Gå til innhold
  • Bli medlem

hvem tilbyr vinterkurs?


nesning

Anbefalte innlegg

For noen uker siden var jeg ute på min første vintertur med pulk og telt og jeg overlevde faktisk en hel helg. Det gikk bedre en forventet, jeg hadde det veldig koselig. Turen gikk stort sett langs Hallingdalsløypa (tidligere eventyrløypa) for å være i nærheten av vei og sivilisasjonen hvis noe skulle gå galt. Nå er jeg gira på Hardangervidda på langs eller Svalbard på tvers eller noe lignende så klart, ambisjonene er høye... Men pga. mangel på erfaring ønsker jeg helst en slags vinterkurs der man lærer en del mer om telt-/leirrutiner, pulkpakking, skred, navigasjon osv. Fant noe hos Hvitserk men ellers ikke mye. Kanskje dere kjenner til flere tilbud? Eller (bare en frekk tanke) kanskje kan sånt organiseres her via forumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvitserk arrangerer ihvertfall på Finse etter det jeg har sett. Når det er sagt, helt unødvendig etter min mening. 

Ta noen turer og legg lista litt høyere for hver gang. Fint å "trene" på Hardangervidda nå på våren. Lange dager og snillere vær. Om du i tillegg leser noen relevante bøker snapper du opp mange gode tips. Kan anbefale "Ekspedisjonshåndboka" til Børge Ousland. 

Endret av whistler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nesning skrev:

For noen uker siden var jeg ute på min første vintertur med pulk og telt og jeg overlevde faktisk en hel helg. Det gikk bedre en forventet, jeg hadde det veldig koselig. Turen gikk stort sett langs Hallingdalsløypa (tidligere eventyrløypa) for å være i nærheten av vei og sivilisasjonen hvis noe skulle gå galt. Nå er jeg gira på Hardangervidda på langs eller Svalbard på tvers eller noe lignende så klart, ambisjonene er høye... Men pga. mangel på erfaring ønsker jeg helst en slags vinterkurs der man lærer en del mer om telt-/leirrutiner, pulkpakking, skred, navigasjon osv. Fant noe hos Hvitserk men ellers ikke mye. Kanskje dere kjenner til flere tilbud? Eller (bare en frekk tanke) kanskje kan sånt organiseres her via forumet?

Eg har arangert nokre slike kurs/erfaringsdeling i trygge rammer for folk ved nokre høver. Har det mellom anna som ei semesteroppgave i natirveiledning.

Mi meining er at ein egentlig ikkje treng så mykje kurs, meir å "strukturere"/bli kjent med kva du manglar for å kunne gjere slike turer trygt. 

Kursa tek som regel for seg grunnleggande orientering, bruk av bensinbrenner, rutiner ved leirslaging, evt gruppedynamikk og forflytningsmønster osv, og er nokså grunnleggande. Så må ein ut og erfare og opparbeide seg feltdagar. 

Dette kan du like godt gjere ved å kakke deg på lag med folk med erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Lese på forumet her, sykt mye informasjon om telting om vinter, snøsmelting, pulkpakking, vintercamp osv. Da lærer man stort sett "alle" triksene i boken :) Sett bort fra navigering, det finnes bedre kilder for.

Prøv deg så fram, så ser man hva man savner og hva som funker/ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene så langt.

FF og "Ekspedisjonshåndboka" fra Børge Ousland er faktisk mine hovedkilder for den teoretiske delen. Dessverre er det ingen i bekjentskapskretsen som er interessert i vinterturer, der ligger litt av problemet mitt. Er ikke redd for å feile men et skredkurs hadde kanskje vært tingen?  Turlagstur skal jeg finne ut mer om, takk for tipset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert med på å lage og avvikle vinterkurs C og B for Røde Kors Hjelpekorps. Og så har jeg deltatt på vinter A. Røde kors har et eget opplegg for slike kurs, men da jeg var aktiv så syntes vi at disse kursene var litt for mye "skrivebordskurs". Dvs. at de var laget av teoretikere uten erfaring fra virkelig friluftsliv, og derfor laget vi vårt eget opplegg. Jeg var også med på å lage et nytt skredkurs som etter et par praktiseringer ble tatt inn som en del av Røde Kors kurspakke. 

Røde Kors C kurs er laget for å gi deltagerne basiskunnskap om å klare seg ute vinterstid, 1 - 3 døgn, mens B kurset går litt lenger og har også innlagt en del ledertrening. A kurset er hovedsaklig et lederkurs vinter.

På våre kurs prioriterte vi telt i stedet for snøhuler. Vi så stort sett på snøhule som nød bivuakk og brukte ikke for mye tid på dette. Telt er lettere, raskere og mer praktisk å bruke.

Røde Kors sine kurs inneholder mye som du ikke trenger hvis du ikke er medlem av Røde Kors. Du kan lære mye av å være sammen med folk som har erfaring og som tidligere nevnt, lese deg opp og stille spørsmål her på forumet. Les tilgjengelig litteratur. Det finnes en del bra saker hvis du leter litt. Begynn i det små og lær av egne feil og erfaringer. Kommersielle kurs som f.eks. Hvitserk er sikkert bra, men de koster en del penger. Du bør selv vurdere kost - nytte verdien av dette kurset i forhold til dit eget ståsted. 

Bare husk en ting: Ting går sakte i snø. Det betyr at alt du foretar deg i forbindelse med en flere dagers vintertur bør skje i rolig tempo. Ikke stress med noe som helst. Ha en god og gjennomtenkt plan og vær nøye med å gjøre alt riktig og ordentlig. Ikke "kutt hjørner" for å spare tid. F.eks. så kan en dårlig pakket sovepose resultere i en iskald natt, et dårlig oppsatt telt, eller telt på feil plass kan bli et mareritt hvis det begynner å blåse. Sikkert tøft å prate om i ettertid, men helt Jævlig når det står på.

Marginene i vinterfjellet er små og naturen sorterer ikke sine offer etter stilling eller stand.

Tur skal være kos og en passe porsjon slit. F.eks. så har jeg opplevd å sette opp teltet like ved et vierkratt, og da jeg tittet ut neste morgen så var himmelen blå, ikke et vindpust, alt var stille og hvitt og vierkrattet, bare en meter fra teltåpningen, var fult av ryper. Det var nesten som å våkne opp midt i en hønsegård. Merkelig nok så tenkte jeg verken på hagle eller fløtesaus, men ble bare sittende stille og oppleve øyeblikket og stemningen. Slike minner er ofte kjekkere enn minnet om den gangen det nesten gikk galt.

God tur.

 

 

 

Rolf_og_telt.jpg

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.