Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av mat.


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Annonse

 

Stikkordene: 

Skjær kjøttet i tynne like strimler. 

Vei opp det du mener er nok til ett måltid.  Legg disse for seg selv i langpannna. 

Fyll opp med resten.  Bruk gjerne varmluft, da kan du tørke flere brett på en gang.  

Still termostaten på 50 grader.  (litt usikker her).  Sett en trepinne i døra, slik at fuktigheten kommer  ut. 

Ta en test etter 10 - 12 timer, Ta ut noen kjøttbiter, ikke fra den veide delen,  putt dem i en Zippose og lukk til.  Blir det kondens  er kjøttet ikke ferdig tørket.  Når kjøttet er ferdig tørket, ta alt ut. 

Vei "ett måltid kjøttet".  Trekk fra hva det veide før.  Da vet du hvor mye vann du skal tilsette.  

Vei opp resten av kjøttet og legg det i porsjonsposer (Zipposer).   

___________

Så må du tørke opp løk, gulrøtter osv, men hvis du har tid til å vente til jeg kommer hjem  20 april, kommer jeg til å foreta en nøyaktig oppkutting,

Detter er skikkelig snadder i gryta.  4 løk, f eks veier ca 800 gram, og blir til 150 gram.  Det skulle bli ca 45 gram pr måltid. 

 

Ellers har jeg sjekket litt på nettet for deg.  Søkeord:  tørke kjøtt.

www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/torket-reinsdyrkjott

 

kirstenwinge.no/2013/10/20/ukas-oppskrift-ovnstorket-viltkjott

 

artikkel.ut.no/artikkel/1.10867465

 

livetpatur.blogspot.com/2013/10/trking-av-mat.html

 

askerspeiderne.no/nyhet.php?id=857

 

underaapenhimmel.blogspot.com/2014/02/om-hjemmelaget-turmat.html

 

https://villmarksmannen.wordpress.com/2015/07/08/torking-av-kjott

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Må dette rehydreres med koking og mye drivstofforbruk? Eller er det nok å helle over kokende vann? Evt bløtlegge noen timer i kaldt vann, og så varme opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også greit å tørke karbonadedeig. 

Steik den gjerne først. 

Tørkes på omlag 70 grader varmfluft, med døra på gløtt, om du ikkje har dehydrator.

Om du legg denne i matthermos nokre timar, eller let den koke stund, er den snadder saman med tacokrydra potetos med godt med smør, og grønsalker. EG synes det er greit å tørke ferdig kutta grønsaksblandingar, til dømes amerikansk blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Må dette rehydreres med koking og mye drivstofforbruk? Eller er det nok å helle over kokende vann? Evt bløtlegge noen timer i kaldt vann, og så varme opp?

Er nok ikkje like kjapt som drytech/frysetørka nei. 

Må anten koke ei stund, eller ligge i matthermos til svelling over tid. Eg har brukt det siste litt på vinterturar, funkar bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg holder på å tørke forskjellige frukt og grønnsaker til sommerens tur, og kom til å tenke på hvordan det går med vitaminer og andre stoffer ved tørking.

Noen som vet om det finnes pålitelige kilder til informasjon om næringsinnhold i hjemmetørkede frukt og grønnsaker? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.4.2017 at 7:59 PM, Tessatroll said:

EG synes det er greit å tørke ferdig kutta grønsaksblandingar, til dømes amerikansk blanding.

Kan man legge Amerikansk blanding i sola til tørk under myggnetting?
Går det bra å steke det en hel dag, skal tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste kjøpt meg både tørker, og en bunt gulrøtter. Så da er det jo logisk å prøve å tørke gulrot. Hvor tynne skiver bør jeg skjære? Hvor mye krymper det i tørking liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gulerøttene jeg har tørket, krympet som bare det. Tørket 400g rå gulerot i går, og sluttresultatet var 24g tørket gulerot. Da skjærte jeg ca. 1mm tykke skiver som jeg kokte i 5 min før jeg begynte tørkingen. På bildet sees tørket gulerot tilsvarende seks råe gulerøtter.DSC_0870.thumb.JPG.0931bc0d3ff7996bead1ada10a75a5e7.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

IMG_20171121_142116.thumb.jpg.8b8a74a4d0e4b03c15392f95d1e5a894.jpg

Fikk ånden over meg til å lage litt jerky igjen, en svær klædd med "grytekjøtt" finskåret og lagt i en marinade av:

1dl.soya saus,1dl.vann, 2dl. hvit eddik, 1ss.hoisin, 1ss.sriracha, 1ss.løkpulver, 1ss chipotle pulver, 1ss. Brunt sukker og en god klype av sort pepper, salt, chili pulver og 3 knuste fedd hvitløk.

Lot det ligge i nesten et døgn i marinade før jeg tørket det i dehydratoren fra jula (menuett) i 15 timer.

Litt småspicy, super snacks som kan også  finsnittes og tilsettes posemos etter oppbløting.

IMG_20171124_095717.thumb.jpg.271179d6a07cf0674bd136470a571e48.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.