Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Ally 16,5 DR ferdig montert


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Har endelig gått til anskaffelse av en ny Ally 16,5 DR. Kjøpte denne på West System i Oslo og betalte ca 12 500,-

I går mannet jeg meg opp til å sette den sammen for første gang. Alene. Bruksanvisningen var på forhånd lest forfra, bakfra, opp-ned, sideveis og på skrå. I tillegg hadde jeg sett instruksjonsvideoen fra Bergans X antall ganger, samt lest tips og triks her på forumet.

Etter mange banneord, vonde knær og armer, blod (ja, faktisk), svette og tårer .. så fikk jeg det FA#& meg det til ! :) Brukte sånn ca 3 timer, men jeg vant til slutt :D 

Tror jeg ... eneste som bekymrer meg litt er vannlinjene-stengene og plasseringen av disse. De øverste sorte plasttappene på de tverrgående spantene passet ikke overalt - og stakk (stikker) inn i duken. Forsøkte å justere stengene der "tappene" ikke passet, men ga opp. Istedenfor la jeg litt plasttape-beskyttelse imellom for å minske friksjonen mot duken. Sånn midlertidig.

Er det "krise" at tappene stikker inn i duken enkelte steder? Bør jeg demontere snarest og starte på nytt? 

Allyen er nå montert (innendørs) - og tenkte at den kunne strekke og godgjøre seg nå i påsken. Såvidt jeg forstår så blir alt mye lettere neste gang - og da får jeg kanskje til vannlinje-stenger og samtlige plasttapper riktig også.. ? Eller hur ? Eller vil "minnet" i kanoen gjøre justeringer håpløst? Hvis dere forstår hva jeg mener.

Ellers ser alt rimelig bra ut. Alt "rett" såvidt jeg kan se. Flytematta er kanskje 1 cm skjev, men i baugene helt perfekt sålangt jeg kan bedømme.

Gleder meg vanvittig til å teste denne greia her da :) Blir nok noen turer i Nordmarka nå i vår og sommer.

 

PS! Er erfaren med friluftsliv, men er en fersking som kanopadler. Tar i mot Ally-og-kano-tips-og-triks med åpne armer. Har ikke kjøpt årer enda. Ikke flytevest heller. Tralle har jeg kjøpt. Noe annet jeg bare "må ha" - eller bør vite?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, en helt vanlig førstegangsmontering. Jeg holdt også familien unna. Tror jeg brukte noe sånt som 3 timer,  jeg også. Etter annengangs montering ble det bedre. Bruker idag 40 min. og da stresser jeg ikke. Vil ikke bli svett og varm før turen begynner.Flytematta mi er også ca 1-2 cm skjev, dette er ikke noe å gjøre med, tror jeg, den har et "minne" som du er inne på. Justering av spanter og stenger burde gå greit. Du bør fikse monteringen slik at det passer med plasttappene. Dette kan bli et svakhetspunkt. Jeg har kjøpt både kano åre og kajakk åre. Det er kajakk åra jeg bruker da jeg ha singel kanoen. det gir mye bedre kontroll når en padler alene, særlig som nybegynner. Kano åra har jeg med for å øve meg. Jeg handlet også på West System, synes de har veldig god produktkunnskap, god service har de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Tok den fra hverandre og satt den opp på nytt. Gikk mye lettere denne gangen gitt. Brukte under 1 time. Fikk til og med justert plasttappene og vannlinjestengene riktig. Nå er det ingen plasttapper som stikker inn i duken. Eneste er at vannlinjestengene er noe bøyd og står litt i spenn - mellom andre og tredje tverrspant på hver side av kanoen. Regner med at de tåler det (?)

Gleder meg som en unge til å oppleve nordmarka fra en annen, og for meg uvant vinkel. Skal kose meg glugg ihjæl der ute :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan legge ved ett bilde eller noe? Det er litt vanskelig å forstå hva du mener. Har en ally selv og synes den ser bittelitt forskjellige ut ved hver oppsetning, men dette går seg stort sett til når man får den på vannet med vekt i. 

To stykker med litt trening bruker rundt 20 min på å sette sammen kanoen, øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ! Og god ide med bilder

Hvis du ser på det første bildet så presses vannlinje-stanga opp (av plasttappen) på tverrspantet til høyre i bildet - og ned på tverrspantet til venstre. Dermed oppstår det et spenn mellom disse - og stanga buer litt. Ikke bare her, men på motsatte sider også (foran og bak - på begge sider, 4 steder altså)

Ellers er kanoen fullstendig malplassert i mitt lille musikkstudio .. hehe :) 

 

IMG_0669.JPG

IMG_0670.JPG

IMG_0671.JPG

IMG_0672.JPG

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tar en kikk på det når det gjelder de andre tverrspantene. Men jeg mener at plasttappene her er "pekendes / montert ned".

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Er du sikker på dette? , hvis dette er riktig har jeg lært noe i dag også. Dette har ikke jeg gjort ved monteringene mine. Fint om du har noe bilde eller en beskrivelse.

Nei jeg er ikke sikker, men for meg er det mest logisk å gjøre det på den måten. Vannlinjen blir i alle fall ikke bølgete slik som på bildet over når jeg monterer kanoen. Har ingen bilder eller beskrivelse av dette, men du kan jo forsøke neste gang, så ser du om det funker eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Twistar skrev:

Nei jeg er ikke sikker, men for meg er det mest logisk å gjøre det på den måten. Vannlinjen blir i alle fall ikke bølgete slik som på bildet over når jeg monterer kanoen. Har ingen bilder eller beskrivelse av dette, men du kan jo forsøke neste gang, så ser du om det funker eller ikke. 

O.K: da skal jeg sjekke dette, jeg er ikke Ally ekspert så det er mye å lære. Det blir nok en stund til, idag våkna jeg til hagan full av snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allyene ligger på loftet så jeg måtte ta en titt på gamle bilder, og såvidt jeg kan se har jeg ikke stanga over og under annenhver gang, men alltid over.

Bildene er fra turer og fokus er ikke på hvordan kanoen er montert her, men hvis du zoomer inn ser du at den er over hver gang. Og stanga er helt rett og ikke bølgete.

Kan det være at noen av tverrspantene er feil, altså må bytte plass?

26488165744_7b2dda0ed6_o.jpg

27093525455_776617949a_o.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, steingrd said:

Stanga skal hvertfall være rett. Det er helt klart. 

Da tror jeg plasttappene på mine tverrspanter vil stikke inn i duken. Det er slik jeg monterte den første gang, med rette vannlinjestenger.

Yeye, finner ut av det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Ally :-) Jeg har hatt Ally i 11-12 år og jeg kan ikke huske jeg noen gang har klart å unngå at en plasttapp eller to kommer inntil duken. Men jeg har aldri sett noen slitasje el etter dette. Det er viktigere at stag er rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 den 20.46, Twistar skrev:

Vannlinje-stanga skal over og under plasttappene annenhver gang. 

@aanselaeddis: Det som skrives her er helt korrekt.
At plasttappene kommer litt bort i duk har ingenting å si, duken er meget sterk. Jeg stusser også litt over sluttformen på kanoen på bildet, er du helt sikker på at alle spant er på riktig sted? Hadde vært fint å få et bilde når du har satt opp kanoen med vannlinjestang slik som blir anbefalt, altså annenhver over og under (dette er designet slik for at stangen skal holde seg stabilt på plass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, martin.m skrev:

@aanselaeddis: Det som skrives her er helt korrekt.
At plasttappene kommer litt bort i duk har ingenting å si, duken er meget sterk. Jeg stusser også litt over sluttformen på kanoen på bildet, er du helt sikker på at alle spant er på riktig sted? Hadde vært fint å få et bilde når du har satt opp kanoen med vannlinjestang slik som blir anbefalt, altså annenhver over og under (dette er designet slik for at stangen skal holde seg stabilt på plass).

Har du noe bilde av over/under monteringen "din" ,kan ikke se at det er sånn på videoen til Bergans, men her er det ikke så mange detaljer. så jeg er usikker. Har jeg gjort dette feil kunne det vært greit å få det riktig denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Har du noe bilde av over/under monteringen "din" ,kan ikke se at det er sånn på videoen til Bergans, men her er det ikke så mange detaljer. så jeg er usikker. Har jeg gjort dette feil kunne det vært greit å få det riktig denne sesongen.

Hei. 
Nei jeg har ikke noen bilder fra montering, mulig at jeg har noen bilder fra tur da jeg hadde 16.5 DR selv. Jeg har nå solgt akkurat den kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Barskekarsten said:

@aanselaeddis Du har bare montert Ally'en med vannlinjestanga på feil side av samtlige plasttapper på spantene. Der du har tatt vannlinjestanga over skal den under osv. Da blir den rett og ligger ann mot senter av plastbitene i spantene hele veien. Nå ligger stanga ann mot røret spantene er lagd av.

Åkei. Har vært inne på tanken at kanskje det er sånn det skulle vært :) . Prøver dette neste gang jeg monterer den opp :) Takker for feedback :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par små hull i duken etter plasttappene. Det kan skje om man dunker borti bredden mens tappene stikker ut. Har ikke giddet å montere om hvis stanga har havnet feil et sted under arbeidet..

Slik jeg forstår det, skal stanga ligge mot den svarte plasten, og ikke direkte mot aluminiumen på spantet. Da vil aldri tappene komme borti duken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.