Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til nye lett sekk


Anbefalte innlegg

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Altra er vel kjapt 3kg ? :) Med en sekk på omlag 1kg så havner jeg sånn ca på totalt 3kg for sekk, sovepose, liggeunderlag og telt ;) 

Nei 50 er 1,5 kg. Men eg er framleis lost, haha. Men ligg som regel på 10-13 kg når eg nyttar den på overnattingstur for ei helg i fjellet, så kunne kanskje ikkje hatt så mykje lettere sekk, då hadde den blitt vond ville eg tru? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Terka skrev:

Hehehe! Altra sekkene er heilt supre å bære og 50 litern veier jo til og med mindre enn Khamski 38 l sekken frå samme produsent selv om den bare har et tynt hoftebelte. (Har Khamski'en + Altra 65). Mulig Khamski'en kommer ned i akseptabel vekt om man tar ut ryggplata.. 1f914.png

Her  er 54 l sekk som veier 504g, lettvekterne på forumet har nok enda råere forslag.

Min løsning som nok er smartest er å jobbe med de 10 kiloene som har tilkommet siden sist sommer. (Da går jeg jo i null ift å bære en sekk på 10 kg sammenlignet med nå.) 1f602.png

Satsar på den siste eg og, dog er det 7 kg. Kontorflesk 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anund Wigen skrev:

Den ser spennende ut, men kunne kanskje tenke meg litt mer volum. Hvordan er Exos 58 med over 15 kg?

Har hatt rundt 16-17kg i Exos 58 og det mener jeg er maks for at det ikke skal bli ubehagelig. Normalt har jeg kanskje 13kg i en tidlig vår/sen høst oppakning og det fungerer veldig bra for meg. Har en Exos 46 også så jeg kan vel si jeg liker sekken.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.4.2017 at 11:05 AM, Tor-Erik-L-77 said:

Ser at også Osprey har kommet med ny utgave av Talon 44 - den ser også fin ut. Veier i overkant av kiloen men har lenge vært fan av Talon serien dems.
img587e134314e824.07646934.jpg.fda8f2f44f81c9f86fa6ae6fcd07c3c8.jpg

Har en Osprey Stratos 36L som jeg bruker daglig til jobb, skole, dagsturer. Om vinteren fester jeg ski med stålkanter på, truger osv. Den er bokstavelig talt i samme stand som den var for 6-7 år siden da jeg kjøpte den.

Har også en Osprey exos 58L. Hatt denne på noen turer og like fornøyd med denne ifh kvalitet.

Endret av sovelenge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Osprey Stratos 34 og 50, samt en Atmos 65 AG, og 34-litern brukes desidert mest.

Ser at Stratos i 2017-versjon har blitt tyngre, faktisk nær 200 g tyngre. Ser ut som tyngden i hovedsak kommer av et mer komplisert bæresystem, ja de nye Stratos sekkene har bæresystem som minner svært mye om Atmos-en min. Det har øyensynlig blitt justerbart mhp rygglengde og det har fått grov netting ut på hoftebeltet. Om man får følelsen av å ta på seg en kjælen teddybjørn (slik Atmos kan oppleves) vet jeg dog ikke, og det vil vel uansett bli smak og behag mhp hvor mye ekstravekt man aksepterer for å få en (muligens) mer komfortabel bæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprenger nok egevekt grensa med 0.7 kg, men en Gregory Alpinisto 50 har en suveren bærekomfort som ikke forriges av mye last.

Har gått høgruta i Jotunheimen med den, startvekten på dagsetappene lå med vann i flaskene i området 17-18 kg. Den sitter så bra på ryggen at den heller ikke merkes nevneverdig ved skikjøring selv med last.

Maxlasten jeg har hatt på den er 22kg da hadde jeg tungt telemarkutstyr og truger på sekken på en dagstur på ski tidig i oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slå ett slag for Bergans Helium. Jeg kjøpte en i fjor sommer, 55 ltr. og veier 1000 gram blank. Når jeg fester to bergans sidelommer på den , veier den 1300 gram og gir meg ett volum på 65 ltr. Jeg brukte den i fjor sommer på ukestur på Hardangervidda med huset på ryggen , dvs. hadde med telt, sovepose , liggeunderlag , primus etc. og klarte å holde vekten på rundt 16 kg . Da var den komfortabel å bære. Det nyttet ikke å få plass til soveposen min inne i den , den tar for mye volum , men festet den utenpå pakket inn i en drybag for sikkerhets skyld. Dette fungerte for meg og jeg kommer til å bruke denne kombinsajonen i sommer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått sett og klådd litt på min LIM Strive 50L ( ref. mitt innlegg lenger opp i tråden)

Vil oppsummere med å si at dette er en fin og vel gjennomtenkt sekk.

Har tatt to bilder som viser hvordan man kan feste liggeunderlaget( Mammut Alpine Mat Exp -189x59x14) til sekken. Det blir på siden og det kommer ikke i veien for vannflasken. BRA!

Lokket er avtakbart og man kan heve det i høyden også. Langs fronten på sekken er det mange feste hull. Frontåpning er digg :)

Tok også en prøvetur med sekken i dag. I sekken var det en last på 15,5 KG. Gikk 223 høydemeter på tiden 26:41 ( 3,6 km/t). Fikk trenings score 2,3 på min Garmin Fenix = Oppretthold kondisjon. 

Konklusjon: Komfortabelt, stabil, ikke mye unaturlig svetting pga. ryggpanelet, ikke noe knirking. Formen på rygg designet passer meg bra.

--> Ja, sekken kan bare anbefales så langt.

 

DSC_0079.JPG

DSC_0078.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Osprey Exos 58 i cirka et og et halvt år og synes det er en bra sekk. Det beste med sekken er at den tar mye volum med en temmelig lav egenvekt samt bæresystemet med meis/ avstivet netting som gir stabilitet og relativt god kjøling på ryggen. Bæremessig så fungerer den vel fint opp mot femten kilo. 

Det som er mindre bra er kanskje at den blir litt "slamsete" og at innstrammingsstroppene/systemet til sekken er litt puslete. Den har også kun toppåpning. Alt i alt så syns jeg den gir bra valuta for pengene.

Synes Bergans nydesignede Helium-sekk ser bra ut med veldig smarte og gjennomtenkte løsninger så tror jeg ville  gått for denne i dag. Helsports Lifjell ser også spennende ut med at man kan flytte noe av vekta over på brystet og ha noe av innholdet lett tilgjengelig der. 

Endret av RoyN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Takk for alle tips og tilbakemeldinger. Ble en stund i tenkeboksen og valget stod etterhvert mellom LIM strive 50 og Exos 48.
I går fant jeg Strive 50 til 1200 spenn på outnorth så da knallet jeg til på den! Skal teste den på noen dagsturer snart så får vi se hvordan den oppfører seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Okey,  har/hadde en plan om å bruke LIM Strive sekken på Lettvekstreffet, men fikk en bra opplevelse i dag med (nok en ny ) sekk.

GSport-Drammen hadde røvertilbud på en Bergans Glittertind 55 L til 699 !!  og måtte bare kjøpe den.  

Denne ble med på en tur i dag ( 2,5 time, 8 km og 410 høydemeter, sekk på ca. 10 kg) og det var en særdeles behagelig opplevelse :)

Ingen tvil om at Bergans SPINE systemet har noe for seg og den ekstra 1 kg er verdt det.

Mitt største problem er at jeg har en svettefunksjon som går i turbomodus tvert jeg begynner å gå.  Her er derfor lufting svært viktig.  Bergans Glittertind er i allefall bedre en LIM strive.

Så off topic, men som jeg synes er viktig å dele.  Har i alle fall funnet nå riktig kombinasjon av sokker som reduseres faren for gnagsår pga. svetting.  Fikk under turen nå prøvd ut sealskinz walking thin mid  sokk og en asics lyte sokk som liner. Dette fungerer!  ( dog så må jeg bytte liner sokk hver time)

(Haglöfs Eclipse GTX ble brukt som fjellsko.  Har bestilt et par Viking Ascent !! GTX, så gleder meg til å prøve sokke kombinasjonen i disse)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppfølger fra i tråden over.

Tok samme turen i dag, men da var sekken på 15 KG. ( Brukte samme tid )

Turen går til Langevanstoppen i Kongsberg og bildene viser litt av byen og selve toppen. 

Har også fått med bilde av ryggsekken slik at dere kan se baksiden på den.  Samme konkusjon som i går.  Dette er en fantastisk komfortabel sekk !20170806_114825.thumb.jpg.9830cc3f607d0c8bb6f9168e0d4605e3.jpg

20170806_114840.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.