Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt trange fjellsko - Hjelper nye innleggssåler?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et par fjellsko som jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med. Men dessverre er de litt trange. Dette merker jeg spesielt i nedoverbakke da de lengste tærne mine tar fremme i skoen. Dette blir som dere sikkert skjønner ubehagelig. Lurer på om det kan hjelpe å bytte til tynnere innleggssåler? Noen som har erfaring rundt dette? Hvor får jeg i så fall kjøpt og tilpasset sånne? 

Tar gjerne i mot andre tips om de skulle finnes.

Skoene fungerer i utgangspunktet bra, så er litt synd om jeg må bruke penger på et nytt par. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres mer ut som de er for korte og ikke trange. Har du god plass til tærne ellers? For om foten sklir frem i skoen når du går, men du allikevel har god nok plass foran på flata, så kan det være en ide å snøre om skoene bedre i ankel. Det er min løsning da jeg har en smal fot som lett sklir frem i nedoverbakker. Har selv glatte lærsåler som gjør at foten lett sklir fremover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem med et par Rebook Sawcut sko, nemlig at tærne buttet i mot i nedoverbakke. Gikk over til å knytte skoene på denne måten, og da satt skoene som et skudd også utfor. Er skoene dine lave og har dette ekstra hullet bør du prøve den skoknuten :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Snøre de godt øverst på risten, slik at foten ikke sklir fram i skoen.

Om ikke det hjelper, bytt ut skoene, sånn skal du ikke gå for lenge. Det kan ellers føre til langvaring skade, og det er det ikke verdt på noen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knyting er viktig som flere har nevnt, få låst ned anklen slik at den ikke sklir fremover. Du kan snøre/stramme på forskjellige måter avhenging av terrenget.
Låseknuter er kjekke å kunne, eventuelt så har endel sko egen låse mekanisme som f.eks salamon sin låsehempe som fungerer konge:
salomonquest4dgtx04-1.jpg.54f5255ac5b88274ff45a10ce59f6df0.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2017 den 16.05, Prebb skrev:

Jeg tviler på at mindre innleggsåler gjør skoen lengre, med mindre innersålen bygger deg langt fra fra hælen.

 

På 14.4.2017 den 17.00, Gittiamo skrev:

Høres mer ut som de er for korte og ikke trange. Har du god plass til tærne ellers? For om foten sklir frem i skoen når du går, men du allikevel har god nok plass foran på flata, så kan det være en ide å snøre om skoene bedre i ankel. Det er min løsning da jeg har en smal fot som lett sklir frem i nedoverbakker. Har selv glatte lærsåler som gjør at foten lett sklir fremover. 

 

På 14.4.2017 den 17.10, Pluvio skrev:

Jeg hadde samme problem med et par Rebook Sawcut sko, nemlig at tærne buttet i mot i nedoverbakke. Gikk over til å knytte skoene på denne måten, og da satt skoene som et skudd også utfor. Er skoene dine lave og har dette ekstra hullet bør du prøve den skoknuten :-)

 

På 14.4.2017 den 22.12, ViktorS skrev:

Leste en gang på forumet her om en kanonmåte å snøre fjellsko på også. Klarte ikke å finne fram til den metoden nå.. anyone ?

 

På 14.4.2017 den 23.47, Gittiamo skrev:

Tessatroll viste meg og den snøringen har reddet meg. Så all ære til Tessa for denne :) 

IMG_7367.JPG

IMG_7368.JPG

 

På 15.4.2017 den 8.17, Mareng skrev:

Snøre de godt øverst på risten, slik at foten ikke sklir fram i skoen.

Om ikke det hjelper, bytt ut skoene, sånn skal du ikke gå for lenge. Det kan ellers føre til langvaring skade, og det er det ikke verdt på noen måte...

 

På 15.4.2017 den 9.33, Tor-Erik-L-77 skrev:

Knyting er viktig som flere har nevnt, få låst ned anklen slik at den ikke sklir fremover. Du kan snøre/stramme på forskjellige måter avhenging av terrenget.
Låseknuter er kjekke å kunne, eventuelt så har endel sko egen låse mekanisme som f.eks salamon sin låsehempe som fungerer konge:
salomonquest4dgtx04-1.jpg.54f5255ac5b88274ff45a10ce59f6df0.jpg

Takk for innspill folkens.

Da må jeg prøve nye knyteteknikker først. Om det ikke skulle hjelpe må jeg bite i det sure eplet og investere i nye.

Har hatt problemer med det høgre kneet de to sist åra. Det kommer gjerne etter lengre etapper i bratt og ulendt terreng, plutselig kommer det en umiddelbar stikkende smerte bak kneet. Håper at sko som passer bedre vill hjelpe. Må kanskje investere i noen såler som demper bedre også. Den store frykten er at problemene med kneet skal bli verre og gjøre slik at lengre turer med tung sekk må utgå. Det er krise:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anders Eriksen said:

 

 

 

 

 

 

Takk for innspill folkens.

Da må jeg prøve nye knyteteknikker først. Om det ikke skulle hjelpe må jeg bite i det sure eplet og investere i nye.

Har hatt problemer med det høgre kneet de to sist åra. Det kommer gjerne etter lengre etapper i bratt og ulendt terreng, plutselig kommer det en umiddelbar stikkende smerte bak kneet. Håper at sko som passer bedre vill hjelpe. Må kanskje investere i noen såler som demper bedre også. Den store frykten er at problemene med kneet skal bli verre og gjøre slik at lengre turer med tung sekk må utgå. Det er krise:(

Om du har litt trøbbell med knærne så kan også gå staver være noe å vurdere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte scarpa Ladakh for en del år siden, kjøpte de en smule tighte for har hatt lærstøvler tidligere som har utvidet seg en god del.

Angrer nå, scarpa bruker lær som tydeligvis aldri forandrer fasong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wibbo skrev:

Kjøpte scarpa Ladakh for en del år siden, kjøpte de en smule tighte for har hatt lærstøvler tidligere som har utvidet seg en god del.

Angrer nå, scarpa bruker lær som tydeligvis aldri forandrer fasong.

 

10 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Om du har litt trøbbell med knærne så kan også gå staver være noe å vurdere. 

Staver ja, kanskje jeg burde vurdere det. Begynner tydeligvis å bli gammel:) Har du noen gåstaver å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.