Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut Comfort High Goretex Surround


TomasOH

Anbefalte innlegg

Har etter et par turer nå bare fått bekreftet at Salomon Quest 4D skoene mine ikke passer foten min og må byttes ut. 

Var igår på Gmax og testet et par sko, både Alfa Kvist Advanced og Mammut Comfort High Gtx surround. Sistnevnte satt veldig god på foten men jeg ble litt usikker på hvor tung sekk man kan gå med disse før de ikke gir nok støtte i ankelen. 

Noen som har erfaring med denne skoen og tung oppakning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvde Mamutt skoene selv i går og de var veldig behaglige. Snakka med en i betjeningen og han anbefalte de ikke om man skulle bære tung sekk.
Men perfekte med lett sekk om man går f.eks fra hytte til hytte.
Røyk derfor på T Aenergy GTX i steden. De er er stivere og mer egnet for bruk med tyngre sekk
Satt overaskende godt på beina de ogsål. 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegode sko disse Mammutene. Kan nesten sammenlignes med komforten man får fra joggesko, MEN, ja det er et stort men. Første paret holdt ca. én mnd under rypejakta før de trakk vann som fy. Tenkte det var et måndagsmårgon og kjøpte et par til. Det holdt i kanskje to måneder. Alt for dårlig spør du meg. Vet ikke, men min teori er at membranen er mer utsatt for slitasje når de lager skoene på denne måten. Ellers synes jeg ikke generelt membransko med tekstilverksted har samme slitestyrke som lærsko. Men bevares hvor gode disse mammut-skoa var. PS! Anbefaler ikke tung sekk med disse 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at Quest 4D ikke passer føttene dine? Grunnen til at jeg spør er at jeg selv opplevde å måtte bruke endel tid på å gå dem inn. De ble ikke skikkelig gode før etter noen uker og omlag 30-40 km senere ;)

Faktisk hadde jeg tendenser til gnagsår etter de første turene. 

Sjelden jeg opplever at ikke sko må gåes skikkelig inn før de sitter skikkelig rundt foten. Hvor mye gikk du med dine?

PS! Er nå på tredje sesongen min med det samme quest 4D parret og de er helt magisk gode fortsatt selv om såle begynner å gi tapt. Blir nytt parr til neste sessong. Tipper disse skoene nå har nært 800-900 km bak seg! Kan gå med tung opppakning i 20-30 km etapper uten å ha antydninger til gnagsår eller andre plager :)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Er som jeg leser rundt om at folk ikke anbefaler disse til tung oppakning. Men de gangene jeg har veid sekken som brukes på mine turer (teltturer) så er denne i området 15kg. Og da kommer jo spørsmålet, hva regner folk for tung sekk etc. 

Skoene har vel fått 5-6turer nå (dagsturer) @Tor-Erik-L-77 og det jeg merker er at de gnager ikke på gnagsårutsatte områder, det er rett og slett at de presser veldig inn på sidene av fotbuen som gjør vondt. Er derfor jeg har kommet fram til at de ikke passer meg, men kanskje de bør få noen turer til? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, TomasOH said:

Takk for gode svar. Er som jeg leser rundt om at folk ikke anbefaler disse til tung oppakning. Men de gangene jeg har veid sekken som brukes på mine turer (teltturer) så er denne i området 15kg. Og da kommer jo spørsmålet, hva regner folk for tung sekk etc. 

Skoene har vel fått 5-6turer nå (dagsturer) @Tor-Erik-L-77 og det jeg merker er at de gnager ikke på gnagsårutsatte områder, det er rett og slett at de presser veldig inn på sidene av fotbuen som gjør vondt. Er derfor jeg har kommet fram til at de ikke passer meg, men kanskje de bør få noen turer til? 

Jeg ville forsøkt flere turer, mine presset også på endel unormale steder. Tror bare det tok litt tidd å blokke ut skoa ;) men det er klart at ingen føtter er like så kan jo hende de ikke passer deg. Jeg var nære på å gi opp mine men etter endel turer så formet de seg utrolig fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/12/2017 den 23.52, TomasOH skrev:

Takk for gode svar. Er som jeg leser rundt om at folk ikke anbefaler disse til tung oppakning. Men de gangene jeg har veid sekken som brukes på mine turer (teltturer) så er denne i området 15kg. Og da kommer jo spørsmålet, hva regner folk for tung sekk etc. 

Skoene har vel fått 5-6turer nå (dagsturer) @Tor-Erik-L-77 og det jeg merker er at de gnager ikke på gnagsårutsatte områder, det er rett og slett at de presser veldig inn på sidene av fotbuen som gjør vondt. Er derfor jeg har kommet fram til at de ikke passer meg, men kanskje de bør få noen turer til? 

Tung sekk er i mine øyne over 20kg. Veldig tung sekk er type 40. Men det finnes ingen eksakt grense. Den er subjektiv. Har du sterke ankler og en lett og smidig kropp så trenger du ikke like mye støtte. Går du mye i kuppert terreng blir du mindre sliten om skoen hjelper deg. Og er det primært flatt blir det fort vondt med en altfor stiv sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.