Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmpiece eller ME?!


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny 3-sesongs sovepose. Har bestemt meg for dun etter en del vurdering. Ser at mange skryter av warmpiece 600 i forhold til hva man får for pengene. Jeg blir som regel litt skeptisk til rimelige produkter med hva de tåler i lengden. Har også tenkt å benytte soveposen på høyfjellet under åpen himmel, så ytterstoffet må også tåle litt. Derfor har jeg sett en del på Mountain Equipment, bl.a. Glacier 750. Nå er det en stor prisforskjell mellom disse selvfølgelig.  Så det jeg lurer på er om noen har en av disse sovepose og kan fortelle litt om fordeler/ulemper i forhold til erfaringer. Evt andre gode 3-sesongs dunposer. De må ikke være altfor trange i modellen.

Ønsker selvfølgelig ikke å kjøpe en dyr pose bare fordi jeg tror det er sikrest. Vil bare være sikker på at jeg blir fornøyd i lengden. Bytter ikke utstyr så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Thomas_B skrev:

Skal kjøpe meg en ny 3-sesongs sovepose. Har bestemt meg for dun etter en del vurdering. Ser at mange skryter av warmpiece 600 i forhold til hva man får for pengene. Jeg blir som regel litt skeptisk til rimelige produkter med hva de tåler i lengden. Har også tenkt å benytte soveposen på høyfjellet under åpen himmel, så ytterstoffet må også tåle litt. Derfor har jeg sett en del på Mountain Equipment, bl.a. Glacier 750. Nå er det en stor prisforskjell mellom disse selvfølgelig.  Så det jeg lurer på er om noen har en av disse sovepose og kan fortelle litt om fordeler/ulemper i forhold til erfaringer. Evt andre gode 3-sesongs dunposer. De må ikke være altfor trange i modellen.

Ønsker selvfølgelig ikke å kjøpe en dyr pose bare fordi jeg tror det er sikrest. Vil bare være sikker på at jeg blir fornøyd i lengden. Bytter ikke utstyr så ofte.

Eg har hatt båe merkjer. Har no ein warmpeace viking 600 og hadde tidligere ein Me Titan 650. Båe goe posar, der eg rett og slett ville latt pris bestemme. Synes kanskje at duna "distribuerer" seg betre i vikingen, men om det faktisk er slik eller om det handlar om at eg har blitt meir vant til å bruke dunpose er eg usikker på. 

Glacier har eg ikkje brukt, men har venner som har den. Verkar som dei er nøgde, og posen ser bra ut. Om det forsvarar prisforskjela er eg dog usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
4 timer siden, Thomas_B skrev:

Har også tenkt å benytte soveposen på høyfjellet under åpen himmel, så ytterstoffet må også tåle litt. Derfor har jeg sett en del på Mountain Equipment, bl.a. Glacier 750. Nå er det en stor prisforskjell mellom disse selvfølgelig.

Åpen himmel på høyfjellet kan være risikabelt, men har du med gåstaver er Tarp fint som nødly. Blir det hard vind er det bare telt som gjelder 8)

Om ME Glacier reklamerer produsenten med vannsøyle på 1500mm, noe som er verdt å tenke på. Glacier har også en bedre konstruksjon enn de enkleste, så i teorien bedre dunkontroll. Til det bruket du skisserer ville ytterstoffet veid tungt dersom jeg hadde valgt sovepose. Den nye 2017-modellen heter ME Glacier 700 http://www.xcsports.com/merkevarer/mountain-equipment/soveposer/glacier/glacier-700/ T-comfort på -6 og T-limit på -13 - for varm?

Se hva ME skriver om ytterstoffet:

Sitat

DRILITE® LOFT™ II

Considerably lighter than the original DRILITE® LOFT™ fabric, but still with the same highly water resistant 1500 mm hydrostatic head, DRILITE® LOFT™ II weighs approximately 55g/m2 and is the ideal fabric for sleeping bags destined for serious mountaineering, climbing, and backpacking in difficult conditions.

Se hva ME skriver om konstruksjonen:

Sitat

Trapezoid 15:11cm baffles running horizontally throughout the top half of the main body have been combined with slanted box-wall baffles on the underside of the bag to strike a balance between down control, weight and versatility. The all-round focus of this group of bags ensures that both the fill-weights within individual baffles and the down density within individual baffles have each been tailored according to the diverse range of uses these bags will be subjected to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar dere kommer med! Når det gjelder de få gangene det er aktuelt å sove under åpen himmel, så tenker jeg uansett å ha et vindtrekk utenpå soveposen. Så det er ikke sikkert jeg trenger å legge altfor stor vekt på ytterstoffet.....?

Comfort på -6 tror jeg ikke blir for varm. På camping om sommeren selvfølgelig. Men over tregrensa er det ofte bare et par pluss om sommeren har jeg erfart, og jeg tror jeg er en som fryser lett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis hovedbruksområdet ditt er i telt mai til september, ville jeg valgt pose ut i fra det. Siden du sjelden ligger under åpen himmel og all den tid du kan bruke vindtrekk, hadde jeg nok ikke mer enn doblet prisen for et mer vannavstøtende ytterstoff for et par netter under åpen himmel i året - kost/nytte. Vått og fuktig vær og dun passer dårlig sammen, særlig under åpen himmel.

Viking 600  har T-comfort -3 og T-Limit på -9. Er det varmt nok for deg er Viking 600 et godt valg. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med ME, men har en Warmpeace 900 som jeg har brukt drøyt 10 netter. Jeg har generelt godt inntrykk av den, men jeg synes nakkekragen på denne er dårlig konstruert. Den er vanskelig å lukke skikkelig rundt halsen, noe som gir varmetap på kalde netter. I tillegg løsnet strikken for stramming av nakkekragen helt  på natt åtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, virrma skrev:

Jeg har ikke erfaring med ME, men har en Warmpeace 900 som jeg har brukt drøyt 10 netter. Jeg har generelt godt inntrykk av den, men jeg synes nakkekragen på denne er dårlig konstruert. Den er vanskelig å lukke skikkelig rundt halsen, noe som gir varmetap på kalde netter. I tillegg løsnet strikken for stramming av nakkekragen helt  på natt åtte.

Huff då! Høres ut som en reklamasjon? Eller var det enkelt å feste den att? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å feste den selv, så dette er nok en reklamasjonsrett.  Dette skjedde på påsketuren vår over Hardangervidda, så jeg sendte mail til Hektapåtur i går, men regner ikke med svar før påsken er over. 😀 

Det som gjør meg betenkt, er at det ser ut som den runde strikken som skal stramme rundt halsen var festet ved at det er sydd rundt den, og det virker lite holdbart. 

Heldigvis var det mildt denne påsken, så det gikk veldig greit denne gangen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å feste den selv, så dette er nok en reklamasjonsrett.  Dette skjedde på påsketuren vår over Hardangervidda, så jeg sendte mail til Hektapåtur i går, men regner ikke med svar før påsken er over. 1f600.png 

Det som gjør meg betenkt, er at det ser ut som den runde strikken som skal stramme rundt halsen var festet ved at det er sydd rundt den, og det virker lite holdbart. 

Heldigvis var det mildt denne påsken, så det gikk veldig greit denne gangen 

Det me syinga skal eg jammen sjå på når eg får høve. Greit å forsterke først-best om det er svakt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå nå sist ei natt i en WP Viking 600 som har en t-lim på -9?

Uansett, lå i kun nettingen om natta når det var -12 ute oppå et Synmat 9 UL underlag. Det var ikke for varmt, men gadd ikke stå opp for å ta på ei ullbukse, så da konkluderte jeg med at jeg egentlig ikke frøs i -10 til -12 grader i denne posen.

En dame hadde nok frøset bra i denne posen i 10-12 minusgrader. Men poenget er at WP Viking 600 holder temp grensen sin og vel så det for min del. Tror kanskje at dunkvaliteten er bedre enn hva de sier hos Hektapåtur?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, rbhelle skrev:

Lå nå sist ei natt i en WP Viking 600 som har en t-lim på -9?

Uansett, lå i kun nettingen om natta når det var -12 ute oppå et Synmat 9 UL underlag. Det var ikke for varmt, men gadd ikke stå opp for å ta på ei ullbukse, så da konkluderte jeg med at jeg egentlig ikke frøs i -10 til -12 grader i denne posen.

En dame hadde nok frøset bra i denne posen i 10-12 minusgrader. Men poenget er at WP Viking 600 holder temp grensen sin og vel så det for min del. Tror kanskje at dunkvaliteten er bedre enn hva de sier hos Hektapåtur?

 

Jeg opplever å fryse ved ett par minus om morgenen i samme pose, med Devold expedition ull, når varmeflasken ikke lengre ee varm i 5 tiden på morgenen.

Men det er sikkert bare meg som produserer lite varme utover natten. Jeg veier 70 kg, og jeg synes det kan virke som de som er tunge fryser mindre enn de som er lette, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg opplever å fryse ved ett par minus om morgenen i samme pose, med Devold expedition ull, når varmeflasken ikke lengre ee varm i 5 tiden på morgenen.

Men det er sikkert bare meg som produserer lite varme utover natten. Jeg veier 70 kg, og jeg synes det kan virke som de som er tunge fryser mindre enn de som er lette, tror jeg...

Det stemmer nok at de som er tynne fryser lettere enn de som har mer beskyttelse på kroppen, samt at det med å fryse helt sikkert er individuelt også. Vekten har mindre å si, men andelen fett på kroppen har en del å si ja. Du kan ha relativt høy bmi uten mange gram fett på kroppen. Jeg har med fettklypen målt fettprosent på ca 13-14-15% nå vinterstid og veier 75-76-77kg. Skal jeg konkurrere så ligger den rundt 10-12% og vekta er ned mot 72-73kg. Jeg er 170cm høy. Jeg merker også at jeg fryser lettere jo mindre polstring jeg har. Nå hørtes kanskje fettprosent og slikt merkelig ut, men skal sies at jeg har drevet med styrkeløft og sykling hvor vekt og fettprosent har mye å si. Tipper den jevne bruker her inne på et fjellforum IKKE er så opptatt av dette 😂😂 og bra er nå det.

Så helt naturlig at noen fryser i den samme posen andre vil svette i på samme temperatur. Derfor blir det ofte veldig vanskelig å gi en anbefaling også da vi er så forskjellige.

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt Warmpiecen ned i "manne"temperatur, og det har funka fint. Legg eg til ei varmeflaske held den endå litt kaldare.

Kva gjeld frysing er eg særs usikker på koplinga til feittmengder. Sjølv har eg gjennom åra variert i vekt knytt til det å få barn, skifte jobb, ha hektiske periodar eller mindre hektiske periodar, mengde trening og type trening....det som er SOLEKLART hjå meg er at det er ein samanheng mellom muskelmasse og frysing.

Eg kan altså ligge i nedre delar av vektskalane min, og fryse lite, då låg vekt ofte er samanhengande med nok bevegelse, og ein type trening som gjer at eg har bra muskelvolum. Eg kan ligge høgare i vekt, med høgre feittprosent, og fryse meir enn elles, dersom grunnen til min auka feittprosent er lågare aktivitetsnivå.

Ein av grunnane til at kvinner ofte frys lettare enn menn, er jo at me har ei større overflate/areal å tape varme frå, relativt til muskevolum, enn menn. Difor er auke i muskelvolum ein god måte å redusere frysing på, meir enn å legge seg opp feittreservar. Er lite blodårar i feitt :) Me er tross alt ikkje inuittar, som gjennom langs tids nesten-evolusjonære prosessar har utvikla særigene feittlagringsløysingar, tilpassa omgjevnadane.

Vil tru at delar av samme prinsipp gjeld for menn? Eller kanskje er det vanlegare for menn å ha BÅDE bra muskelvolum og feitt på kroppen på same tid? 

Det er klart at litt feittreservar gir ein ekstra energireservar til varmeproduksjon ved vedvarande eksponering for kulde, men det vert noko anna enn "feitt som isolasjon" igjen, trur eg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.