Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til oppsett av tarp som telt


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på diverse youtube videoer om alle de utallige måtene å sette opp tarp på så måtte det forskes litt selv. Etter ide av denne videoen:

Resultatet ble faktisk veldig bra og det er faktisk veldig kjapt å sette opp også :) Er det andre her som har erfaring med lignende oppsett eller andre tips å dele relatert til tarpoppsett?

39865B4A-157E-4D1F-A0C7-A3F34108CF5A.thumb.JPG.5bd2a8be1b0850125bce018b9633913e.JPGF563AEA8-43CB-4549-B62E-4E48BC722C70.thumb.JPG.5774081ae639e81a2d139c339409b8eb.JPG624A68A9-F3C2-4C93-8AE2-EFEB666ADEBB.thumb.JPG.55721284e30f50250c61c4ee41da9ce8.JPG

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lenge tenkt at jeg må få meg et romsligere og mindre klaustrofobi-fremmende telt enn mitt lille Shangri-La 1 - det frister lite å bli liggende regnfast i noe såpass lite. Men det har blitt med tanken så langt - rett og slett fordi jeg har fått stor sans for tarp, gjerne kombinert med en bivybag. Har sydd på ekstra hemper på Hilleberg 10 UL-tarpen min, og har også planer om å forsterke områder som jeg kan sette stavender mot for å kunne gjøre akkurat det oppsettet du har der, men har ikke kommet så langt ennå :( Enn så lenge er det derfor det enklere og kjappe "en-stav-i-kanten" oppsettet som er hyppigst i bruk - som denne karen viser går det veldig fort på en flat plen ;) :

Egentlig er Hilleberg-tarpen min feil for for sånn bruk, den er laget ("cat cut") for å brukes som en plan skråstilt flate - men det tar jeg ikke så tungt :huh: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme med en type 3x3 tarpen er hvor utrolig fleksibelt det er :) Men jeg ser at det bør være mange hemper på tarpen for at det skal være fleksibelt med oppsett! Har lenge vurdert Helsport sin Bitihorn superlight tarp men den ser ikke ut til å hå nok fester :( Ser mange på youtube sverger til DD tarper, de finnes også i superlight utgave såvidt jeg har sett. Noen her som har erfaring med DD tarper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har superlightutgaven. 2,9x3,0 meter. Mange festepunkter, og tror at det også er forsterkning for å sette stav under som på normalutgaven. Må sjekke for å være sikker. Det var antallet festepunkter som avgjorde for min del. Helsport har så langt jeg har sett ikke helt forstått det med tarpens mange muligheter, hvis man bare legger til rette for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, ost said:

Som det fremgår her, har superlightutgaven like mange festepunkt som den vanlige. 

Ouhh.. den der så jo utrulig bra ut til ein hyggelig pris! Nesten for bra til å være sant? Har sikla litt på Helsport Bitihorn Superlight de siste dagene, men denne må da være minst like bra og veier bare 90g mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

DD 3x3 med myggnetting og hammock i superlight veier til sammen under 1kg. Altså omtrent det samme som ringstind superlight 1-2 jeg har. Det er jo helt genialt! Da har jeg alle muligheter til å kombinere :) Kan DD kjøpes her til lands eller må man utenlands?

Jeg kjøpte brukt her på forumet. Tror du må sjekke hos produsenten eller siden jeg linket til i mitt forrige innlegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

DD 3x3 med myggnetting og hammock i superlight veier til sammen under 1kg. Altså omtrent det samme som ringstind superlight 1-2 jeg har. Det er jo helt genialt! Da har jeg alle muligheter til å kombinere :) Kan DD kjøpes her til lands eller må man utenlands?

draut.no fører DD hammocks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

hammockene ja men ikke tarpene dems ;)

Har handla rett fra ddhammocks.com flere ganger, og kan trygt anbefale dem. Det er en relativt liten, men svært servicevennlig, bedrift! Rask levering er det også. Har én gang opplevd en dårlig strikk på underquilten deres (tidligere utgave). Jeg reparerte den selv, men de ønsket å kompensere meg med free-stuff ved neste bestilling. Tommel opp!

Kjøp av UL-tarpen kommer vel på rett over tusenlappen, moms inkludert. Den er svært sterk ift. vekta, så den vanlige 3x3 blir sjelden brukt her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Etter å ha sett på diverse youtube videoer om alle de utallige måtene å sette opp tarp på så måtte det forskes litt selv. Etter ide av denne videoen:

Resultatet ble faktisk veldig bra og det er faktisk veldig kjapt å sette opp også :) Er det andre her som har erfaring med lignende oppsett eller andre tips å dele relatert til tarpoppsett?

39865B4A-157E-4D1F-A0C7-A3F34108CF5A.thumb.JPG.5bd2a8be1b0850125bce018b9633913e.JPGF563AEA8-43CB-4549-B62E-4E48BC722C70.thumb.JPG.5774081ae639e81a2d139c339409b8eb.JPG624A68A9-F3C2-4C93-8AE2-EFEB666ADEBB.thumb.JPG.55721284e30f50250c61c4ee41da9ce8.JPG

Undskyld meg, det er mulig jeg ikke har helt forstått, men for meg se dette ut som noen prøver å skru tiden tilbake. Denne tarpen og måten den er satt opp på minner meg om de telt vi måtte slite med på 60 0g 70 tallet. Fullstendig tette, og kom vi bort i teltduken så regnet kondensen.  At vi klarte å holde soveposene tørre var et Guds under.  Aldri mer.

58edd17408785_2-0.jpg.ef51488375708e156f946e06b77c7d9e.jpg

.

58edd2a0a34b7_2-11PWogTRHV79(640x394).jpg.3460343692232fc5ba1490d681b33ce0.jpg

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men de gangene jeg har sovet under et tarp, les presenning fra Biltema, setter jeg den opp ut i fra vindretningen.  Lavest der hvor vinden kommer fra, og så lavt som mulig på de to andre sidene, men sørger alltid for god luftning. 

Ja, selv Lars Monsen har sett hvordan jeg gjør det, og har kopiert min måte og sette opp et tarp.  Tror jeg.  Eller kanskje det var omvendt.  Nå ble jeg (u)sikker 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tom42 skrev:

Undskyld meg, det er mulig jeg ikke har helt forstått, men for meg se dette ut som noen prøver å skru tiden tilbake. Denne tarpen og måten den er satt opp på minner meg om de telt vi måtte slite med på 60 0g 70 tallet. Aldri mer.

For oss som såvidt var et glimt i våre fedres øyne på 70-tallet er jo dette nytt og spennende! :D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Tom42 said:

Denne tarpen og måten den er satt opp på minner meg om de telt vi måtte slite med på 60 0g 70 tallet. Fullstendig tette, og kom vi bort i teltduken så regnet kondensen.  At vi klarte å holde soveposene tørre var et Guds under.  Aldri mer.

Ser jeg riktig? Var ikke alt bedre før i tiden? :D

 

Ellers er vel poenget med tarpen at den sammen med gåstaver eller to stenger kan settes opp alt etter hvordan været er. Målet er alltid mest mulig ventilasjon, men hvis været er ufyselig må den ned til bakken ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Underholdende lesing på en regntung dag! 😁

For meg er tarp noe jeg ikke visste jeg hadde behov for, men som er årets påskefundering. Jeg lurer på om jeg kan bruke der til noe, f.eks. som ekstra utetak på framsiden av miniteltet mitt. Fordelen med å ha et slikt tak/tarp tillegg til miniteltet er at det ikke et då nøye med jevnt underlag til annet en det lille teltet.(tror jeg..)  Med et telt på 1,5 kg og f.eks. en DD Superlight på 490g så er jo det et ok oppsett. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

For oss som såvidt var et glimt i våre fedres øyne på 70-tallet er jo dette nytt og spennende! :D

 

 

1 time siden, Nimrad skrev:

Ser jeg riktig? Var ikke alt bedre før i tiden? :D

 

@Humbug og @Nimrad.  Det er dere som har puttet på meg 5 øre, siden det også var en del av virkeligheten vår

Og som om ikke det er nok, selv om vi har hatt fine uker her i Spania, rykker det mer og mer i turfoten, når jeg snart skal pakke kofferten. 

La meg også si at jeg vet at jeg har nevnt dette tidligere.

 Og når vi snakker om telt, det var ikke helt steinalderen, også vi hadde pustende telt.  Blant annet fabrikkerte "Helliksen Sport" i Trondheim slike. 

 @Humbug.  Du nevnte "et glimt i øye", Exel var sikkert på tegnebrettet, men ukjent for oss i mange år fremover.  Derfor var det bare å ta frem blyant, linjal, papir og viskelær og skrive for hånd.   

58edeeead8e04_pakk.jog(409x640).jpg.27f4df1f720eba1a3e0e8f1eb0bca7b6.jpg

Men det hadde også noe med økonomi å gjøre og ha velferdsoffiseren på Andøya flystasjon forærte meg et kassert telt som jeg ved hjelp av symaskinen sydde sammen.  

58edd2a0a34b7_2-11PWogTRHV79(640x394).jpg.3460343692232fc5ba1490d681b33ce0.jpg

Men jeg brukte det mye jeg.  Ikke minst på den turen som jeg i en tråd ovenfor viste.

men noe familie telt ble det ikke.  På den tiden reiste vi sydover - til Tønsberg hver sommer, og da overnattet vi hele familien i det - på høyeste punkt på Beitostølen.  Kondensen var ingen ting mot den isende kulde resten av familien viste meg neste morgen, der de lettere våte hutret i morgenkulden i over 1000 meters høyde.  men etter noen kilometere med varmeapparatet på fullt, og med løftet om en is "når vi fant en kiosk" ble jeg  om ikke umiddelbart tatt til nåde igjen.  Det hjalp på situasjonen da jeg høyt og hellig lovte bedre overnattingssteder i fremtiden.

---------

"Var ikke alt bedre før i tiden"?   Både ja, og nei.  Men både min turkompis Per og jeg: når vi snakker tur sammen, Denne turen overskygger alle andre.

Kanskje det som preget oss på den tiden, men dette var det vi var vant til.  Teltet var kun til å sove i.  Uansett vær, alt annet ble gjort utendørs, vi var ikke vant til noe annet.  Legg også merke til fottøyet.  Gummistøvler.  Kondens der også. 

58edeee5cb006_kos.jpg(640x440).jpg.a0178adc112875b79c2e4aea4dffb009.jpg

Det et stort sett var hele tiden regnvær og kulde.  Men ørreten - den bet villig.  

58edff36c44f8_2-18PWogTRHV79(640x410).jpg.5008a10ce97c9e51db82f8da70446c4d.jpg

Men kaldt var det slik at vi måtte tine smøret oppe på kaffekjelen.  Men som bildet over ørreten viser:  Vi storkoste oss. 

58edeef3b2794_smr.jpg(640x442)(2).jpg.3a0b97b4568e61fc407d3895aeb076f0.jpg

Men det har friluftsfolk gjort til alle tider, jeg tror det er snakk om at vi alle er et produkt av den tiden vi lever vi.  Jeg koser meg med å se på bildene, men pr i dag trives jeg nok best under baldakinen, med Aktoen, baldakinen, hunden som var ute et nødvendig ærend da bildet ble tatt

58edf6d93e561_6-2-TR10MotGrytekil(640x480).jpg.52080badbfb294faf91c24263bf41116.jpg

Og ikke å forglemme blikkboksovnen, selv om den kun var et malingsspann på den tiden.

58edfa3f99eee_0-1IDEEN-Kopi(640x360).jpg.c4f68109e8bb628d9bebca9c4744f7bc.jpg

Men nå vil min fru hustruen på stranda, akk så langt fra Hardangervidda.  Men Måru så måru.

 

 

 

 

 

 

kaldt.jpg (640x392).jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Hahaha! Underholdende lesing på en regntung dag! 1f601.png

For meg er tarp noe jeg ikke visste jeg hadde behov for, men som er årets påskefundering. Jeg lurer på om jeg kan bruke der til noe, f.eks. som ekstra utetak på framsiden av miniteltet mitt. Fordelen med å ha et slikt tak/tarp tillegg til miniteltet er at det ikke et då nøye med jevnt underlag til annet en det lille teltet.(tror jeg..)  Med et telt på 1,5 kg og f.eks. en DD Superlight på 490g så er jo det et ok oppsett. 1f914.png

Også en av mine "høydare" 

Baldakinen, over Aktoen.  Har et Magasinet tarp som jeg har modifisert en smule.  Målene er 3 x 1.6.  Har sydd i bardunfester og forsterket bardunene med strikk beregnet på båtkalesjer.  Pass på at baldakinen går over Bøyen på teltet - på baksiden.  På baksiden bruker jeg ikke barduner, men strimler av gammelt teltstoff.  Dermed slites ikke teltet.  To "katstrofer"  DVs to rotstokker  fra det som engang var en fluestang fungerer bra som teltstenger.

58ee01f0edb36_10-14Etablertteltleir1307(640x384).jpg.57f84a62a54bdd50ef2f2dbaa447f63f.jpg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tarpen som fast tilbehør i sekken. Brukes som tak ved matpauser o.l når jeg er ute alene eller med familien. Bruker den også alene sommerstid om ikke telt/annen tarp er med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarpen har blitt (nærmest) fast følge her også. Brukt Nordmarka  (3x4) fra Helsport en stund nå, men ser frem til å få tatt i bruk overnevnte dd sl. Noe mer praktisk pakkevolum (og vekt) på den 😊 Har med meg en ferdiglaget ridgeline (med karabinkroker på), så da tar det ikke lang tid å få den spent opp.....

20170412_160019.jpg

20170412_160118.jpg

20161228_123457.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, esphojo skrev:

(...) Har med meg en ferdiglaget ridgeline (med karabinkroker på), så da tar det ikke lang tid å få den spent opp.....

20170412_160019.jpg

20170412_160118.jpg

20161228_123457.jpg

Ridgeline?

Har jeg aldri brukt. Er det noen fordel med dette kontra å feste direkte med bardun i hempene til respektive trær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ost skrev:

Er det noen fordel med dette kontra å feste direkte med bardun i hempene til respektive trær?

Kommer vel litt an på hvordan man setter opp tarpen men med ridgeline så får man veldig bra strekk på duken/bardunene til bakke.
Mindre blafring i vind blandt annet ☺️ Har brukt Biltemas 8mm "propolenline" som ridgeline og man får strammet den mye mer enn
om man strammer duken mellom 2 trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.