på plass bak. Det er OK. Setet mitt som jeg er glad i, Brooks B17 standard, passer bra inn i sittestillingen. Styret er nå er par cm høyere enn setet, perfekt. Har også bestilt nye drev foran for å få litt lavere giring. Får nå 22, 32 og 44 foran. 26 satt som standard på lille skiva. Med 34 på kassetten som laveste. Da er det klart for bakker med 10-12 % stigning og oppakning. Fikk noen turer i høst før kulden kom. Rammen har nok fjæring til at det blir gode dager på setet til sommeren. Hadde det vært like mye fjæring på landevei sykkelen hadde det vært krise. men ikke på en sykkel for times vis på setet, dag etter dag.

IMG_2119.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Du er jo nesten startklar jo. Jeg har bare så vidt kommet igang selv.

I år blir det første gang med vesker foran og bak for min del. Var heldig i høst å få tak i en frontbærer fra FINN så da haster det ikke så mye med å bli ferdig med den jeg holder på å lage. Utover det så har jeg ikke gjort noe endring på sykkelen, men er veldig spent på det du gjør med din. Først og fremst bytte av drevet foran som er noe jeg også vurderer sterkt. På butikken sa de sykkelen hadde "granny" gir uten at jeg hittil har funnet hvor det sitter. 

De dekka som sykkelen ble levert med er vist blandt de mest tungtrillende, men er gode mot punkteringer. Tror de skal få sitte på en stund til. Ellers tror jeg det blir bytte til et litt kortere og brattere stem. Satt forsåvidt helt greit på sykkelen i fjor, men syns kanskje orginalstemmet er litt langt for meg.

Blir spennende å høre erfaringene dine på bytte av drev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn startklar. Bestilt flybillett til Bodø i sommer. Så blir det tur sydover på kystriksveien.

Sammenliknet med utvekslingen på den gamle langtursykkelen og ønsket det samme på den nye. Sykler med høy pedalfrekvens og da var skifting av drev foran enkelt å bestemme seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, du er såpass klar ja. Har kjørt kystriksveien med bil. Den står likevel høyt på ønskelista på sykkel. Det blir jo en helt ny opplevelse når den gjøres på sykkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, kardam skrev:

Sykler med høy pedalfrekvens og da var skifting av drev foran enkelt å bestemme seg for.

Bra for knærne. Hvor høy? Jeg bruker mellom 80-90. Lavere i bratte bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 den 18.34, rayun skrev:

Jeg har helt siden jeg kjøpte sykkelen, via e-mail til Birk Sport sentralt efterspurt en liten notis på deres hjemmesider om at de også fører Touringsykler. 

Senest for 2 uker siden tok jeg dette opp med en ansatt i Birk og spurte om hvorfor Birk Sport tilsynelatende er helt uten interesse av å profilere at de fører Touringsykler.

Selv var jeg 2 tastetrykk unna å bestille samme sykkel fra England, men en tlf til Birk avklarte overraskende nok at sykkelen var lagervare hos dem. Helt utrolig at de ikke ønsker/vil profilere at de har et godt alternativ til oss som ønsker en langtursykkel. Som den nevnte ansatte sa, er nok markedet for smalt, men han garanterte meg at neste gang jeg kom til hans butikk skulle profilen  i den aktuelle butikken speile mitt ønske. Det gjenstår å se, men det er bare ved å synliggjøre våre ønsker at vi oppnår en endring,,,,     kanskje.

 

Kanskje e-mailer og forespørsler virker?    På nettsidene til Birk er nå både 2017 og 2018 utgaven presentert. De har riktignok greid å rote til beskrivelsen av 2017 modellen i tillegg til å øke prisen med 500,-

2018 modellen er oppgradert i forhold til 2017 og for meg ser det ut til å være mekaniske skivebremser og et realt påslag i pris som er mest iøyenfallende.

Vist forskjellen kun er skiver + 3 fester til flasker + feste for pumpe er det ikke verdt prishoppet. Da hadde jeg valgt 2017 modellen og heller brukt resten av tusenlappene på nytt telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jan@ skrev:

Bra for knærne. Hvor høy? Jeg bruker mellom 80-90. Lavere i bratte bakker.

Jeg fikser ikke 90 i det hele tatt. Det blir for raskt for meg og jeg ender opp med nærmest å hoppe på setet.. Ligger på 75 - 85 og det passer min dårlig teknikk ganske bra. I bakker er jeg usikker, men sikkert mye mindre helt til jeg må fortsette til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, rayun skrev:

Jeg fikser ikke 90 i det hele tatt. Det blir for raskt for meg og jeg ender opp med nærmest å hoppe på setet.. Ligger på 75 - 85 og det passer min dårlig teknikk ganske bra. I bakker er jeg usikker, men sikkert mye mindre helt til jeg må fortsette til fots.

75 - 85 til tursykling er meget bra.

Jeg tilpasser pedalfrekvensen etter terreng og watt. Er det lettsyklet tar jeg det rolig, mens der hvor jeg må jobbe mer prøver jeg å ligge på 80-85. I tunge bakker ligger jeg noe lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.