Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukseseler til Norrøna Svalbard Flex1


øyvindl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har kjøpt en Svalbard Flex1-bukse fra Norrøna som jeg er veldig fornøyd med. Liker å ha bukseseler på turbukser for å unngå at de glir ned, så jeg kjøpte disse: https://www.fjellsport.no/norrona-suspenders-black.html 

Hvordan skal de festes? Hekter jeg dem innpå belte-hempene så faller de jo bare av med en gang, og sitter skeivt de få sekundene de henger på. Har jeg kjøpt feil seler, eller er det noe jeg ikke forstår? Hvilke er det i såfall som passer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, øyvindl skrev:

Heisann!

Har kjøpt en Svalbard Flex1-bukse fra Norrøna som jeg er veldig fornøyd med. Liker å ha bukseseler på turbukser for å unngå at de glir ned, så jeg kjøpte disse: https://www.fjellsport.no/norrona-suspenders-black.html 

Hvordan skal de festes? Hekter jeg dem innpå belte-hempene så faller de jo bare av med en gang, og sitter skeivt de få sekundene de henger på. Har jeg kjøpt feil seler, eller er det noe jeg ikke forstår? Hvilke er det i såfall som passer?

 

 

Skaldu ha bukseseler på Svalbard Flex1 må du nok ha den typen som har klyper / klemmer for å feste i buksa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎04‎.‎2017 den 19.38, whistler skrev:

Skaldu ha bukseseler på Svalbard Flex1 må du nok ha den typen som har klyper / klemmer for å feste i buksa. 

Om du går til en forretning som fører arbeidsklær får du skikkelige bukseseler md klips som er så sterke at de aldri sklir av buksa.  .  Jeg kjøpte mine på Jula.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens!

Sendte mail til Norrøna. Der fikk jeg til svar at de ikke hadde bukseseler som passet til denne buksen. Ingen krise da det er gode innstramningsmuligheter, men jeg er veldig glad i bukseseler på turbukser. Får sjekke ut tipset ditt, Tom! :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selene du har kjøpt passet til en del Norrøna bukser som ikke lenger finnes i handelen, men frykt ikke. Det er ikke vanskelig å lage disse festene og sy dem på buksa.

Bruk et litt tykt stoff og legg det dobbelt, like bredt som festet på selene.(Er stoffet for tynt eller mykt så vil det bare krølle sg og selene faller av.)  Sy det sammen slik at det blir som en pølse. Vreng pølsa og stryk den flat slik at sømmen kommer på midten av den flate pølsa. Så bretter du stoffet dobbelt slik at sømmen skjules på innsiden og syr hempa fast på innsiden av bukselinningen. 

Her er min løsning for en Fjellreven bukse.

CIMG8216.JPG.d6b0e35cab23501e76ba51b0f6b143a7.JPGCIMG8217.JPG.4b4204446b1d4ed8e2c21457a40fa8c5.JPG

 

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Noken som har prøvd metallspenne bukseseler når ein bere sekk? Tenkte å ha meg eit par sela, like da bedre enn belte men veit ikkje om da går når eg har tung sekk på ryggen. Ett alternativ er borrelås selane som eg har på vernebuksa mi, men då må eg laga til feste på turbuksa så sån sett er klipps selane enklast.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2017 den 10.09, REs skrev:

De selene du har kjøpt passet til en del Norrøna bukser som ikke lenger finnes i handelen, men frykt ikke. Det er ikke vanskelig å lage disse festene og sy dem på uksa.

 

Både Norrøna Dovre og Norrøna Recon buksene bruker fortsatt disse selene.  For øvrig fikst gjort å tilpasse disse selene til andre bukser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven bukseseler med knappefeste. Krever at du syr på knapper på buksen der du vil feste bukseselene. Men det virker som en svært god løsning!

 

2396F63E-6CF5-4C19-887C-0FD6A4AF1B15.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mareng skrev:

Fjellreven bukseseler med knappefeste. Krever at du syr på knapper på buksen der du vil feste bukseselene. Men det virker som en svært god løsning!

 

2396F63E-6CF5-4C19-887C-0FD6A4AF1B15.jpeg

Knappene til slike seler trenger ikke å være så store. Jeg har endt opp med skjorteknapper på en av mine bukser.

Pass bare på at knappene ikke kommer rett under hoftebeltet eller bæresystemet på ryggsekken, der hvor det er lite naturlig polstring inn til bein. Det har jeg opplevd og da lå et par av knappene, en på hofta og en bak, og gnagde på hoftebeinet. Dette er ikke særlig behagelig. Etter en tid så blir det som å gå med en stein i skoen. For min del så ble det å sprette av de aktuelle knappene.

Lærstroppen som vises på bildet er sydd sammen til en rund form. Spesielt bak, under ryggsekken kan dette lett føre til at den ligger og gnager. Mitt råd er å teste dette ut før du legger ut på langtur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, REs skrev:

Knappene til slike seler trenger ikke å være så store. Jeg har endt opp med skjorteknapper på en av mine bukser.

Pass bare på at knappene ikke kommer rett under hoftebeltet eller bæresystemet på ryggsekken, der hvor det er lite naturlig polstring inn til bein. Det har jeg opplevd og da lå et par av knappene, en på hofta og en bak, og gnagde på hoftebeinet. Dette er ikke særlig behagelig. Etter en tid så blir det som å gå med en stein i skoen. For min del så ble det å sprette av de aktuelle knappene.

Lærstroppen som vises på bildet er sydd sammen til en rund form. Spesielt bak, under ryggsekken kan dette lett føre til at den ligger og gnager. Mitt råd er å teste dette ut før du legger ut på langtur.

 

Ja, det er mye man ikke tenker på før man har prøvd det i praksis 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i noen tilfeller erstattet klipsene på tradisjonelle bukseseler med splittringer. Og festet splittringene i beltehempene. Det er fortsatt en viss sjanse for gnag under et hoftebelte, men risken er i hvert fall redusert. For meg har det fungert bra, og er ekstremt lettvint å mekke til for ei kløne som meg. Splittringene  jeg har brukt har brukt har gjerne begynt å ruste etter ei tids bruk, men de er kjappe å skifte og koster lite, så det er ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.